Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Legenda Autodromo Nazionale Monza
Tor
Autodromo Nazionale Monza zlokalizowany jest w mieście o tej samej nazwie, które położone jest nieopodal Mediolanu w północnych Włoszech. Obiekt został wybudowany 1922 roku, jako trzeci stricte wyścigowy tor na świecie. W tym samym roku odbył się tam inauguracyjny wyścig od
Grand Prix Włoch. Pełna nitka toru miała 10 km długości, był on bardzo szybki i dochodziło tam regularnie do groźnych, w tym również śmiertelnych wypadków. Dlatego na przestrzeni lat był wielokrotnie modernizowany.
Współcześnie na Monzy organizowanych jest wiele wyścigów różnych serii samochodowych. Bez wątpienia jest jednym z najbardziej znanych torów świata. To unikalny obiekt w skali całego kalendarza Formuły 1, który nazywany jest
świątynią prędkości. Aż 80% dystansu okrążenia pokonywane jest bowiem z najwyższą prędkością. Obiekt składa się z kilku długich prostych, które są połączone szykanami lub szybkimi zakrętami. Na Monzy bardzo ważny jest start z powodu długiego dojazdu do pierwszego hamowania. Ułożenie początkowych zakrętów jest bardzo zdradliwe i często dochodzi tam do sporych kraks. Wyprzedzanie mimo długich prostych nie jest wcale proste. Do walki i manewrów dochodzi w kilku miejscach, co gwarantuje niezwykłą widowiskowość podczas wyścigów.
Mistrz goni kolejny rekord
W klasyfikacji kierowców dominuje
Max Verstappen, który jak dotąd aż jedenastokrotnie stawał na najwyższym stopniu podium. Do końca sezonu pozostało jeszcze 9 rund i chyba już tylko niemożliwy wręcz do przewidzenia kataklizm mógłby stanąć na drodze Holendra do obrony mistrzowskiego tytułu. Lidera starają się gonić partner z zespołu Red Bulla
Sergio Perez oraz dwaj byli mistrzowie i legendy F1®
Fernando Alonso (Aston Martin) i
Lewis Hamilton (Mercedes). Po modyfikacjach wprowadzonych w ich bolidach, coraz lepiej radzą sobie również
Lando Norris (McLaren Mercedes) oraz
Carlos Sainz i Charles Leclerc z Ferrari.
Przewaga Verstappena powiększa się z każdym kolejnym triumfem Holendra, który zwyciężał w Bahrajnie, Australii, USA, Monako, Hiszpanii, Kanadzie, Austrii, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, w Belgii oraz Holandii. Dwa pozostałe wyścigi, w Arabii Saudyjskiej i Azerbejdżanie, wygrał jego partner z zespołu, Meksykanin
Sergio Perez. Oznacza to, że ‘Czerwone Byki’ zgarnęły w tym sezonie komplet trzynastu zwycięstw!
Verstappen zgromadził jak dotąd 339 punktów, drugi Perez ma ich 201. Trzeci w stawce
Fernando Alonso uzbierał 168, a czwarty
Lewis Hamilton 156 punktów.
W tej sytuacji nie może być zaskoczeniem, że również w klasyfikacji konstruktorów przewaga
Red Bulla nad resztą stawki nie podlega najmniejszym dyskusjom. Zespół z
Milton Keynes, z 540 punktami na swoim koncie wręcz zdeklasował rywali. Drugi w zestawieniu
Mercedes uzbierał bowiem ponad dwukrotnie mniej punktów, bo „tylko” 255, trzeci
Aston Martin ma ich 215, a czwarte Ferrari 201. Kolejne zespoły dzieli już od czołówki punktowa przepaść.
Nawet przy tak wyraźnej dominacji, Verstappen w każdym kolejnym wyścigu udowadnia, że liczą się dla niego tylko zwycięstwa i pogoń za kolejnymi rekordami. W miniony weekend w holenderskim Zandvoort zaliczył dziewiąty triumf z rzędu, czym doprowadził do euforii dziesiątki tysięcy rodaków na trybunach i wyrównał rekordowe osiągnięcie Sebastiana Vettela z sezonu 2013. Tym samym podczas Grand Prix™ Włoch ‘Mad Max’ będzie miał szansę zostać samodzielnym rekordzistą w tej klasyfikacji. Czy dokona tej sztuki? Odpowiedź już w niedzielę na Viaplay!
Zespół F1® Viaplay Polska zaprasza
Za komentarz podczas sobotniej sesji kwalifikacyjnej oraz niedzielnego wyścigu o Grand Prix™ Włoch odpowiadać będą
Michał Gąsiorowski i Mikołaj Sokół. O najnowszych doniesieniach z Monzy informować będzie
Aldona Marciniak.
Studio poprowadzi
Maciej Jermakow, a jego gośćmi będą dziennikarze i eksperci sportów motorowych:
Robert Smoczyński, Bartosz Budnik, Bartosz Pokrzywiński, Paweł Baran, Kamila Kotulska, Jan Olejniczak oraz Patryk Sokołowski – były inżynier aerodynamiki w zespołach F1® (m.in. McLaren Racing i Scuderia Ferrari).
Magazyn F1
O najbardziej emocjonujących pojedynkach, kontrowersjach, oczarowaniach, rozczarowaniach i technicznych innowacjach nasi eksperci oraz zaproszeni goście dyskutować będą w
„Magazynie F1”, podsumowującym wydarzenia każdego Grand Prix™. Najnowsze wydanie magazynu w poniedziałek, 4 września, o godz. 17:30. Wydarzenia oraz wyniki Grand Prix™ Włoch analizować będą:
Michał Gąsiorowski, Bartosz Budnik, Bartosz Pokrzywiński i Patryk Sokołowski.
Plan transmisji - Formula 1 Pirelli Gran Premio d’Italia 2023 w Viaplay:
1 września (piątek)
13:30
Pierwszy trening F1
15:05
Kwalifikacje F3
16:00
Kwalifikacje F2
17:00
Drugi trening F1
2 września (sobota)
9:25
Sprint F3
12:30
Trzeci trening F1
14:15
Sprint F2
16:00
Kwalifikacje F1 (studio od 15:00)
3 września (niedziela)
8:15
Wyścig F3
9:55
Wyścig F2
15:00
Wyścig F1 (studio od 13:25)
4 września (poniedziałek)
17:30
Magazyn F1
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.