Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
W ciągu 30 dni poprzedzających badanie tylko 4,8% Polaków w wieku 65+ korzystało z
VOD, a 13,7% z
YouTube'a (wśród ogółu Polaków 4+ te odsetki wynosiły odpowiednio: 32,1% i 52,5%).
78,2% Polaków w wieku 65+ używa
telefonu komórkowego, z czego 45,4% ma wciąż zwykły klawiszowy aparat telefoniczny, zaś tylko 33,4% posługuje się
smartfonem (wśród ogółu Polaków 4+ ze smartfona korzysta 75,2%). Komórka to jedyne tak powszechnie użytkowane urządzenie z tzw. nowych mediów w tej grupie wiekowej. Tylko 18,7% seniorów korzysta z
telefonu stacjonarnego (versus 11,5% w grupie 4+).
Radia internetowego używa 75,6% seniorów (80,3% Polaków w grupie 4+), radia w samochodzie 40,4%, przenośnego radia 53,5%, zestawu typu wieża hifi z radiem 7,8%, radiobudzika 5,6%, innego stacjonarnego lub wbudowanego radio 6%, odtwarzacza MP3\MP4 z wbudowanym radiem 0,3%, a słuchawek z wbudowanym radiem (przewodowych lub bezprzewodowych) 0,4%.
Z
dekodera telewizji kablowej korzysta 26,6% seniorów (28,3% grupy 4+), z
anteny satelitarnej 23,5% (vs 33,3%),
dekodera telewizji satelitarnej 20,5% (vs 30,6%), z
TV boxa 0,5% (vs 1,7%).
Z ciągu 30 dni poprzedzających badanie 95,3% seniorów oglądało
tradycyjną telewizję (w porównaniu z 90,2% Polaków w grupie 4+), 73,7% słuchało
radia (vs 75,2%), 27,8% korzystało z
internetu (76,8%), 71,2% czytało
prasę papierową (dzienniki lub czasopisma) (vs 64,2%), 10,2%
prasę online (29,4%).
W ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie
64,3% seniorów nie przeczytało żadnej książki, w porównaniu z 56,1% w grupie 16+. Obejmuje to zarówno książki drukowane, jak i e-booki.
– Dane dotyczące korzystania przez seniorów z urządzeń do odbioru mediów dowodzą, że poziom użytkowania nowoczesnych sprzętów jest niski. Może to skutkować obniżeniem poziomu życia związanym z ograniczeniem dostępu do kultury, usług, itp. Umiejętność korzystania z nowych mediów coraz bardziej determinuje funkcjonowanie w zdigitalizowanym społeczeństwie. Osoby starsze często nie potrafią się zaadaptować, doświadczając wykluczenia cyfrowego. Przyczyną może być utrudniony dostęp do najnowocześniejszych urządzeń i technologii z powodów ekonomicznych – mówi Maja Kurzelewska, dyrektor Departamentu Badan i Analiz w KIM.
Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 r. przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Przedmiotem
Badania Założycielskiego są zachowania konsumenckie dotyczące korzystania m.in. z radia, telewizji i internetu oraz urządzenia służące do odbioru tych mediów. Badanie obejmuje korzystanie z mediów przez gospodarstwa domowe oraz konsumpcję indywidualną. Ma charakter ciągły, co pozwala na śledzenie zmian w czasie i obserwację trendów. Instytut mierzy i bada zachowania konsumenta w odniesieniu do różnych mediów (radia, telewizji, internetu) jednocześnie i na największą jak dotąd skalę w Polsce.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.