reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

TVP1 liderem w II kwartale dzięki EURO 2012

dodano: 2012-08-06 11:26 | aktualizacja: 2012-08-06 12:30
autor: Anita Dąbek | źródło: KRRiT

Polska Przedstawiamy analizę rynku telewizyjnego w drugim kwartale 2012 roku. Analiza została wykonana na podstawie danych Nielsen Audience Measurement. W II kwartale 2012 roku statystyczny Polak oglądał telewizję przez 3 godziny 51 minut dziennie tj. o 5 minut dłużej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Zwiększyła się również średnia widownia minutowa całej telewizji z 5 mln 602 tys. do 5 mln 728 tys.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Programem o najwyższym udziale w rynku był TVP1. Drugie miejsce należało do TVN, a trzecie do Polsatu. Programy te osiągnęły zbliżone udziały, a od Jedynki dzieliło je ok. 2 punkty procentowe. Czwarte miejsce w rankingu zajmowała TVP2. Pozostałe osiągały znacznie mniejsze udziały.

Ponad 1/4 rynku zajmowały razem programy, których udziały nie przekraczały 1% (na wykresie kategoria „Pozostałe”).

Wykres 1. Podział rynku telewizyjnego w II kwartale 2012



Chociaż z danych kwartalnych wynika, że kolejność największych pod względem udziału programów była taka jak przed rokiem, to wchodząc na bardziej szczegółowy poziom analizy (dane miesięczne) można stwierdzić, że TVP1 straciłaby pozycję lidera w tym kwartale, gdyby nie transmisje EURO 2012.

W kwietniu i maju liderem rynku (największe udziały miesięczne) był program TVN. TVP1 osiągnęła wyjątkowo wysokie udziały w czerwcu i zyskała dużą przewagę nad TVN i Polsatem (po ok. 7 pkt. proc.), co pozwoliło jej utrzymać pierwszą pozycję w kwartale. Było to możliwe dzięki transmisjom meczów, które przyciągnęły rekordową widownię (szerzej o tym w specjalnej analizie poświęconej EURO 2012).

Mimo to, udziały wszystkich wymienionych programów były niższe niż w analogicznym okresie 2011. Łączny udział tzw. wielkiej czwórki (TVP1, TVP2, TVN, Polsat) wyniósł w badanym okresie 57,3% i zmniejszył się o 4,1 punktu procentowego w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Obserwowano więc w dalszym ciągu kontynuację tendencji spadkowej w udziale w widowni programów telewizyjnych o charakterze uniwersalnym, a spadek w tej grupie programów generowały, w analizowanym okresie, zarówno programy publiczne jak i komercyjne.

Tab. 1. Udziały programów ogólnopolskich w rynku telewizyjnym - porównanie

Program II kwartał 2012 II kwartał 2011 Zmiana (w pkt. proc.)
TVP1 16,21% 17,38% -1,17
TVN 14,22% 15,55% -1,33
Polsat 13,97% 14,93% -0,96
TVP2 12,92% 13,59% -0,67


Z badania telemetrycznego wynika, że dostęp do telewizji cyfrowej naziemnej w II kwartale 2012 posiadało ponad 4,5 miliona Polaków. Udziały wszystkich programów rozpowszechnianych w sposób cyfrowy naziemny (DT) wśród Polaków, którzy mają do nich dostęp były znacznie wyższe niż w próbie ogólnopolskiej (Wykres 2). Zyskały zarówno programy uniwersalne jak i wyspecjalizowane, chociaż te ostatnie w większym stopniu. Spośród programów uniwersalnych najmniej zyskał TVN

Z 4,5 milionowej grupy widzów z dostępem do naziemnej telewizji cyfrowej 1,7 miliona dodatkowo korzystało z telewizji kablowej bądź satelitarnej, a 2,8 miliona miało dostęp wyłącznie do oferty cyfrowej naziemnej (Wykres 3). W grupie osób korzystających wyłącznie z telewizji cyfrowej naziemnej udziały wszystkich programów obecnych na multipleksach są, co oczywiste w sytuacji mniejszego wyboru, jeszcze wyższe. Zwraca uwagę wysoki udział programu informacyjnego TVP INFO. Poniżej przedstawiono podział rynku telewizyjnego wśród tej grupy Polaków. Może on posłużyć modelowo przedstawiając symulację rynku telewizyjnego w sytuacji, gdyby Polacy mieli dostęp wyłącznie do programów DT .

Wykres 2. Udziały oglądalności programów wśród widzów z dostępem do naziemnej telewizji cyfrowej (SHR 1) w porównaniu z udziałami wśród wszystkich widzów (SHR 2).



Wykres 3. Podział rynku telewizyjnego w II kwartale 2012 - dostęp wyłącznie do oferty DT



*kat. pozostałe = udziały Polsat Sport News + ATM Rozrywka (programy nie zostały wyszczególnione odrębnie, ponieważ nie zadeklarowały udziału w badaniu, dane dot. programu ATM Rozrywka dostępne są od 19 lipca br.) + programy cyfrowe nadawane naziemnie z terenu Niemiec, Czech i Słowacji odbierane na terenach przygranicznych.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Analizy rynkowe


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik DVB-T/T2 HEVC DI-WAY 2020 Mini

Mini odbiornik DVB-T/T2 z HEVC/H.265 marki DI-WAY z trybem hotelowym...

99 zł Więcej...

Miernik Signal ST-5155 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem

Miernik Signal ST-5155 do pomiarów zarówno cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2,...

699 zł Więcej...

nc+ telewizja na kartę + moduł CI+

CAM CI+ 4K (bez ECP) z kanałami Museum 4K i...

299 zł Więcej...