reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

5,848 mln klientów kontraktowych Grupy Polsat Plus

dodano: 2023-08-16 20:26 | aktualizacja: 2023-08-17 12:17
autor: Anita Kaźmierska | źródło: Grupa Polsat Plus/satkurier.pl

Grupa Polsat Plus W drugim kwartale 2023 roku Grupa Polsat Plus zaprezentowała nowości w każdym z segmentów działalności: wprowadziła 5G Ultra o prędkości do 1 Gb/s, nabyła serwis naEkranie.pl oraz 3 kanały telewizyjne 4fun, przedłużyła prawa do siatkarskich europejskich pucharów oraz kupiła prawa do Orlen Superligi i Orlen Superligi Kobiet w piłce ręcznej, a także uruchomiła produkcję testową w pierwszych farmach wiatrowych. W lipcu do Grupy dołączył PAK-PCE, który realizuje projekty z obszaru zielonej energii i zielonego wodoru. Grupa Polsat Plus swoim klientom dostarcza ponad 20 mln usług telewizyjnych i telekomunikacyjnych, a średni przychód od klienta (ARPU) we wszystkich segmentach klientów rośnie.

Grupa Polsat Plus
Grupa Polsat Plus


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Najważniejsze wydarzenia dla Grupy Polsat Plus w II kwartale 2023 roku:
  • 5G Ultra to nowość dla klientów Plusa – maksymalna prędkość pobierania danych w sieci 5G Plusa wzrosła do 1 Gb/s, w zasięgu 5G Ultra jest ponad 4,2 mln mieszkańców Polski, a w sumie w zasięgu 5G jest 20 mln osób.
  • Plus liderem rankingu internetu mobilnego SpeedTest.pl w II kwartale br. – Plus ze średnią szybkością pobierania danych 51,6 Mb/s zajął pierwsze miejsce w ogólnym rankingu internetu mobilnego – 5G, 4G i 3G. Ponadto zdominował ranking najszybszej technologii 5G, osiągając średnią 138 Mb/s.
  • Grupa Polsat Plus wzmocniła pozycję w segmencie mediowym – 20/21 lipca (a więc już w III kwartale) nabyła większościowy udział 60% w spółkach, do których należą serwis naEkranie.pl (za kwotę 10,8 mln zł) oraz 3 kanały 4fun – 4fun.tv, 4fun Kids i 4fun Dance (za kwotę 37,1 mln zł).
  • Telewizja Polsat przedłużyła prawa do transmitowania siatkarskich europejskich pucharów aż do sezonu 2028/2029. Umowa obejmuje Ligę Mistrzów CEV, Puchar CEV oraz Challenge Cup. Podpisała również umowę na transmisje z meczów Orlen Superligi i Orlen Superligi Kobiet w piłce ręcznej przez najbliższe 7 sezonów - do 2030 roku.
  • Interia.pl pierwszy raz w historii wyprzedziła Onet.pl – według badania Mediapanel jej serwisy domenowe odwiedziło w lipcu 16,25 mln realnych użytkowników. Jest to rekordowy wynik. Interia.pl rozwija się najszybciej wśród portali horyzontalnych w Polsce (TOP 5). Łącznie serwisy internetowe Grupy Polsat-Interia odwiedzało w II kwartale co miesiąc średnio 21 mln użytkowników, którzy generowali 1,9 mld odsłon stron.
  • Nabycie w lipcu 10,1% udziałów (do 50,5%) w PAK-PCE, poprzez którą Grupa Polsat Plus realizuje projekty w obszarze czystej energii i zielonego wodoru
  • Uruchomienie testowej produkcji energii z farm wiatrowych w Miłosławiu i Kazimierzu Biskupim.
  • Zakończenie budowy pierwszej stacji tankowania zielonego wodoru w Warszawie i uzyskanie wszystkich pozwoleń niezbędnych do jej komercyjnego uruchomienia.
  • Rozwój działalności na rynku instalacji fotowoltaicznych w sektorze B2B – umowa z Dino na 750 instalacji na dachach sieci sklepów.
 
Kliknij, aby powiększyć
 

– Konsekwentnie idziemy do przodu. Sieć 5G Plusa przyspieszyła do nawet 1 Gb/s, czyli do prędkości światłowodu. Inwestujemy w ofertę programową – nowe prawa sportowe, seriale i nowości ramówkowe, kupiliśmy portal naEkranie.pl i 3 muzyczne kanały telewizyjne 4fun. Nabyliśmy pakiet kontrolny w PAK-PCE i rozwijamy projekty z segmentu czystej energii, budując tym samym naszą pozycję na rynku energii – podsumowuje Mirosław Błaszczyk, prezes zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, Grupa Polsat Plus.

