reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Komu Cyfra+? Komu?

dodano: 2002-09-30 07:09 | aktualizacja: 2002-09-30 07:09
autor: Janusz Sulisz | źródło: http://www.vivendi.fr/vu2/en/news/00001063.cfm

Jakże bardzo mocno środowisko zainteresowane jest losem platformy Nowej Cyfry+, skoro prawie wszystkie serwisy prasowe i internetowe podawały wiadomości o podobnym brzmieniu - oczywiście w oparciu o oficjalny komunikat Vivendi, jaki opublikowano 25 września. Jednak najwięcej wątpliwości pojawiło się, co do tego, że tylko serwisy Satkurier-Medialink "dziwnie milczały".



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
I tu pojawiły się nawet skandaliczne oskarżenia, jakoby Cyfra+... zapłaciła nam reklamą - za milczenie i ochronę. Chyba nie warto dodawać, że padły one z ust ludzi związanych bezpośrednio ze "słoneczną" konkurencją Cyfry+, której nawet nie stać na reklamę, czy jakiekolwiek ulotki. Nie pisaliśmy o tym, bo nie ma sensu pisać banałów na temat ogólnie znany - toż to cała prawda, bez żadnych podtekstów!

Tak się jednak składa, iż nasze serwisy w żaden sposób nie są powiązane z żadnymi innymi mediami poza Magazynem Techniki Satelitarnej SAT Kurier i nikt nie ma żadnego pola nacisku na podawane tu informacje, dzięki czemu mamy trzeźwe spojrzenie na rynek i niezwykły komfort.

Dziwi natomiast fakt, że najwięcej krytykantów poczynań Cyfry+ jest wśród ludzi, którym w taki czy inny sposób zależy na pogorszeniu jej kondycji lub są uwiązani u worka z pieniędzmi tej platformy do tego stopnia, że bez niej chyba nie mogą żyć. Upadek lub przejęcie Cyfry+ wiele zmieni i nie wszyscy są przygotowani na takie zmiany, jeśli oczywiście nastąpią! Zwłaszcza po tym, gdy VU podało, że zamierza pozbyć się polskich włości i to do zera, w tym udziałów w Canal+ Polska. Co z tego wyniknie, to się jeszcze okaże... a Polacy są wybitni w narzekaniu i krytykowaniu, zamiast budowaniu i kreowaniu nowych pomysłów. Potem dużo kosztują fuzje i tworzenie od nowa!

Dlatego zamiast krytykować, wolimy podkreślić dokonania Cyfry+ pisząc o zaletach i plusach oraz realnych błędach i minusach jej nowej, połączonej platformy, co może pomóc w budowaniu, a nie totalnym przeszkadzaniu, od czego jesteśmy jak najbardziej dalecy. Wiadomo, że plusów jest mniej, bo polski rynek pay-TV, to rynek trudny na którym nie sprawdziły się pomysły przeniesione wprost z Francji, a minusów przybywa w tonach biurokracji w jakich sama zakopała się Cyfra+.

Zalety i plusy dokonań Nowej Cyfry+. Bardzo ważne jest to, że na razie skutecznie udało się Cyfrze+ zablokować piractwo systemu Seca, po wprowadzeniu nowych kart w Seca 2. Dało to od razu efekty w postaci wzrostu zainteresowania wykupieniem subskrypcji przez przyzwyczajonych do oglądania za darmo piratów. Co prawda, w tym czasie oddano wiele terminali, ale cóż - nie ma rzeczy doskonałych. Tak, czy inaczej, piractwo może powrócić - nie ma pewności, że Canal+ Technologies dobrze zabezpieczył Cyfrę+ przed powtórką...

Równie ważne okazało się zablokowanie piractwa na legalnych kartach Wizji TV, już po reinstalacji z Astry 1 na Hot Birda. Nie jest to 100-proc. blokada, bo abonenci pakietu Białego mający terminal Wizji TV dalej mogą nielegalnie doładować sobie kartę do Platynowego...

Reinstalacja anten Wizji TV, choć z problemami i opóźnieniami poniekąd też jest sukcesem na skalę europejską, choć Canal+ pewnie więcej wie, jak to zrobić lepiej w przyszłości, np. w Hiszpanii po fuzji Via Digital i CSD. Skandalem było jedynie zatrudnienie do tego ludzi z łapanki, niekompetentnych, których następnie wysłano na "kilkudniowe szkolenie" (w kilka dni można dokonać cudów, prawda?) - niektórzy dystrybutorzy zapamiętali to dość dobrze.

