dodano: 2013-06-27 15:30 | aktualizacja:
2013-06-27 17:28
autor: Anita Dąbek |
źródło: Audi
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
-
Audi podejmuje wielki krok w kierunku mobilności przyszłości - powiedział
Heinz Hollerweger, Head of Total Vehicle Development. -
Audi jest jedynym producentem na świecie z tak innowacyjną technologią. Badania nad syntetycznymi paliwami przyjaznymi środowisku są rdzeniem naszej mocnej strategii e-paliw - dodał.
Reiner Mangold, Head of Sustainable Product Development, powiedział: -
Zakłady power-to-gas, które zbudowaliśmy w Werlte, mogą stać się świetlistym początkiem całej rewolucji energetycznej, wykraczającej daleko poza granice naszej firmy.
Peter Altmaier, niemiecki minister środowiska, także pochwalił projekt Audi.
Produkcja e-gazu jest oparta na dwóch etapach:
elektrolizie i metanizacji. W pierwszym etapie zakład wykorzystuje nadwyżkę zielonej energii, by za pomocą trzech elektrolizerów wyprodukować z wody tlen i wodór. Pewnego dnia wodór może zasilać pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi, jednak w chwili obecnej, ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury, prowadzi się metanizację. Wodór poddaje się reakcji z CO2 w celu wytworzenia syntetycznego metanu, czyli
e-gazu Audi. Jak zapewnia producent, jest on praktycznie identyczny jak gaz ziemny i będzie rozprowadzany za pośrednictwem istniejącej infrastruktury stacji CNG. Zakład ma rozpocząć dostarczanie e-gazu Audi do sieci
jesienią 2013 roku.
Zakład e-gazowy Audi będzie produkować około
1.000 ton e-gazu rocznie, zużywając około
2.800 ton CO2. To mniej więcej odpowiada ilości, jaką las ponad 220.000 buków pochłania w ciągu jednego roku.
Audi zbudowało fabrykę e-gazową we współpracy z
ETOGAS GmbH (dawniej SolarFuel) i partnerem projektu
MT-BioMethan GmbH na działce o powierzchni 4100 m2, należącej do EWE AG. Efektywne wykorzystanie przepływów energii jest priorytetem zakładu. Odpadowe ciepło wydzielane podczas metanizacji służy jako energia dla sąsiedniej biogazowni, znacznie zwiększając ogólną wydajność. W zamian zakład dostarcza wysoce skoncentrowane CO2 wymagane jako podstawowy „budulec” dla e-gazu. CO2 w ten sposób służy jako surowiec, a nie jest emitowane do atmosfery.
Przewiduje się, że e-gaz z Werlte zasili
1.500 nowych samochodów Audi A3 Sportback g-tron dla 15.000 km jazdy bez emisji CO2 każdego roku. Silnik
1.4 TFSI w modelu pięciodrzwiowym może spalać gaz ziemny, biometan i e-gaz Audi. Hybryda może również używać benzyny. Pozwala to na przejechanie do 1.300 km.
Klienci będą mogli zamawiać kontyngent e-gazu przy zakupie samochodu. Umożliwi to im wzięcie udziału w procesie obrotowym, który zapewnia, że gaz tankowany w naturalnej stacji napełniania gazem jest dostarczany przez zakład e-gazowy Audi. Płatności będą obsługiwane przez karty tankowania e-gazu Audi.
Audi A3 Sportback g-tron, którego debiut zaplanowano na koniec 2013 roku, zużywa średnio poniżej
3,5 kg e-gazu na 100 km. Emisja CO2 z rury wydechowej jest mniejsza niż 95 g/km w NEDC. Nawet w kompleksowej analizie, która obejmuje budowę i eksploatację fabryki e-gazowej i turbiny wiatrowe, emisja CO2 wynosi zaledwie 20 g/km, twierdzi Audi. Rozwiązanie otrzymało niedawno certyfikat TÜV Nord.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.