reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Najważniejsze prognozy dla branży satcom na rok 2024

dodano: 2024-02-12 12:58
autor: Karolina Dobrowolska | źródło: NSR/ analysysmason.com

Satelita Inmarsat awaria 360px Najważniejsze prognozy dla branży satcom na rok 2024 przedstawiła analityczna firma Analysys Mason. Wiadomo, że w 2023 r. Starlink przyczynił się do znacznego wzrostu w branży satcom, natomiast oczekuje się, że rok 2024 przyniesie lepszą równowagę pomiędzy progresją bez GEO i z GEO. Rok 2023 był znaczącym etapem konsolidacji, konkurencji i wyzwań w branży łączności satelitarnej (satcom). Doszło do dwóch dużych fuzji i przejęć, a mianowicie pomiędzy Viasat i Inmarsat oraz Eutelsat i OneWeb.

Analysys manson/satkurier.pl
NSR satcom 2024 prognozy Eutelsat starlink logo satkurier 760px


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Te strategiczne posunięcia podkreśliły reakcję branży na rosnącą konkurencję ze strony Starlink i innych graczy na orbicie okołoziemskiej (nie-GEO). Zarówno Starlink, jak i OneWeb pomyślnie ukończyły pierwszą fazę swojej konstelacji satelitów. Starlink okazał się kluczowym czynnikiem napędzającym branżę pod względem wzrostu przychodów, szczególnie na rynku dostępu szerokopasmowego, z ponad 2,2 mln abonentów. Kolejnym ważnym celem firmy jest sektor mobilności komercyjnej.

Wyzwania gospodarcze i geopolityczne na całym świecie w dalszym ciągu utrudniają potencjał wzrostu branży satcom w różnych regionach, w tym w Ameryce Północnej i Europie.

Oprócz wyzwań makroekonomicznych branża doświadczyła poważnych niepowodzeń w postaci awarii satelitów Viasat-3, Arcturus i mPower. Pomimo tych wyzwań, zgodnie z 20. edycją raportu NSR dotyczącego podaży i popytu na przepustowość satelitów, cały rynek satcom odnotował około 10% wzrost przychodów z przepustowości w 2023 r.

Przyspieszenie Starlink i ciągły wzrost zapotrzebowania na usługi dosyłowe były głównymi czynnikami napędzającymi ten wzrost rynku. Dlatego też pomimo wyzwań branża satcom wykazała się odpornością i zdolnością adaptacyjną w 2023 r. Jaki zatem wpływ te trendy będą miały na wyniki rynku satcom w 2024 r.?

