Koniec udostępniania haseł wpływa na rezygnację usług
dodano: 2024-04-11 14:41 | aktualizacja:
2024-04-11 23:46
autor: Jerzy Kruczek |
źródło: Horowitz Research
Raport amerykańskiej Horowitz Research dotyczący stanu mediów, rozrywki i technologii „State of Media, Entertainment and Tech: Subscriptions 2024" rzuca światło na to, jak blokady udostępniania haseł wpływają na zachowania konsumentów w przypadku usług streamingowych w ramach subskrypcji. Jak wpływają blokady?
Horowitz Research
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Ograniczenia w zakresie udostępniania haseł wpływają na szybszą rezygnację z usług.
Z raportu dotyczącego rynku w USA wynika, że połowa widzów treści telewizyjnych (52%) zrezygnowała w ostatnim roku z co najmniej jednej usługi SVoD lub utraciła do niej dostęp. Wśród osób, które anulowały lub utraciły dostęp w ciągu ostatnich 12 miesięcy, główne podawane powody to wysiłki mające na celu obniżenie kosztów subskrypcji, niedawne podwyżki cen i postrzegany brak stosunku jakości do ceny.
Jak wpływają blokady haseł? Jaka przyczyna?
W przypadku prawie 3 na 10 widzów, którzy anulowali subskrypcję, główną przyczyną była niemożność udostępniania lub pożyczania danych logowania.
Tego typu blokady haseł przez operatorów usług streamingowych i rosnące ceny mają wpływ na portfele konsumentów.
35% ankietowanych użytkowników streamingowych serwisów twierdzi, że płaci w tym roku więcej za te usługi niż w zeszłym roku, a według własnych szacunków średnie wydatki na SVoD wzrosła z 49,33 dol. (46 euro) zgłoszonych w badaniu z 2021 r. do 60,60 dol. w wydaniu tego raportu z 2024 r.
W tym kontekście nie jest zaskakujące, że 6 na 10 użytkowników (59%) coraz częściej wyraża otwartość na reklamy, jeśli oznacza to niższą opłatę za subskrypcję. W rzeczywistości teraz, gdy Netflix oferuje poziom reklam za 6,99 dol., to okazuje się, że już co trzeci użytkownik Netflixa twierdzi, że korzysta z usług z reklamami, bo jest taniej.
Niemniej jednak prawie co czwarty (23%) użytkownik planuje anulować jedną lub więcej swoich usług SVoD w nadchodzących miesiącach, co stanowi wzrost w porównaniu z 19%, które zamierzały zrezygnować w 2023 r. Wśród tych, którzy planują anulować usługi, to właśnie Netflix jest usługą najczęściej wymienianą. Wkrótce może to dotyczyć Disney+ i kolejnych usług.
Jak uniknąć rezygnacji z usług streamingowych?
Wiadomo, że wariant biznesowy zmusza operatora, aby ograniczyć udostępnianie haseł, aby pojawili się kolejni użytkownicy, ale kij ma dwa końce, bo nie wszystkich stać na kupno pełnego dostępu, zwłaszcza jeśli ten akurat podrożał, albo spadło zainteresowanie serialami czy filmami.
Użytkownicy zawsze jako pierwszą rezygnację wybiorą usługę słabszą (jeśli mają ich kilka) i zaczną rozważniej decydować o tym, jak wydają pieniądze. Aby uniknąć rezygnacji, abonamentowe usługi streamingowe będą musiały utrzymać stałe zaangażowanie odbiorców w ich treści i aktywnie pomagać abonentom w przejściu na tańsze oferty lub też oferty z reklamami, gdy tylko zauważą spadek zaangażowania, bo to pierwszy objaw późniejszej rezygnacji. Niestety wiele usług streamingowych niekoniecznie zdaje sobie sprawę jak to działa na dole, czyli na poziomie użytkownika.
Mimo tego, że badanie dotyczy rynku amerykańskiego to wnioski są identyczne dla rynku europejskiego czy polskiego.