Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Niemal 2/3 widzów internetowych zdarza się płacić za dostęp do filmów, seriali i innego typu programów, pokazują dane siódmej edycji VideoTracka, cyklicznego badania agencji Wavemaker.
Na przestrzeni niespełna roku (początek stycznia versus koniec listopada 2022 roku) odsetek ten przyrósł o niemal 7 punktów procentowych. W tym wzroście wyraźnie odbijają się tegoroczne inwestycje
Netflixa czy debiut
Disney+, a także wyraźny wzrost popularności płatnego VOD w
pokoleniu 55+. To właśnie w tej grupie na przestrzeni ostatniego roku nastąpił największy wzrost odsetka płacących e-widzów: z 41 do 58 proc. badanych w tym wieku.
Subskrypcja miesięczna lub roczna popularna wśród widzów internetowych
Model abonamentowy stale zyskuje na znaczeniu jako preferowana przez widzów forma płatności za dostęp do filmów i seriali. Od kilku lat wypiera on jednorazowe płatności, a najpopularniejszy jest
abonament miesięczny. Ostatnio jednak mocno zyskuje także promowane przez różne serwisy streamingowe dostęp
roczny. W siódmej edycji VideoTrack niemal co piąty badany e-widz twierdził, że to dla niego najdogodniejsza forma dostępu.
Z tym wskazaniem koresponduje specyfika polskiego klienta serwisów streamingowych. Większość z nich to raczej długodystansowcy, kupujący abonament na przynamniej kilka miesięcy (74 proc. wśród subskrybentów VOD), a nie skoczkowie, którzy wykupują subskrypcję na miesiąc-dwa, by potem z niej rezygnować (ledwie 16 proc.). Co ciekawe, mimo rosnącej liczby serwisów, te odsetki nie zmieniły się na przestrzeni roku.
Dostęp do serwisów VOD kupowany u operatorów
Wzrosła za to liczba klientów serwisów streamingowych, którzy kupują do nich dostęp za pośrednictwem operatorów – płatnej telewizji oraz telekomów. To już
30 proc. abonentów VOD - znakomita większość (23 proc.) poprzez kablówki bądź operatorów platform cyfrowych, a taka formuła zakupu jest szczególnie popularna wśród silver streamerów (55+ latków). W dotarciu do tej grupy strategia partnerstw dystrybucyjnych pomiędzy serwisami SVOD a operatorami wydaje się więc kluczowa – pokazuje VideoTrack VII agencji Wavemaker.
Disney+ z mocną pozycją w Polsce
Siódma edycja badania dowodzi dobrego przyjęcia
Disney+ w Polsce. Serwis ten plasuje się wysoko zarówno w rankingach świadomości (co nie dziwi – zważywszy na dziedzictwo marki), ale także popularności korzystania. Disney otrzymał też najwyższą ocenę ogólną wśród swoich klientów na tle innych serwisów subskrypcyjnych i uplasował na czwartym miejscu pod względem oceny technicznej serwisu (wygoda korzystania, niezawodność, itp.).
Netflix nadal króluje
Na rynku polskiego streamingu król jest jednak jeden – przynajmniej na razie. VideoTrack VII dowodzi niezachwianej pozycji
Netflixa w Polsce, który pod względem popularności wyprzedza o kilka długości swoich konkurentów. Jest też obecnie marką pierwszego wyboru na rynku subskrypcyjnego VOD, a także ostatnią, z której polscy użytkownicy streamingu zrezygnowaliby.
Zapytani w badaniu VideoTrack o to, jaką subskrypcję zostawiliby sobie, gdyby musieli ograniczyć się do jednego serwisu, gros e-widzów - takich, którzy mają wykupione więcej niż 1 abonament - postawiłoby na
Netflix.
Badanie VideoTrack VII agencja Wavemaker realizowała metodą CAWI na grupie 1500 widzów internetowych pod koniec listopada 2022 r.
Podobnie, w badaniu
JustWatch (przewodnika po ofercie serwisów streamingowych) Netflix plasuje się na czele usług SVOD w Polsce. Na drugim miejscu znalazł się Amazon Prime Video, którego mocnym rywalem jest Player - dzieli ich tylko 2 proc. udziałów. Świetny start w 2022 należał do HBO Max i Disney+. Odwrotny trend wykazały Prime Video, Player oraz Apple TV+, tracąc po 1 proc. Prowadzenie natomiast nadal obejmuje Netflix, któremu udało się zdobyć 1 proc. udziałów w rynku.
*Widz internetowy to internauta, który przynajmniej czasami ogląda w sieci filmy, seriale i inne dłuższe programy wideo.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.