dodano: 2011-02-17 23:24 | aktualizacja:
2011-02-20 19:07
autor: Rafał Olchowik |
źródło: sat.net.ua
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Telewizja kablowa posiada około 70% udziału w rynku pay-tv na świecie. Abonentów tej formy przekazu programów w 2009 roku było ok. 475 mln. Telewizja satelitarna posiada udział 25% i bazą abonencką na poziomie ok. 165 mln gospodarstw domowych. Trzecie miejsce zajmuje telewizja IPTV z udziałem w rynku 5% i liczbą abonentów 35 mln.
Według prognoz analityków z krajów Europy Zachodniej,
przychody pay-tv w 2010 roku wynosiły ok. 171 mld dolarów, a na koniec 2014 roku wyniosą one ponad 222 mld dolarów.
Dane
iKS-Consulting podają, że pod koniec 2010r. w Rosji, z telewizji płatnej korzystało 20,5 mln abonentów (z wyłączeniem klientów odbierających kanały podstawowe). Wartość rynku przekroczyła 33 mld rubli. Penetracja pay-tv w Rosji wynosiła 40%.
Pay-tv na obszarze byłego ZSRR posiada różne tempo rozwoju. Analizując te rynki, możemy podzielić je na 4 kategorie:
-
kraje bałtyckie (Litwa, Łotwa, Estonia);
-
europejskie kraje WNP (Ukraina, Białoruś, Mołdawia);
-
zakaukaskie kraje WNP (Azerbejdżan, Gruzja - w 2010r. wyszła z WNP);
-
kraje WNP Azji Środkowej (Kazachstan, Uzbekistan, Kirgistan).
Łączny udział w pay-tv krajów bałtyckich i WNP w 2009 roku wynosił około 1% światowego rynku telewizji płatnej, natomiast bazę abonencką tworzyło ponad 6 mln płacących. Znaczący udział, bo aż 63%, posiadały europejskie kraje WNP (Ukraina, Białoruś i Mołdawia). Z telewizji płatnej w państwach bałtyckich korzysta ok. 1,3 mln osób, z kolei w europejskich krajach WNP - 3,7 mln (dane na koniec 2009r.). Eksperci szacują, że baza abonencka w zakaukaskich krajach WNP na koniec 2010r. wynosiła ok. 1 mln. W tym samym okresie, w krajach WNP Azji Środkowej płaciło za telewizję ok. 1,5 mln gospodarstw domowych.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.