reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

F1: Grand Prix Belgii na Viaplay

dodano: 2023-07-27 16:13
autor: Jan Borejko | źródło: Viaplay Group

Formuła 1 Viaplay F1 Czas na kolejną odsłonę FIA Formula One World Championship® 2023. Dwunasta runda najszybszej serii wyścigowej świata odbędzie się w Belgii. Tym razem na torze Spa-Francorchamps zaplanowano tylko jedna sesję treningową i dwie sesje kwalifikacyjne. Wszystko dlatego, że po raz pierwszy w historii Grand Prix™ Belgii kierowcy rywalizować będą o punkty zarówno w sprincie, jak i wyścigu głównym. Transmisje w Viaplay.

www.formula1.com
F1 Grand Prix Belgii www.formula1.com


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
W klasyfikacji kierowców zdecydowanie prowadzi Max Verstappen, który jak dotąd aż dziewięciokrotnie stawał na najwyższym stopniu podium. Już na półmetku sezonu Holender może być w zasadzie pewien obrony mistrzowskiego tytułu. Lidera starają się gonić partner z zespołu Red Bulla Sergio Perez oraz dwaj byli mistrzowie i legendy F1® Fernando Alonso (Aston Martin) i Lewis Hamilton (Mercedes). Czy będą w stanie zagrozić Verstappenowi w Spa, gdzie obrońca tytułu może liczyć na żywiołowe wsparcie tysięcy holenderskich kibiców?

Zmagania w Formula 1 MSC Cruises Belgian Grand Prix™ 2023 rozpoczną się od piątkowych sesji treningowych. Studio i transmisja z wyścigu odbędzie się w niedzielę 30 lipca od godz. 13:55.

Zmiana harmonogramu, pierwsza odsłona sprintu w Spa

Na początku bieżącego sezonu Formuła 1, FIA oraz zespoły F1® porozumiały się w sprawie zmian w formacie weekendów sprinterskich. Co za tym idzie w Belgii już po raz trzeci będziemy mogli pasjonować się rywalizacją w sprintach w nowej, zmienionej formule, w której zyskały one pełną niezależność. Będzie to zarazem debiut nowej odsłony sprintu na belgijskim torze.

Zgodnie z nowym formatem, w piątek odbędzie się trening oraz kwalifikacje do niedzielnego wyścigu głównego. W sobotę nie będzie już treningów, a zamiast tego rozgrywane będą trzy kolejne kwalifikacje do sprintu, które będą decydowały o kolejności startowej do sprintu głównego, który stał się całkowicie osobnym wyścigiem.

Uwielbiany przez kierowców

Tor Spa-Francorchamps został zaprojektowany w 1920 roku, a już dwa lata później obiekt został oddany do użytku i odbył się na nim inauguracyjny wyścig. Pierwszy wyścig o GP Belgii datuje się na rok 1925. Po szeregu mniejszych i większych zmian na przestrzeni lat, na początku 2022 roku tor poddano gruntownej modernizacji.

Współcześnie Circuit de Spa-Francorchamps organizuje wiele wyścigów serii samochodowych, a w szczególności zawody długodystansowe. Zmodernizowane ostatnio zaplecze pozwala również na organizację wyścigów motocyklowych. W opinii wielu jest to jeden z najlepszych torów wyścigowych na świecie. Zróżnicowany układ, wymagające zakręty, dobre miejsca do wyprzedzania, bardzo duże różnice poziomów i zmienne warunki pogodowe sprawiają, że jest on wręcz uwielbiany przez kierowców.

Z uwagi na długie proste na belgijskim obiekcie najlepiej radzą sobie samochody z najmocniejszymi silnikami. Z uwagi na zróżnicowanie nitki toru w jego poszczególnych sektorach bardzo często między zespołami (a nawet w ramach jednego zespołu) występują różnice w doborze tylnych skrzydeł i poziomu docisku aerodynamicznego. W charakterystykę toru wpisanych jest kilka miejsc dobrych do wyprzedzania, dlatego jest to jeden z nielicznych obiektów, gdzie tempo kwalifikacyjne nie odgrywa kluczowej roli, bo ewentualne straty można stosunkowo łatwo dorobić w wyścigu głównym.