Canal+ Polska dogadał się z polskimi klubami piłkarskimi i PZPN, które rozsądnie przyjęły zmniejszenie opłat za transmisje, by nie nastąpił finansowy krach, jaki spotkał kluby w Niemczech, Grecji, czy Wielkiej Brytanii. Dzięki temu kibice mają mecze ligowe w Canal+ Sport bez przerw i problemów. Chętnych na prawa do transmisji jest wielu...

Dołączenie nowych kanałów typu Animal Planet, czy Cartoon Network, to raczej skromny nabytek dla poważnej platformy, ale jakiś tam sukces tym bardziej, że zmuszono nadawców do obniżenia opłat za te kanały. Przy takiej liczbie transponderów na Hot Birdzie i braku kasy w Cyfrze+, to niewiele już chyba można. Choć wyraźnie przydałoby się dołączyć jeszcze kilka programów, np. Seasons, a może coś z oferty międzynarodowej (np. MSNBC, France2 - zamiast TV5), żeby przyciągnąć do Cyfry+ obywateli zagranicznych, którzy mieszkają w Polsce.

Tworzenie nowych pomysłów z wykorzystaniem Internetu, służących obsłudze i usprawnieniu sieci dystrybucji, to trudne zadanie, zwłaszcza tuż po połączeniu baz abonentów i sieci dystrybucji dwóch dotychczas konkurujących platform Cyfry+ i Wizji TV. Mowa tu o tworzonych właśnie pierwszych Centrach Cyfry+, które mają pomóc przy biurokratycznej obsłudze abonentów. Brakuje jeszcze centrum technicznych, radzących sobie z problemami technicznymi z terminalami i konwerterami.

Więcej zalet i plusów nie pamiętam... Błędów i minusów Nowej Cyfry+ jest całe mnóstwo. Podstawowym błędem w obecnych realiach finansowych ubożejących polskich obywateli jest brak zrozumienia przez decydentów Canal+ Polska, że dalsze utrzymywanie bardzo zawyżonych cen abonamentów jest fatalnym posunięciem na korzyść... konkurencji i cyfrowych kanałów FTA. Obliczyliśmy realne ceny abonamentu miesięcznego, jaki powinien funkcjonować w Cyfrze+ na podstawie porównań zarobków i możliwości nabywczych w Polsce i kilku krajach europejskich w stosunku do liczby kanałów, ich jakości oraz poziomu produkcji przez sam pakiet. Okazuje się, że Cyfra+ wychodzi tu bardzo blado, ale robi to na dobrym poziomie technicznym. Niestety lepsza od Cyfry+ w ofercie jest nawet rosyjska NTV Plus z 36E.

Według nas ceny miesięcznych abonamentów powinny wynosić:

- pakiet Platynowy maksimum 89zł, a nie 119zł,

- pakiet Złoty maksimym 69zł, a nie aż 93zł.

- pakiet Srebrny maksimum 59zł, a nie 86zł (bez przesady -aż tyle za filmy z półrocznym opóźnieniem w porównaniu do Tele+ czy Canal Satellite?!)

- pakiet Biały tylko 29zł (tyle co Polsat, a ludzie ruszyliby po satelitarne tunery!... A tak swoją drogą to ile można zapłacić tylko za część kanałów, które oferuje każda kablówka o połowę taniej?), a nie 56zł.

Wiemy, że Cyfra+ badała możliwość obniżenia abonamentu na jakiejś grupie klientów, ale chyba stwierdzono, że nie warto skoro jest szansa na odzyskanie równowagi finansowej... niestety kosztem mniejszej liczby abonentów. A szkoda, bo była taka szansa na kolejki u dystrybutorów.

Szczytem jest tworzenie biurokracji wszelkiej maści i koloru, które skutecznie odstraszają abonentów, ale także klnących dystrybutorów, na których za pół darmo zwalana jest masa roboty, obciążająca ich czasowo i finansowo.

Straszenie windykacyjną firmą Kruk było może i uzasadnione finansowo dla Cyfry+ w odzyskaniu własności, ale za to skutecznie odstraszyło niektórych klientów, których Cyfra+ potraktowała od razu jako złodziei i chyba straciła bezpowrotnie. Odzyskanie dobrego imienia w tym przypadku będzie niezwykle trudne, a decydenci Cyfry+ powinni też pamiętać, że negatywna opinia o platformie działa w postępie geometrycznym, tzn. znajomy mówi znajomemu i to nawarstwia się błyskawicznie.