Segment usług B2C i B2B – konsekwentna realizacja strategii multiplay

Łącznie Grupa Polsat Plus dostarcza ponad 20 mln usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych, a blisko 2,5 mln klientów korzysta z ofert mulitplay, osiągając wymierne korzyści finansowe z łączenia usług Polsatu Box i Plusa.

Na koniec czerwca 2023 r. Grupa Polsat Plus oferowała 13,083 mln usług kontraktowych B2C (business-to-consumer - segment klientów indywidualnych; 31.03.2023: 13,163 mln; spadek w drugim kwartale o 80 tys.).

Liczba RGU dla usług kontraktowych B2C płatnej telewizji Grupy Polsat Plus wyniosła 4,895 mln (31.03.2023: 4,951 mln), zmniejszając się w drugim kwartale 2023 r. o 56 tys., natomiast w skali roku o 222 tys. Wskaźnik nasycenia RGU na klienta B2C wyniósł 2,24x.

Jak informuje Grupa, spadek RGU telewizji rok do roku wynikał głównie z repozycjonowania cenowego i zmiany strategii oferowania serwisów wideo online oraz mniejszej liczby świadczonych usług telewizji satelitarnej. Spadek ten jest częściowo kompensowany rosnącą liczbą usług telewizyjnych świadczonych w technologii internetowej (IPTV/OTT), dodaje.

Ponadto Grupa świadczyła 6,218 mln usług kontraktowych B2C telefonii komórkowej (31.03.2023: 6,232 mln; spadek o 14 tys.) oraz 1,97 mln Internetu (31.03.2023: 1,980 mln; spadek o 10 tys.).

Grupa miała na koniec marca br. 5,848 mln klientów kontraktowych B2C (31.03.2023: 5,887 mln, spadek o 39 tys.) oraz 69 tys. klientów kontraktowych B2B (business-to-business - segment klientów biznesowych; 31.03.2023: 69,3 tys.; nieznaczny spadek).

Jak informuje Grupa, na ubytek bazy klientów kontraktowych wpływ miała przede wszystkim malejąca popularność technologii satelitarnej, jak również utrzymujący się proces konsolidacji klientów kontraktowych pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego. Zgodnie z założeniami strategicznymi Grupa unika agresywnej polityki sprzedażowej na pojedynczych produktach, skupiając się na zwiększeniu poziomu lojalności klientów, szczególnie poprzez oferowanie szerokiego portfolio usług łączonych, oraz na budowie ARPU klienta kontraktowego.

Przychód od klienta kontraktowego (ARPU) wzrósł o 0,40 zł do 71,80 zł, a wskaźnik odejść klientów B2C (churn) utrzymuje się na niskim poziomie 7,3%. Wzrosło także ARPU usług przedpłaconych - o 0,70 zł do 17,80 zł. ARPU dla segmentu B2B wyniosło 1,463 tys. zł (wzrost w UI kwartale o 29 zł).

Grupa Polsat Plus odnotowała również 2,656 mln usług przedpłaconych (31.03.2023: 2,693 mln; spadek o 37 tys.), w tym 0,079 mln usług przedpłaconych płatnej telewizji (31.03.2023: 0,121 mln; spadek o 42 tys.), 2,548 mln telefonii komórkowej (31.03.2023: 2,542 mln; nieznaczny spadek) oraz 0,029 mln Internetu mobilnego (31.03.2023: 0,03 mln; nieznaczny spadek).

Liczba klientów usług multiplay (pakietowych) spadła o 12 tys. do 2,45 mln. Liczba RGU posiadanych przez tych klientów wyniosła 7,392 mln. Odsetek klientów korzystających z pakietów multiplay praktycznie nie zmienił się i wyniósł 41,9%.
 

– Z ofert multiplay korzysta blisko 2,5 mln abonentów, czyli 42% wszystkich naszych klientów, co jest bardzo dobrym wynikiem w świetle niekorzystnych warunków rynkowych – mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Grupy Polsat Plus. – Odnotowujemy rosnące ARPU we wszystkich segmentach klientów – kontraktowych, B2B i prepaid, a wskaźnik odejść klientów utrzymujemy na niezmiennie niskim poziomie. Przyczyniają się do tego m.in. popularyzacja 5G oraz oferty łączone z serwisem Disney+ – dodaje.

Segment mediowy: telewizja i online – rozwój portfolio

Łączna oglądalność kanałów Telewizji Polsat w II kwartale br. wyniosła 22% – 7,8% kanału głównego Polsat i 14,2% kanałów tematycznych, a w I półroczu – 21,9%, w tym 7,9% kanału głównego Polsat i 14% kanałów tematycznych.

Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy TV i sponsoringu rosły szybciej niż rynek zarówno w II kwartale, jak i I półroczu 2023. W II kwartale br. przychody z reklamy TV i sponsoringu Grupy odnotowały wzrost o 4,4% do 345 mln zł, a udział w rynku reklamy TV wyniósł 28,7%. W I półroczu przychody zwiększyły się o 4,3% do 629 mln zł, a udział w rynku reklamy TV i sponsoringu osiągnął poziom 28,4%.

Serwisy internetowe Grupy Polsat-Interia odwiedzało co miesiąc średnio 21 mln użytkowników, którzy generowali 1,9 mld odsłon stron.
 

– Zarówno w II kwartale, jak i całym półroczu osiągnęliśmy dobre wyniki oglądalności pomimo utrzymującego się niekorzystnego wpływu procesu przejścia na standard DVB-T2 w naziemnej telewizji cyfrowej. Odnotowaliśmy także bardzo dobre wyniki finansowe – nasze przychody z reklamy TV rosły w obydwu okresach o ponad 4%, nieco szybciej niż rynek – mówi Stanisław Janowski, prezes zarządu Telewizji Polsat, Grupa Polsat Plus. – Poszerzyliśmy portfolio kanałów TV do 42 dzięki zakupowi 3 stacji 4fun. Kontynuujemy budowę naszej pozycji na rynku portali internetowych – nabyliśmy popularny portal o tematyce popkulturowej naEkranie.pl – dodaje.

Rozwój projektów w segmencie czystej energii

W ramach realizacji Strategii 2023+ w obszarze czystej energii Grupa Polsat Plus nabyła spółkę PAK-PCE i dynamicznie rozwija projekty związane z produkcją zielonej energii (ze słońca, wiatru, biomasy, termicznej obróbki odpadów) oraz budową pełnego łańcucha wartości zielonego wodoru.
 

– Prace nad realizacją naszych strategicznych założeń w obszarze czystej, zielonej energii postępują dynamicznie. Trwa rozruch technologiczny dwóch pierwszych farm wiatrowych w Miłosławiu i Kazimierzu Biskupim, a ich komercyjne uruchomienie nastąpi jeszcze we wrześniu br. Finalizujemy także rozbudowę farmy słonecznej w Brudzewie – mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Grupy Polsat Plus. – Ukończyliśmy budowę pierwszej, ogólnodostępnej stacji tankowania zielonego wodoru w Warszawie i mamy już wszystkie pozwolenia niezbędne do jej uruchomienia. Kolejne stacje powstają m.in. w Rybniku, Gdańsku i Gdyni. Produkujemy pierwsze autobusy wodorowe dla Rybnika i bierzemy udział w kolejnych przetargach, m.in. w Gdańsku, Wałbrzychu i Świdniku – dodaje.

Wyniki finansowe Grupy Polsat Plus – wzrost przychodów

Przychody Grupy Polsat Plus wzrosły w II kwartale br. rok do roku o 1,9% do 3,29 mld zł, a zysk EBITDA wyniósł 799 mln zł (spadek o 10,6% rok do roku, przy marży EBITDA na poziomie 24,3%). Koszty Grupy w wyniosły 2,945 mld zł i wzrosły o 4,6% rok do roku. Zysk operacyjny Grupy Polsat Plus (EBIT) wyniósł 330 mln zł (spadek o 23%). Zysk netto Grupy spadł o 97,1% rok do roku do poziomu 8 mln zł. Wolne przepływy pieniężne w okresie 12 mies. były na poziomie 579 mln zł, a wskaźnik całkowitego zadłużenia wyniósł 3,26x (dług netto/EBITDA LTM).
 

– W segmencie usług B2C i B2B rosły przychody, co wspierała silna sprzedaż sprzętu. Odnotowaliśmy świetne wyniki finansowe segmentu mediowego – przychody wzrosły o 5%, a EBITDA aż o 10% rok do roku. Z powodzeniem zrefinansowaliśmy zadłużenie Grupy na trudnym rynku długu i pozyskaliśmy środki na realizację inwestycji w ramach Strategii 2023+ – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu i wiceprezes ds. finansowych Polkomtelu, Grupa Polsat Plus. – Agencja Fitch Ratings przyznała nam nowy rating na poziomie BB z perspektywą stabilną, co świadczy o zaufaniu rynku do naszej strategii i działań.



Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polsat Box


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

SAT Kurier - 3-4/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 3-4/2022

12 zł Więcej...

Mini PC Homatics Dongle R 4K

Homatics Dongle R to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...

259 zł Więcej...

Odbiornik PULSe 4K Mini

PULSe 4K Mini - najnowszy odbiornik Ultra HD od słowackiej...

449 zł Więcej...