Na nadchodzące dni prognozowana jest deszczowa aura, co według Maxa Verstappena może w znaczący sposób wpłynąc na wydarzenia podczas wyścigu.
 

– Nie mogę doczekać się sprintu w Belgii. Weekend zapowiada się na deszczowy, więc zobaczymy, jaki to będzie miało wpływ na zawody, bo to zawsze czyni je nieco bardziej interesującymi i chaotycznymi. Spa to oczywiście mój ulubiony tor w kalendarzu, więc niecierpliwie oczekuję na wyścig i spotkania z fanami – zapowiada obrońca tytułu.

Zmiany w Ferrari

Do istotnej, choć zapowiadanej już wcześniej zmiany doszło w Ferrari, które ogłosiło, że po ponad czterech sezonach spędzonych w zespole, ze stanowiska dyrektora sportowego odszedł w tym tygodniu Laurent Mekies.
 

– Począwszy od Grand Prix Belgii, część obowiązków Laurenta Mekiesa na pit wallu będzie wykonywał Diego Ioverno, który obejmie rolę dyrektora sportowego. Będzie on odpowiedzialny za wszystkie sprawy sportowe, a także za kontakty z FIA. Ioverno jest weteranem Scuderii, który pracował w Maranello przez ostatnie 23 lata. Wraz ze swoimi kolegami z pit wall, szefem inżynierii toru Matteo Togninallim oraz strategiem wyścigowym Ravinem Jainem, będzie podlegał bezpośrednio dyrektorowi zespołu, Fredowi Vasseur’owi – czytamy w oficjalnym komunikacie włoskiej stajni.

Zmiana ta nie jest zaskoczeniem, bowiem jeszcze w kwietniu zespół AlphaTauri ujawnił, że jego nowym szefem będzie właśnie Mekies. Francuz ma objąć stery we wspieranej przez PKN ORLEN ekipie wraz z początkiem 2024 roku.

McLaren nadrabia zaległości

Podczas trzech poprzednich wyścigów - w Austrii, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech - kierowcy McLarena zdobyli łącznie aż 70 punktów, a cały zespół dał wyraźny sygnał, że wraca do walki o miejsca na podium. Wszystko dzięki wprowadzonym poprawkom, których efekty przewyższyły oczekiwania i sprawiły, że bolid MCL60 pozwolił Lando Norrisowi oraz Oscarowi Piastri na dołączenie do czołowych czterech ekip. Na Silverstone Norris finiszował jako drugi, a Piastri był czwarty. Z kolei przed tygodniem na Hungaroringu Norris ponownie był drugi, a Piastri zajął piąte miejsce. Obaj kierowcy McLarena zapowiadają walkę o czołowe lokaty także w Belgii.

Tymczasem przewaga Red Bulla nad resztą stawki nie podlega nawet najmniejszym dyskusjom. Zespół z Milton Keynes, z 452 punktami na swoim koncie, już w pierwszej połowie sezonu zdeklasował rywali. Drugi w zestawieniu Mercedes uzbierał bowiem ponad dwukrotnie mniej punktów, bo „tylko” 223 punkty, trzeci Aston Martin ma ich 184, a czwarte Ferrari 167. Piąty w zestawieniu McLaren ma na swoim koncie 87 „oczek”, a szóste Alpine 47.

W klasyfikacji kierowców F1® przewaga Maxa Verstappena powiększa się z każdym kolejnym triumfem obrońcy tytułu. Holender zwyciężał w Bahrajnie, Australii, USA, Monako, Hiszpanii, Kanadzie, Austrii, Wielkiej Brytanii oraz na Węgrzech. Dwa pozostałe wyścigi, w Arabii Saudyjskiej i Azerbejdżanie, wygrał jego partner z zespołu Sergio Perez. Oznacza to, że ‘Czerwone Byki’ zgarnęły w tym sezonie komplet jedenastu zwycięstw! Verstappen zgromadził jak dotąd 281 punktów, drugi Perez ma ich 171. Trzeci w stawce Fernando Alonso (Aston Martin) uzbierał 139 oczek, a czwarty Lewis Hamilton (Mercedes) 133.