Groźba 1 mln zł kary od UOKiK, to wina twardogłowego postępowania Canal+ Polska wg standardów francuskich (terminal, antena, konwerter i karta z abonamentem) - te czasy już się skończyły i czas przejść do następnego etapu otwartego na każdego klienta, który tylko chce podpisać umowę pay-TV. Chyba tylko dlatego nie ma samych kart Cyfry+ dla abonentów, którzy mają już jakiś tuner CI. O sprzedaży samych kart autor mówił Cyfrze+ już kilka lat temu i jakoś nie dotarło...

A Cyfrze+ poniekąd należy się ta kara od UOKiK za upartość, bo przecież było dość czasu nawet przy powolnym korporacyjnym podejściu do sprawy, aby to sprawnie załatwić. Dziwi to, że Cyfra+ wcale nie chce brać pieniędzy za sprzedaż płatnych kanałów, ale za... terminale i anteny, którymi sama sobie tylko zaszkodziła tracąc tysiące terminali Cyfry+ i Wizji TV na rzecz różnej maści paserów i mafiosów.

Raczej powinni [Cyfra+] ograniczyć lub nawet zablokować wydawanie anten i konwerterów za darmo (niech klient uszanuje sprzęt, który będzie musiał sobie kupić - czemu Polsat nie rozdaje konwerterów i anten?), a dzierżawa terminali też nie powinna być taka beztroska, choć to z drugiej strony już technologiczny szmelc, który należałoby raczej sprzedawać póki się da, a nie rozdawać za... kserokopie dokumentów.

Powstrzymanie rozdawnictwa sprzętu Cyfry+ przez segmenty sprzedaży, które przynoszą straty jest zbyt powolne, nawet specjalnie tolerowane dla doraźnych wyników. Dotyczy to zwłaszcza sprzedaży przez firmy kurierskie z Marketing House Sp. z o.o., która była i jest nagminnie wykorzystywana ostatnio do wyłudzania sprzętu od Cyfry+. Większość terminali ląduje na giełdach lub nielegalnych aukcjach za 600-800zł. Karty pracujące przez 2 tygodnie sprzedawane są jako pirackie za 200-300zł!

Na szczęście po 2 latach zwracania uwagi na tę sprawę wreszcie nastąpi zmiana (oby nie za późno!) i od 7 października sprzedaż ta zostanie inaczej zorganizowana, poniekąd przejęta przez najlepszych dystrybutorów w regionach, którzy dostaną instalacje i obsługę tego segmentu.

Zwracamy też uwagę na segment door-to-door, który niby generuje wysoką sprzedaż, ale na zasadach akwizycji (czytaj: nabierania klientów na drogi montaż i zestaw), która jest wysoce szkodliwa dla dobrej marki, jaką powinna być Cyfra+. Mimo tego, że na całym świecie dobre marki odchodzą od takiej pseudo sprzedaży, to decydenci Cyfry+ bardzo uparcie ją wręcz preferują! Efekt jest dokładnie taki sam, jak straszenie firmą Kruk!

Może sytuacja pokazana przez TVN opisująca ostrą walkę firm door-to-door we Wrocławiu da jakiś zwrot, choć nie sądzę, bo Cyfra+ chce iść w zaparte do samego końca. A może wpłynie sytuacja z oszustami z Krakowa podającymi się za ludzi z "Polskiej Telewizji Cyfrowej", którzy za instalację i opłatę aktywacyjną Cyfry+ pobierają, aż 360 zł podczas, gdy instalacja taka warta jest góra 150 zł, a aktywacja to 99zł? Często ofiarami door-to-door są 16-latkowie albo starsi ludzie nieświadomi tego, co kupują! [kota w worku]

No i warto dodać, że jakoś nie słychać, aby Polsat Cyfrowy tak mocno rozwijał ten segment sprzedaży. Mimo tego gonią jakoś Cyfrę+ bardzo szybko!

Cyfra+ powinna najbardziej postawić na najlepszych dystrybutorów, którzy otrzymawszy budżet najlepiej poprawią fatalną opinię i załatwią najpilniejsze sprawy. Lepiej nawet odjąć pieniądze przeznaczone na reklamę Cyfry+ i tak guzik wartą przy takiej opinii i skierować je wprost do sieci dystrybucji, oczywiście kontrolując jej przeznaczenie. 1000zł dane dystrybutorowi na reklamę i promocję regionalną poprawi nastroje wśród dystrybutorów i opinię wśród abonentów po tym, gdy zadowolony dystrybutor załatwi sprawy z większą ochotą, a nie będzie odsyłał abonenta do innego dystrybutora lub BOK.

