dodano: 2013-11-01 13:04 | aktualizacja:
2013-11-01 13:21
autor: Anita Dąbek |
źródło: senat.gov.pl/satkurier.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Przewodniczący KRRiT,
Jan Dworak, przedstawił informacje dotyczące m.in. rekomendacji Europejskiej Unii Nadawców, analizy projektu cyfryzacji przeprowadzonej przez KRRiT na podstawie doświadczeń innych krajów, poszczególnych etapów jego wdrożenia i finansowania. Prezentacja zawierała również informacje o korzyściach dla słuchaczy i przewadze cyfrowego radia nad radiem internetowym, a także o korzyściach finansowych związanych z niższymi kosztami nadawania programu w systemie cyfrowym.
W opinii przewodniczącego rady, zaletą radia cyfrowego są jego
nieodpłatność, zapewnienie anonimowości słuchaczom i możliwość zwiększenia liczby programów. Według Jana Dworaka, koszt rocznego nadawania w systemie analogowym to prawie 70 mln zł, nadawania cyfrowego zaś prawie
26 mln zł.
Wiele uwagi przewodniczący KRRiT poświęcił omówieniu zagadnień związanych z zasięgiem radiofonii cyfrowej, który jest zdecydowanie większy niż w wypadku sygnału analogowego zarówno pod względem obszaru, jak i liczby odbiorców. Jan Dworak podkreślił, że
Polskie Radio ma obowiązek nadawania 4 programów ogólnopolskich, tymczasem pokrycia sygnałem analogowym na terenie całego kraju nie ma Dwójka (odbierana na 60% terytorium) i Czwórka (17%). Jak poinformował przewodniczący, programu II Polskiego Radia nie może odbierać obecnie 10,3 mln osób, programu IV – 24,5 mln.
Stacje komercyjne także nie mogą zwiększyć swojego zasięgu. Obecnie Radio Zet nie dociera do 4,3 mln osób, a Radio RMF – do 2,3 mln osób. Radia Maryja nie odbiera natomiast 7,1 mln słuchaczy.
Prezes Polskiego Radia,
Andrzej Siezieniewski, zwrócił uwagę na przepisy ustawy o radiofonii i telewizji, zobowiązujące Polskie Radio do nadawania 4 programów ogólnopolskich, co obecnie nie może być zrealizowane. Według prezesa, dzięki cyfryzacji wszystkie stacje nadawcy publicznego osiągną zasięg ogólnopolski; obecnie tylko sygnały programu I i III docierają do wszystkich, nie ma przy tym możliwości zwiększenia zasięgu, ponieważ częstotliwości analogowe są wyczerpane.
W imieniu nadawców prywatnych wystąpił
Kazimierz Gródek z Grupy Radiowej RMF, który
zaapelował o spowolnienie procesu cyfryzacji radia w Polsce. Podkreślił, że z doświadczeń krajów europejskich wynika, iż koszty cyfryzacji radia przewyższają korzyści.
Jak poinformował, BBC rozpoczęło stałą emisję cyfrową w 1995 r. Po 18 latach nadawania cyfrowego
tylko 45% Brytyjczyków ma dostęp do co najmniej jednego radioodbiornika cyfrowego. Przy wydatkowaniu ogromnych pieniędzy publicznych na promocję cyfrowego radia w 2012 r. i w pierwszym półroczu 2013 r. w Wielkiej Brytanii sprzedano prawie 2 mln radioodbiorników cyfrowych i prawie 4 mln radioodbiorników analogowych. Z kolei w Niemczech na proces cyfryzacji radia do 2009 r. wydano 187 mln euro, tymczasem na ok. 140 mln odbiorników funkcjonujących w tym kraju jedynie 2,5 mln odbiera sygnał cyfrowy.
Zdaniem Kazimierza Gródka, za niewielką popularnością cyfrowego radia może stać przeświadczenie, że
niedługo radio będzie odbierane wyłącznie w Internecie. Poinformował też, że
rozgłośnie komercyjne obawiają się wysokich kosztów wynikających z tzw. simulcastu, czyli nadawania programu jednocześnie w technologii analogowej i cyfrowej. Zaproponował, aby poczekać na rozstrzygnięcia europejskie. Zwrócił uwagę, że jeżeli Unia Europejska zdecyduje, iż technologia
DAB+ ma być technologią obowiązującą i wyznaczy datę wyłączenia sygnału analogowego,
będzie to oznaczać spadek ceny radioodbiorników w całej Europie i da szansę słuchaczom na kupno tanich odbiorników.
W ocenie nadawców prywatnych, Polskie Radio, które jako pierwsze 1 października 2013 r. rozpoczęło emisję cyfrową 7 programów, jest w o wiele lepszej sytuacji, ponieważ cyfryzacja zostanie sfinansowana z pieniędzy publicznych, w tym pochodzących z abonamentu.
Na zakończenie posiedzenia przewodniczący komisji Grzegorz Czelej zaapelował o wypracowanie docelowej strategii i modelu cyfryzacji w Polsce. Postulował też zorganizowanie społecznej kampanii informacyjnej na temat cyfryzacji radia.
Zobacz relację wideo z posiedzenia
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.