Zespół F1® Viaplay Polska zaprasza

Za komentarz podczas sobotniej sesji kwalifikacyjnej oraz niedzielnego wyścigu o Grand Prix™ Belgii odpowiadać będą Michał Gąsiorowski i Mikołaj Sokół. O najnowszych doniesieniach z toru w Spa informować będzie Maciej Jermakow.

Studio poprowadzi Aldona Marciniak, a jej gośćmi będą dziennikarze i eksperci sportów motorowych: Bartosz Budnik, Bartosz Pokrzywiński oraz Marcin Budkowski – były dyrektor wykonawczy zespołu Alpine F1, Patryk Sokołowski – były inżynier aerodynamiki w zespołach F1® (m.in. McLaren Racing i Scuderia Ferrari) i Kacper Sztuka – 17-letni kierowca włoskiej Formuły 4, który w poprzedni weekend popisał się nie lada wyczynem, wygrywając wszystkie trzy wyścigi F4 rozgrywane na torze Paul Ricard we Francji.

Magazyn F1

O najbardziej emocjonujących pojedynkach, kontrowersjach, oczarowaniach, rozczarowaniach i technicznych innowacjach nasi eksperci oraz zaproszeni goście dyskutować będą w „Magazynie F1”, podsumowującym wydarzenia każdego Grand Prix™. Najnowsze wydanie magazynu w poniedziałek, 31 lipca, o godz. 15:30. Wydarzenia oraz wyniki Grand Prix™ Belgii analizować będą: Bartosz Budnik, Bartosz Pokrzywiński, Robert Smoczyński i Patryk Sokołowski.

Kalendarz wyścigów FIA Formula One World Championship® w sezonie 2023:

1. GP Bahrajnu / Sakhir / 5 marca
2. GP Arabii Saudyjskiej / Jeddah / 19 marca
3. GP Australii / Albert Park / 2 kwietnia
4. GP Azerbejdżanu / Baku / 30 kwietnia
5. GP Miami / Miami / 7 maja
6. GP Emilii Romanii / Imola / 21 maja (ODWOŁANE)
7. GP Monako / Monaco / 28 maja
8. GP Hiszpanii / Barcelona-Catalunya / 4 czerwca
9. GP Kanady / Montreal / 18 czerwca
10. GP Austrii / Red Bull Ring / 2 lipca
11. GP Wielkiej Brytanii / Silverstone / 9 lipca
12. GP Węgier / Hungaroring / 23 lipca
13. GP Belgii / Spa-Francorchamps / 30 lipca
14. GP Holandii / Zandvoort / 27 sierpnia
15. GP Włoch / Monza / 3 września
16. GP Singapuru / Marina Bay / 17 września
17. GP Japonii / Suzuka / 24 września
18. GP Kataru / Losail / 8 października
19. GP Stanów Zjednoczonych / Circuit of The Americas / 22 października
20. GP Meksyku / Autodromo Hermanos Rodriguez / 29 października
21. GP Brazylii / Interlagos / 5 listopada
22. GP Las Vegas / Las Vegas / 18 listopada
23. GP Abu Zabi / Yas Marina / 26 listopada


Plan transmisji – Formula 1 MSC Cruises Belgian Grand Prix™ 2023 w Viaplay:

28 lipca (piątek)

9:55 Trening F3
11:05 Trening F2
13:30 Trening F1
15:00 Kwalifikacje F3
15:55 Kwalifikacje F2
17:00 Kwalifikacje wyścig F1

29 lipca (sobota)

10:00 Sprint F3
12:00 Kwalifikacje sprint F1
13:45 Sprint F2
16:30 Sprint F1 (studio od 15:25)

30 lipca (niedziela)

8:30 Wyścig F3
10:00 Wyścig F2
15:00 Wyścig F1 (studio od 13:55)

31 lipca (poniedziałek)

15:30 Magazyn F1


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Motosport


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik AB CryptoBox 752HD Combo

Odbiornik HD Combo DVB-S2X, DVB-T2, DVB-C z kieszenią na moduły...

349 zł Więcej...

SAT Kurier - 8-10/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 8-10/2023

12 zł Więcej...

SAT Kurier - 5-6/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 5-6/2022

12 zł Więcej...