reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Oliwa z oliwek najlepsza na Alzheimera

dodano: 2023-07-25 17:42 | aktualizacja: 2023-07-27 13:41
autor: Janusz Sulisz | źródło: Harvard/USnews/neurosciencenews

Gallo bio oliwa portugalska oliwa z oliwek satkurier 360px Od wieków wiadomo, że oliwa z oliwek to źródło zdrowia. Nazywana jest super żywnością. Jest dużo informacji o niezliczonych korzyściach dla zdrowia, jakie niesie za sobą używanie oliwy z oliwek czy też samych oliwek, a nawet ekstraktu z liści drzewek oliwnych. Liście drzewa oliwnego są bogate w korzystne związki fenolowe, takie jak oleuropeina. Mówi się nawet, że jeśli drzewa oliwne znikną z krajów wokół Morza Śródziemnego, bo w tym rejonie będzie susza i drzewka wyschną, to ludzie poczują brak dobrodziejstwa oliwek i oliwy z oliwek. Powoli tak się dzieje, ale skupmy się na oliwie z oliwek, bo pojawiły się najnowsze badanie, przeprowadzone przez naukowców z Harvardu. Okazuje się, że regularne spożywanie oliwy z oliwek przekłada się na poprawę funkcji poznawczych oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera

satkurier.pl
Oliwa z oliwek olive oil olio 760px


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

Badania sugerują, że systematyczne spożywanie oliwy z oliwek może zmniejszyć ryzyko śmierci z powodu demencji o 28%.
 
Badanie, przeprowadzone przez naukowców z Harvardu, ma miejsce w czasie, gdy wiele krajów stoi w obliczu rosnącego wskaźnika choroby Alzheimera i innych form demencji, wśród starzejących się społeczeństw. Według naukowców używanie oliwy z oliwek zamiast tłuszczów, takich jak margaryna i majonez, może zmniejszyć ryzyko śmierci z powodu demencji. Wszystko to za sprawą zawartych w w oliwie z oliwek polifenoli - silnych przeciwutleniaczy o działaniu przeciwzapalnym. Dzięki nim mózg jest chroniony przed stresem oksydacyjnym i stanami zapalnymi, które są jednymi z głównych przyczyn chorób neurodegeneracyjnych, w tym choroby Alzheimera. W przeciwieństwie do innych czynników ryzyka choroby Alzheimera, których nie możemy zmienić, takich jak wiek i genetyka, ludzie mogą kontrolować wybory związane ze stylem życia, takie jak dieta, ćwiczenia i trening poznawczy.

Osoby, które chcą zachować sprawność umysłową w miarę starzenia się, powinni zamienić margarynę i olej na oliwę z oliwek.

Badanie przeprowadzone na ponad 90 tys. amerykańskich pracowników służby zdrowia wykazało, że zwolennicy oliwy z oliwek mogą być mniej narażeni na śmierć z powodu demencji w ciągu następnych trzech dekad.

Demencja obejmuje szereg stanów, które wpływają na pamięć i inne zdolności umysłowe na tyle, aby zakłócać codzienne życie. Warunki te są spowodowane fizycznymi zmianami w mózgu, przy czym choroba Alzheimera jest najczęstszym typem demencji. 

W pierwszym badaniu mającym na celu zbadanie związku między dietą a zgonami związanymi z demencją naukowcy przeanalizowali kwestionariusze żywieniowe i zapisy zgonów ponad 90 tys. mieszkańców USA na przestrzeni trzech dekad. Spośród nich 4749 zostało zarejestrowanych jako umierających na demencję.

Naukowcy odkryli, że ci, którzy spożywali więcej niż pół łyżki oliwy z oliwek każdego dnia, mieli o 28% mniejsze ryzyko śmierci z powodu demencji w porównaniu z tymi, którzy nigdy lub rzadko jedli oliwę z oliwek.

Badanie wykazało, że zastąpienie jednej łyżeczki margaryny lub majonezu oliwą z oliwek każdego dnia wiązało się również z niższym ryzykiem śmierci z powodu demencji o 8 - 14%.

- Nasze badanie wzmacnia wytyczne dietetyczne zalecające oleje roślinne, takie jak oliwa z oliwek, i sugeruje, że te zalecenia nie tylko wspierają zdrowie serca, ale także potencjalnie zdrowie mózgu

– powiedziała Anne-Julie Tessier, doktor habilitowany w Harvard TH Chan School of Public Health.


- Zdecydowanie się na oliwę z oliwek, produkt naturalny, zamiast tłuszczów, takich jak margaryna czy majonez, jest bezpiecznym wyborem i może zmniejszyć ryzyko śmiertelnej demencji.


