dodano: 2009-02-17 22:46 | aktualizacja:
2009-02-18 11:01
autor: Jerzy Kruczek |
źródło: gazeta.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Liberty Media to koncern magnata medialnego Johna Malone'a, znany głównie z sieci kablowych. Należy do niej
UPC działające też w Polsce, jako UPC Polska. Ma udziały w operatorze satelitarnym DirecTV, europejskiej platformie UPC Direct (Czechy, Węgry, Słowacja) i kanałach tematycznych - m.in. przyrodniczym Discovery czy filmowym Starz.
-
Jesteśmy zadowoleni z porozumienia z Liberty Media, zwłaszcza w świetle dzisiejszej sytuacji na rynku kredytów - mówił wczoraj Mel Karmazin, szef Sirius XM. On też odetchnął - pozycja Karmazina w firmie wisiała na włosku, bo grupa wpływowych wierzycieli zagroziła, że wyrzuci go z fotela prezesa, jeśli wybierze upadłość, a nie umowę z inwestorem.
Z drugiej strony spółkę okrążał operator telewizji satelitarnej
EchoStar, który przejął kilkaset milionów dolarów Siriusa i mógł szykować się do wrogiego przejęcia.
Liberty ma wykupić 100 mln długów Siriusa, pożyczy też spółce 430 mln dol. W dwóch ratach - pierwsza transza, opiewająca na ćwierć miliarda dolarów, wpłynęła na konto Siriusa już wczoraj, bo wczoraj mijał też termin spłaty papierów dłużnych na 171,6 mln dol.
Sirius XM ma spłacić pożyczkę w grudniu 2012 r. - wówczas Liberty dostanie ponad 12 mln uprzywilejowanych akcji, które może wymienić na 40 proc. udziałów w spółce. Dostanie też dwa miejsca w radzie nadzorczej Siriusa - prawdopodobnie wejdzie do niej sam Malone i obecny szef Liberty Greg Maffei.
Na razie jednak nie wiadomo, jakie plany wobec Sirius XM ma Malone. Analitycy podkreślają, że na pewno zyska finansowo - na pożyczce.
Pytanie, jak do tego czasu rozwinie się biznes radiofonii satelitarnej, od lat borykającej się z kłopotami finansowymi.
Radio satelitarne co prawda przypadło Amerykanom do gustu - przyciągnęło kilkanaście milionów klientów wpłacających co miesiąc po kilkanaście dolarów. Między innymi szeroką ofertą - do wyboru ponad 300 kanałów radiowych, w tym takie nisze, jak audycje z monologami komików i takimi gwiazdami jak Howard Stern czy Oprah Winfrey.
Jednak obaj działający na tym polu rywale Sirius oraz XM prowadzili wyniszczającą wojnę. Kiedy Sirius w 2006 r. podpisał pięcioletni kontrakt z Howardem Sternem, płacąc kontrowersyjnemu gospodarzowi radiowego talk-show aż pół miliarda dolarów, XM odpowiedziało kontraktem na nadawanie rozgrywek ligi baseballowej (650 mln dol.).
W lipcu ub.r. firmy połączyły się i powstał Sirius XM, ale nowa spółka nie zdołała wykaraskać się z kłopotów. Gdy dopadł ją kryzys - siadła sprzedaż elektroniki, a, co gorsza, nowych samochodów, do których najczęściej Amerykanie kupowali zestawy do radiofonii satelitarnej.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.