Cyfra+ tworząc biurokrację w sumie nie ograniczyła zatrudnienia po fuzji z Wizją TV, co tworzy duże koszty obciążąjące potem abonentów (wiadomo za co płaci się aż 119 zł?) i dystrybutorów (zmniejszone prowizje!). Niestety liczba niekompetentnych pracowników Cyfry+ lub Biura Obsługi Klienta jest zastraszająca.

Oddanie BOK obcej firmie, to prawie skandal, bo abonenci tracą czas (minimum 15-25 minut na dodzwonienie się) i nerwy na tłumaczenie prostych i banalnych rzeczy, zawsze innej osobie i to zwykle kompletnie nie znającej się na sprzęcie TV-SAT. Do tego adresy i dane abonentów udostępniono obcym firmom (Kruk i BOK). Dodajmy, że liczba działów i ludzi odpowiedzialnych za banały, nie mówiąc o procedurach jest tak duża, że nawet ludzie z Canal+ Polska nie wiedzą kto za co odpowiada, to jakaś paranoja!

Niewiadomo do końca dlaczego, ale Cyfra+ jest nieudolna w tworzeniu wokół siebie partnerskiej współpracy przy ubocznych działalnościach związanych ze sprzedażą lub usługami. Nie utworzono dobrze rozreklamowanych sklepów, serwisów internetowych wyzwalających finansową aktywność abonentów, czyli generujących dodatkowe pieniądze.

Na całym świecie najlepsze platformy potrafią dorobić na takiej działaności i to całkiem niezłe pieniądze. W Cyfrze+ jest wręcz na odwrót. Serwisy interaktywne są bierne lub nawet nieznane abonentom! Nie ma magazynu abonentów Cyfry+, bo po prostu Canal+ Polska na to nie stać, a przecież to napędza uboczną działalność. Nie ma też pomysłu, jak to zrealizować. Niech przykładem idealnego rozwiązania biznesu wokół platformy będzie angielski Sky Digital, który pewnie powoli będzie przejmował nieudolnie zarządzane włości Canal+. Interesujące skąd Sky ma pieniądze na swój gruby magazyn abonentów dla 6,1 mln abonentów!!!

Zwraca naszą uwagę fakt nieudolnego przyrostu i doboru kanałów w platformie Cyfry+. Nikt nie szuka tanich, gotowych kanałów zagranicznych i nie potrafi wyprodukować nowych interesujących kanałów, niekoniecznie od razu drogich w produkcji.

Wymieńmy potencjalne kanały, które mogłyby być w Cyfrze+: BBC Prime (poszukiwany i dobry do nauki angielskiego), pakiet Discovery (szkoda, że Cyfra+ tak łatwo oddała go Polsatowi - wiemy, że brakło kasy), Sky News, bądź MSNBC, a może i nawet NTV Mir (rosyjski kanał dla paru milionów rozumiejących w tym kraju rosyjską mowę!), kanały Zone Vision (Romantica, czy nowa-stara Europa Europa), wszystkie MTV włącznie z TMF, a nie tylko odgrzane MTV Polska i MTV Classic (swoją drogą strzał w dziesiątkę z Hołdysem na czele). Z innych nietypowych kanałów: słowacki TA3, szwedzki SVT Europa, francuskie kanały z ABSat (Animaux), może jednak Mezzo albo MCM.

Dziwi fakt rejestracji przez magnetowidy na Kawalerii wszystkich programów z platformy i braku 24-godzinnego kanału rozbudowanego z dobrego programu Canal+ pod tytułem Łapu Capu? Takie pomysły można mnożyć i to niewielkim kosztem.

Inna sprawa, że nikt w Canal+ Polska nie kontroluje już wcale, jakie kanały FTA są wyszukiwane przez terminale Cyfry+. Wystarczy, że pojawią się nowe parametry kanału lub całkiem nowy kanał i terminal ma problemy z wyszukaniem kanału, który na zwykłym odbiorniku FTA da się znaleźć bez problemów (TV Moda!). Sztywne ustawienie kolejności kanałów FTA, to już lekka przesada po opanowaniu piractwa. Czas to zmienić.