Prognozy dla branży satcom na rok 2024

Opierając się na różnych trendach zaobserwowanych w branży satcom i innych branżach w roku 2023, oto najważniejsze prognozy NSR dla branży satcom w roku 2024:
  • Krajobraz branży satcom szybko się zmienia w miarę zwiększania się liczby graczy i rozwiązań. W rezultacie tego spodziewana jest większej konsolidacji w branży satcom w 2024 r.
  • Branża satcom wdraża zaawansowane technologie o wartości dodanej, takie jak satelity i sieci definiowane programowo (SD-WAN), integracja z chmurą, przetwarzanie brzegowe, bezpieczeństwo i inne, aby poprawić efektywność operacyjną i zaoferować klientom większą wartość. Rok 2024 rozpocznie eksplorację integracji sztucznej inteligencji i korzyści w ekosystemie satcom. Interesariusze VSAT w przedsiębiorstwach będą pierwszymi graczami w przestrzeni kosmicznej.
  • Jupiter-3 będzie napędzał rozwój rynku GEO w obu Amerykach na rynkach dostępu szerokopasmowego, łączy typu backhaul i VSAT dla przedsiębiorstw.
  • Starlink będzie nadal rozwijać się na rynkach usług szerokopasmowych. Tempo wzrostu będzie jednak niższe niż w 2023 r., gdyż będzie się rozwijać w gospodarkach wschodzących, w których średni przychód na użytkownika (ARPU) jest niższy. Spółka będzie miała znaczące możliwości zwiększenia swojego udziału w rynku pod względem abonentów w zakresie łączności pokładowej i rynków morskich.
  • OneWeb wraz z Eutelsat rozpoczną penetrację rynków VSAT i usług dosyłowych dla przedsiębiorstw poprzez partnerstwa na niższym szczeblu łańcucha dostaw i wypełnianie luk w popycie.
  • Kuiper zamierza znacznie poczynić postępy w planach produkcji satelitów i rozmieszczania konstelacji. Najprawdopodobniej zacznie wystrzeliwać swoje satelity w 2024 roku.
  • Nastąpi wzrost liczby projektów opartych na współpracy i/lub projektów obejmujących wiele orbit w różnych przypadkach zastosowań, podobnie jak w przypadku partnerstwa SES i Starlink oraz integracji możliwości Eutelsat i OneWeb.
  • Głównymi czynnikami napędzającymi popyt w branży satcom będą: transformacja cyfrowa w przedsiębiorstwach VSAT, modernizacja i rozwój sieci w zakresie przesyłu typu backhaul i trunkingu, autonomiczne platformy morskie i bezzałogowe systemy powietrzne w sektorze rządowym/wojskowym, oczekiwania użytkowników końcowych dotyczące dostępu szerokopasmowego w mobilności komercyjnej oraz programy rządowe z w celu usunięcia przepaści cyfrowej i luk w zakresie łączności na rynkach dostępu do łączy szerokopasmowych.
  • W 2024 r. usługi satelitarne typu direct-to-device (D2D) będą ograniczone do alertów awaryjnych i przesyłania wiadomości, ale ekosystem będzie ewoluował z niezwykłą szybkością, wraz z rozpoczęciem wystrzeliwania satelitów D2D przez Starlink. AST i Lynk również rozwijają swoje konstelacje, podczas gdy tradycyjni aktorzy, tacy jak Iridium i ViaSat/Inmarsat, wkraczają do ekosystemu smartfonów. Rok 2024 to krytyczny rok dla przyszłości segmentu D2D, w którym oczekuje się, że wydanie 3GPP18 znacząco rozszerzy możliwości satelitarnego D2D. Możliwości przesyłania głosu i danych będą miały kluczowe znaczenie dla uwolnienia wielomiliardowych możliwości na tym rynku.
  •  Wielkość rynku wideo będzie w dalszym ciągu spadać, osiągając 5,3% w 2024 r., pozostanie jednak największym źródłem przychodów na rynku satcom (około 30%), osiągając łączne przychody wynoszące 4,56 miliarda dolarów.

Najważniejsze wnioski

W 2023 r. branża satelitarna stanęła w obliczu dynamicznego krajobrazu naznaczonego konsolidacją, konkurencją i wyzwaniami, w tym znaczącymi fuzjami, rozwojem Starlink i niepowodzeniami związanymi z awariami satelitów. Pomimo przeszkód gospodarczych i geopolitycznych sektor wykazał odporność, osiągając wzrost przychodów z mocy wytwórczych.

W branży satcom w 2023 roku głównym wydarzeniem była ekspansja Starlink w sferze branżowej. Jednak w 2024 r. będzie większa równowaga między progresją non-GEO i GEO. Satelity o bardzo dużej przepustowości (VHTS), takie jak Jupiter-3 i Viasat-3, odgrywają zasadniczą rolę w konkurowaniu z napływem przepustowości od graczy z konstelacji pod względem przepustowości i cen. NSR prognozuje, że dzięki wdrożeniu rozwiązania Jupiter-3 w obu Amerykach, wystrzelenie satelity Viasat-3 i zwiększona współpraca pomiędzy podmiotami GEO i podmiotami spoza GEO będą miały pozytywny wpływ na wzrost przychodów GEO. Regionalne satelity o dużej przepustowości (HTS), takie jak Satria-1, również odegrają kluczową rolę w ogólnym rozwoju rynku GEO. Dostosowanie do przepustowości downstream, cen, elastyczności i wymagań technologicznych powinno być najważniejszym imperatywem strategicznym dla interesariuszy z branży. 

Patrząc w przyszłość na rok 2024, branża jest przygotowana na dalsze transformacje, a prognozy wskazują na zwiększoną konsolidację, integrację sztucznej inteligencji i kluczową rolę VHTS i HTS.

Wspólne projekty, niwelowanie przepaści cyfrowej i transformacje cyfrowe będą w dalszym ciągu napędzać popyt i ekspansję rynkową, podkreślając zdolności adaptacyjne branży w obliczu zmieniających się wyzwań.

Ogólnie rzecz biorąc, przewidywany jest 7% wzrost przychodów w 2024 r., osiągając skumulowane przychody na poziomie 15,32 mld dol.

Źródło: analysysmason.com 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Operatorzy satelitarni


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

SAT Kurier - 11-12/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 11-12/2023

12 zł Więcej...

SAT Kurier - 1-2/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 1-2/2023

12 zł Więcej...

Kabel HDMI 2.0 4K Light 3,0m

Wysokiej klasy kabel połączeniowy HDMI Light z oświetleniem LED z...

35 zł Więcej...