Anne-Julie Tessier przedstawiła badania na dorocznym spotkaniu American Society for Nutrition, które odbyło się w dniach 22-25 lipca 2023 r. w Bostonie. Są uważane za wstępne, ponieważ nie zostały opublikowane w recenzowanym czasopiśmie naukowym, choć należy się tego spodziewać.
 


Eksperci twierdzą, że takie badania mogą jedynie wykazać korelacje – a nie dowód, że oliwa z oliwek chroni starzejący się mózg.

- Wiadomo, że kwasy tłuszczowe omega-3 zapewniają korzyści przeciwzapalne, a oliwa z oliwek jest dobrym źródłem kwasów omega-3 

– powiedziała Connie Diekman
konsultant ds. Żywienia z St. Louis.


Oliwa z oliwek wyjątkowo korzystna dla zdrowia mózgu?

Już wcześniejsze badania powiązały dietę śródziemnomorską (słynnie z tego, że jest tam dużo oliwy z oliwek) z lepszą pamięcią i umiejętnościami myślenia u osób starszych oraz dużo niższym ryzykiem rozwoju demencji.

Dużo mówi się o jedzeniu oliwy na czczo, choć nie wszystkie osoby mogą to stosować.

Jednak w nowym badaniu sama oliwa z oliwek – niezależnie od ogólnej diety – wiązała się z niższym ryzykiem śmierci z powodu demencji.

Wcześniejsze badania sugerowały, że dieta bogata w oliwę z oliwek może zmniejszyć ryzyko zawału serca i udaru mózgu, prawdopodobnie poprzez poprawę ciśnienia krwi, poziomu cholesterolu, funkcji naczyń krwionośnych i nie tylko.

To, co jest dobre dla serca, jest również dobre dla mózgu, a uważa się, że lepsze zdrowie układu sercowo-naczyniowego ogranicza ryzyko demencji.

Wiadomo, że zdrowie sercowo-naczyniowe nie wyjaśnia bezpośredniego związku między oliwą z oliwek a niższym ryzykiem demencji w tej grupie badawczej.

Badania na tym etapie mają jednak charakter obserwacyjny, a naukowcy ostrzegają, że ​​nie dowodzi to jeszcze, że oliwa z oliwek jest przyczyną zmniejszonego ryzyka śmiertelnej demencji.

Potrzebne będą dalsze badania, aby potwierdzić efekt, ale naukowcy stwierdzili, że badanie wzmacnia dowody na to, że stosowanie oliwy z oliwek zamiast innych tłuszczów może pomóc w utrzymaniu zdrowej diety.


Składniki diety śródziemnomorskiej przeciwko demencji:

Dieta ta (nazywana MIND) koncentruje się na produktach roślinnych związanych z zapobieganiem demencji.

Zachęca do jedzenia z 10 grup zdrowej żywności:
  • zielone warzywa liściaste, co najmniej 6 porcji tygodniowo
  • inne warzywa [marchewka, pietruszka, seler, burak], co najmniej 1 porcja dziennie
  • jagody, co najmniej 2 porcje tygodniowo
  • pełne ziarna [wyłącznie chleb pełnoziarnisty], co najmniej 3 porcje dziennie
  • ryba [nie każda!), 1 porcja/tydzień
  • drób [najlepiej indyk, ew. kaczka lub kurczak], 2 porcje/tydzień
  • fasola, 3 porcje/tydzień
  • orzechy, 5 porcji/tydzień
  • wino czerwone [najlepiej szczepów: Malbec, Cabernet Sauvignon i Pinot Noir, bo mają 10 razy więcej polifenoli niż białe i mają antyrakowy resweratrol], 1 kieliszek dziennie [o ile stan zdrowia na to pozwala, bo to alkohol]
  • oliwa z oliwek, [najlepsza to ta tłoczona na zimno oliwa ekstra virgin - ważne jest jej źródło, a nie znana firma, bo oliwa jest często fałszowana] , pół łyżki dziennie
Dieta ogranicza spożycie czerwonego mięsa - szczególnie wieprzowiny, cukru i słodyczy, serów, masła/margaryny, fast food i smażonych potraw.

 

Źródło: usnews.com  oliwypoludnia.pl  irpo.pl

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Eko produkty


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Vu+ ZERO rev.2 HEVC

Vu+ ZERO rev.2 - najnowszy odbiornik Vu+ na Linuksie z...

385 zł Więcej...

Miernik SatLink WS-6933 dla DVB-S/S2

Miernik, do pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S z pomiarem PWR,...

239 zł Więcej...

Mini PC Homatics Dongle R 4K

Homatics Dongle R to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...

249 zł Więcej...