Ciekawe, jak szybko technicy Canal+ Polska zorientują się po wejściu niekodowanego południowoamerykańskiego pakietu Olisat TV Hispana i dołączą go do kanałów Cyfry+. Abonenci byłej Wizji TV mają problemy z odbiorem niektórych kanałów np. BBC World, czy CNN, bo terminal Philipsa ma problemy techniczne z zauważeniem paczki nadawanej przez GlobeCast z Hot Birda. Klną zwłaszcza Ci abonenci Wizji TV, którzy potrzebują te kanały do pracy lub nauki.

Przejdźmy jeszcze do podważanej przez znawców polskiego rynku pay-TV liczby abonentów, jaką deklaruje Nowa Cyfra+. Według Cyfry+ ma to być około 700 tysięcy. Według różnych analiz wynika jednak, że liczba ta musi być mocno zawyżona, a Cyfra+ wstydzi się upublicznić swoje faktyczne dane. Cóż, nie jest spółką notowaną na giełdzie, to niby nie musi tego czynić.

Liczba planowanych reinstalacji anten abonentów Wizji TV w okolicach 250 tysięcy, przy około 10% niewykonanych świadczy, że liczba 225 tysięcy abonentów Wizji TV obniża całkowitą liczbę abonentów Nowej Cyfry+ do około 600 tysięcy, przy około 200 tysiącach abonentów pakietu Platynowego. Niestety duży procent abonentów nie chce płacić lub płaci z opóźnieniem kilku miesięcy, co fatalnie rzutuje na finanse Cyfry+, choć po ograniczeniu piractwa sytuacja ta zaczyna się chyba normować.

Na koniec rewelacje, co do ewentualnej sprzedaży i potencjalnych chętnych na platformę Cyfry+. Wiadomo, że najbardziej zainteresowany jej przejęciem byłby Zygmunt Solorz i Polsat Cyfrowy. Pytanie zasadnicze, czy starczy mu pieniędzy na jej przejęcie, bo sam niezbyt dobrze czuje się finansowo. Krążą plotki jakoby Vivendi miało nadzieję sprzedać udziały w Cyfrze+ za...50 milionów dolarów, choć analitycy twierdzą, że przy długach Cyfry+ jest to i tak zbyt dużo dla nowego właściciela. Sama baza abonentów Nowej Cyfry+ jest dużo warta, ale długi miałyby przeważać za opcją sprzedaży za przysłowiową 1 złotówkę. Przeważa też opinia, że Rupert Murdoch przekomarza się z Vivendi o cenę Tele+, bo postanowił przy okazji wziąć też Cyfrę+ zbijając na cenie włoskiej platformy. Na razie cena nie pokrywa długów i dlatego Murdoch zwleka na czasie, aby zmusić Vivendi do ustępstw. Nie byłoby to takie złe, bo wtedy angielskie pomysły na prowadzenie tego francuskiego interesu wreszcie wprowadzono by do Polski, a gdyby jeszcze Sky wszedł do Polsatu i to połączył, dając choć troszkę swoich kanałów, to byłoby to dla polskiego widza rewelacją.

Kto jeszcze mógłby teoretycznie mieć ochotę na Cyfrę+. Może Agora albo ITI, które mogłyby połączyć pewne swoje interesy i twardszą ręką poprowadzić platformę do sukcesu, choć to chyba zbyt wielkie przedsięwzięcie na te firmy. Zapomina się zupełnie o roli TVP SA czy UPC!

Zaskoczeniem byłoby pojawienie się kogoś niespodziewanego, czyli jakiegoś funduszu inwestycyjnego lub szwedzkiej platformy Viasat, która wtedy dałby popalić Polsatowi, za włażenie do krajów bałtyckich. Kto wie, co się stanie z Cyfrą+, ale jedno jest pewne, znowu decyzje będą poza Polską.

Osobiście obstawiam przy przejęciu Cyfry+ przez Murdocha razem z Tele+ i być może na dokładkę z Canal+ w krajach Beneluksu i Skandynawii. Uważam też, że polscy widzowie śmielej zaczną kupować tańsze tunery cyfrowe FTA, bo nie mają już zamiaru płacić za byle kanały kodowane. Polak nie jest taki głupi, żeby byle czym go przekupić.

Komu Cyfra+? Komu?


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Raporty


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Spycat Mini V2

Spycat Mini V2  - mały, tani odbiornik satelitarny HD w...

219 zł Więcej...

Mini PC Homatics BOX R Plus 4K

Homatics BOX R Plus to najnowszy wzbogacony m. in. o...

559 zł Więcej...

Odbiornik Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K 1xDVB-S2X 1xDVB-T2/C

Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K DVB-S2X, DVB-T2 - odbiornik...

539 zł Więcej...