Firma NEP Visions dodała technologię 4K do swojego wozu transmisyjnego NEP 1, ponownie przesuwając granice technologiczne relacji 4K prowadzonej przez firmę podczas pionierskiej transmisji sztuki Czas wojny z Teatru Narodowego w lutym 2014 roku. Zespół techniczny NEP Visions, na czele którego stał Tom Giles, ciężko pracował w celu zmaksymalizowania, udoskonalenia i zoptymalizowania organizacji pracy tak, aby nie była ona trudniejsza niż w przypadku realizacji HD.Transmitujemy spektakle teatralne do kin od 2009 roku i naprawdę nauczyliśmy się, jak stworzyć absorbującą atmosferę dla widzów kina — mówi producent NT Live Emma Keith — Przedstawienie Zawsze piękne. Życie, śmierć i nadzieja w slumsach Bombaju naturalnie nadawało się do utrwalenia w formacie 4K. Jest to spektakularne widowisko, z bardzo wieloma zmianami scen, złożoną akcją i kolorowymi kostiumami. Od razu wiedzieliśmy, że świetnie będzie ono wyglądało na ekranie.
Szczycimy się przesuwaniem granic zasięgu transmisji na żywo i wykorzystania technologii 4K. NEP Group w dużym stopniu skupia się na standardzie 4K i uwieńczeniem tego oraz pracy nad takim prestiżowym projektem dla Teatru Narodowego jest osiągnięcie doskonałej równowagi między treściami premium a najnowocześniejszą technologią”.
Aby zarejestrować przedstawienie Zawsze piękne. Życie, śmierć i nadzieja w slumsach Bombaju z kinową czystością obrazu, wypożyczalnia sprzętu transmisyjnego Presteigne Broadcast Hire dostarczyła sześć zestawów kamer Sony F55 Super 35 mm 4K z matrycą CMOS, w tym adapter kamery CA-4000 do transmisji światłowodowej 4K i procesor pasma podstawowego 4K BPU-4000.
Do celów produkcyjnych kamery są wyposażone w obiektywy z mocowaniem PL, zapewniające małą głębię ostrości, która idealnie nadaje się do zrealizowania takiego obrazu filmowego, jaki chcieli uzyskać przedstawiciele NT Live i ich partnerzy produkcyjni.Zawsze przodowaliśmy w nowych technologiach — mówi David O’Carroll, kierownik ds. technologii w firmie Presteigne — Wraz z pojawieniem się standardu 4K i kamery F55 organizacja NT Live ma teraz możliwość utrwalania przedstawień scenicznych z kinową estetyką w możliwie najwyższej rozdzielczości.
Jedna kamera F55 obok przedniej części sceny jest uzupełniana przez trzy dalsze kamery w pobliżu środka parteru — określonego przez Emmę Keith z NT Live jako najlepsze siedzenia na widowni. Na wysięgniku zamontowana jest dodatkowa para kamer F55 wyposażonych w zdalnie sterowane obiektywy Fuji, które poruszając się tuż nad głowami widzów wykonują dynamiczne ujęcia przestrzeni, w której odbywa się przedstawienie. Szerokokątne ujęcia planu pomagają uchwycić nastrój, w miarę jak publiczność zajmuje swoje miejsca na widowni sali Olivier. Jednak gdy tylko kurtyna się podnosi, pół tuzina kamer F55 całkowicie przenosi swoją uwagę na akcję rozgrywającą się na scenie.Na wiele sposobów kamera F55 oferuje nam to, co najlepsze z obu światów — mówi David — Jej przetwornik wielkoformatowy zapewnia charakterystyczny wygląd filmowy, ale przy obsłudze, która przypomina zwykłą kamerę telewizyjną do produkcji na żywo.
Oświetlenie teatralne może stanowić wyzwanie dla kamer wideo z powodu nagłych zaników światła, zmian natężenia i kolorów — wyjaśnia Emma Keith — Nie doświetlamy spektaklu do celów transmisji, ale dokonujemy drobnych poprawek podczas prób technicznych. Szczegółowo dopracowujemy również rzeczy takie jak makijaż, a nawet kolor włosów artystów. Następnie podczas przedstawienia stale wprowadzamy ulepszenia, aby zapewnić widzom kina odpowiednie wrażenia — skutecznie stopniujemy kolory w czasie rzeczywistym.
Sygnały z każdego zestawu kamer na widowni są kierowane za pomocą światłowodów do wozu transmisyjnego NEP Visions, gdzie są nagrywane na serwer Sony PWS-4400. Jak wyjaśnia Chris, proces produkcji różni się w jednym kluczowym aspekcie od tradycyjnej transmisji telewizyjnej na żywo:Kompleksowo pracujemy nad produkcją 4K dla publiczności kin Vue — tłumaczy producent techniczny Chris Bretnall z Creative Broadcast Solutions, który jest mocno zaangażowany w realizację każdego projektu NT Live od 2009 roku — Zainstalowaliśmy kamery 4K, a cała infrastruktura to macierzyste 4K z obsługą simulcastu HD.
A dzięki nagrywaniu w formacie UHD (rozdzielczość 3840 × 2160), a następnie masteringu do formatu 4K DCP do projekcji kinowej (4096 × 2160, poprzez dodanie wygaszania poziomego), w pełni wykorzystujemy możliwości tej kamery. Każdy etap procesu produkcji gwarantuje, że spektakl Zawsze piękne. Życie, śmierć i nadzieja w slumsach Bombaju wygląda tak dobrze, jak to technicznie możliwe. Wyświetlane natywnie w formacie Sony 4K przedstawienie pozwala widzom kin Vue cieszyć się obrazem z takimi kolorami, szczegółowością i kontrastem, jakich nigdy by nie zobaczyli w telewizji.Ogromna przestrzeń kolorów, jaką rejestrujemy za pomocą kamer Sony F55 zdecydowanie przewyższa standard Rec. 709 dotyczący telewizji HD.
Kodowanie do formatu 4K DCP odbywa się w przy szybkości 250 Mb/s, co stanowi górny limit standardu DCI. Pomaga to w jak największym stopniu zachować rozszerzoną gamę kolorów kamery w przestrzeni P3, która jest macierzysta dla projektorów Sony 4K w całej sieci kin Vue. Oryginał jest poddany dokładnej kontroli jakości przez zespół NT Live w sali projekcyjnej laboratorium SDC przed jego ostatecznym przeniesieniem na wzmocniony dysk twardy o pojemności 500 GB, który jest kopiowany w celu dystrybucji do kin.Naszym zadaniem jest wiernie odtworzenie kreatywnej wizji Teatru Narodowego przez odpowiednie dostosowanie oświetlenia i gradację kolorów — mówi David Margolis z Soho Digital Cinema (SDC), preferowanego przez NT Live „laboratorium” masteringu produkcji kinowych — Chcemy dać kinom świetnie wyglądający produkt i w przypadku spektaklu Zawsze piękne. Życie, śmierć i nadzieja w slumsach Bombaju pracujemy z sygnałem jak w transmisji na żywo płynącym prosto z wozu transmisyjnego, zupełnie bez pogorszenia jego parametrów — zauważa David.