reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Kiwi może poprawić witalność i nastrój w 4 dni

dodano: 2024-02-07 16:46
autor: Beata Wiśniowska | źródło: The British Journal of Nutrition

Kiwi witamina C owoc kiwi satkurier 360px Pokarmy bogate w witaminę C mogą poprawić nastrój, ale czas przez jaki to działa nie był znany. W najnowszych badaniach naukowcy z Uniwersytetów Auckland i Otago wykorzystali ankiety telefoniczne, aby określić zmiany związane z nastrojem po zjedzeniu kiwi, suplementacji tabletek z witaminą C lub placebo.

satkurier.pl
Kiwi bowoc witamina C satkurier 760px


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

Kiwi poprawi witalność i nastrój w 4 dni

Spożywanie owoców kiwi, a w mniejszym stopniu suplementacja witaminy C, może prowadzić do poprawy nastroju w stosunkowo krótkim czasie (od 4 do 16 dni), nawet u stosunkowo zdrowej populacji o dobrym zdrowiu psychicznym. 

Kiwi jest jednym z najbogatszych źródeł witaminy C.

Kiwi ma jej więcej niż pomarańcze lub cytryny. Zawartość witaminy C to 93 mg/ 100 g owocu

Kiwi ma prawie 2 razy więcej witaminy C niż cytryna.

Kiwi też jest bogate w błonnik, witaminę K, potas oraz witaminy z grupy B. Wspiera pracę układu trawiennego, m.in. reguluje pracę jelit, zapobiegając zaparciom.

Dzika róża jest pierwszym owocem wśród najbogatszych w witaminę C, który jest fizycznie dostępny w Polsce (inne są w Australii, Ameryce lub Azji: więcej mają śliwka kakadu z Australii, owoc camu camu i acerola). To najbogatszy w witaminę C owoc rosnący w naszym kraju. Dzika róża zawiera około 1340 mg witaminy C w 100 g. Można też polecać rokitnik lub dereń jako bogate w witaminę C.

Zdrowa dieta bogata w owoce i warzywa wiąże się z lepszym samopoczuciem psychicznym.

Wszelkie diety bogate w składniki odżywcze, czyli jedzenie owoców i warzyw mogą korzystnie wpływać na zdrowie psychiczne, obniżając obniżony nastrój lub poprawiając samopoczucie.

Witamina C do podstawa

Chociaż szlaki biochemiczne łączące owoce i warzywa z objawami psychicznymi są prawdopodobnie zróżnicowane i złożone, jedną z witamin, która może przyczyniać się do takich zmian, jest jedna z najważniejszych - witamina C.

Witamina C bierze udział w syntezie neuroprzekaźników, hormonów peptydowych i działa jako katalizator dla kilku enzymów, z których wszystkie są niezbędne do utrzymania i promowania zdrowego funkcjonowania mózgu, w tym nastroju.

Kiwi jest doskonałym źródłem witaminy C, która wykazała zależne od dawki zmniejszenie depresji i całkowitych zaburzeń nastroju u młodych mężczyzn spożywających niewielkie ilości owoców i warzyw.

Tylko 2 owoce kiwi dziennie i już!

Naukowcy z Uniwersytetu Otago wykazali, że zaledwie 2-3 owoce kiwi dziennie mogą zwiększać wskaźniki subiektywnej witalności po dwóch tygodniach spożywania.

Poprawa była podobna w przypadku uczestników suplementowanych witaminą C, chociaż największa poprawa nastąpiła u uczestników z niskim poziomem witaminy C na początku badania.

Oceniano też, jak szybko następuje poprawa nastroju po wprowadzeniu suplementów witaminy C (tabletka 250 mg dziennie) lub pełnoziarnistych źródeł żywności z dużą dawką witaminy C. W tym celu naukowcy przeprowadzili 8-tygodniową interwencję dietetyczną u 155 dorosłych osób z niskim poziomem witaminy C.

Uczestnicy badań przyjmowali codziennie suplement witaminy C, placebo lub jedli 2 owoce kiwi.

Następnie za pomocą ankiet na smartfonach zgłaszali pewne parametry: witalność, nastrój, jakość i ilość snu i aktywność fizyczną.

Naukowcy odkryli, że suplementacja owocami kiwi poprawiła witalność i nastrój w ciągu zaledwie 4 dni, osiągając maksimum po około 14-16 dniach i poprawiła nastrój od 14. dnia. Z drugiej strony witamina C nieznacznie poprawiała nastrój aż do 12. dnia.
 


Tak naprawdę wystarczy samemu dostrzec, co się je i co może stosunkowo szybko wpłynąć na to, jak się czujemy.

Wydaje się, że tabletki z witaminą C wykazują pewną poprawę, ale najnowsze badanie wskazują na potencjalne synergistyczne skutki spożywania żywności bogatej w witaminę C, takich jak owoce kiwi.

Ciekawostka:
  • Kiwi zawiera enzym aktynidynę, który potrafi powodować rozkład białka mleka. Nie powinno dodawać się kiwi do napojów mlecznych! Dodanie kiwi może powodować gorzki smak. Nie powinno łączyć się kiwi z jogurtem, kefirem lub maślanką.
  • Kiwi zaleca się spożywać w zespole jelita drażliwego, czyli można jeść je na diecie FODMAP
  • Trzeba wiedzieć, że na liście owoców z dużą ilością witaminy C nie ma:
mango - 36 mg witaminy C/ 100 g
aronii - 17 mg witaminy C/ 100 g
pigwy - 15 mg witaminy C/ 100 g
żurawiny - 14 mg witaminy C/ 100 g
 

Źródło: cambridge.org 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Eko produkty


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Mini PC Homatics Dongle G Google TV

Homatics Dongle G to odtwarzacz multimedialny 4K o kompaktowej konstrukcji...

269 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2/C AB TereBox 2T HEVC

Najnowszy hybrydowy (naziemno- kablowy) odbiornik DVB-T/T2/C (bez LAN) z MPEG-4/H.264...

119 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ ZERO rev.2 HEVC

Vu+ ZERO rev.2 - najnowszy odbiornik Vu+ na Linuksie z...

385 zł Więcej...