reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Formuła 1: Grand Prix Austrii w Viaplay

dodano: 2023-06-29 14:07
autor: Janusz Sulisz | źródło: Viaplay Group

Formuła 1 Viaplay F1 Czas na kolejną odsłonę FIA Formula One World Championship® 2023. Dziesiąta runda najszybszej serii wyścigowej świata odbędzie się Austrii. Czy na torze Red Bull Ring Max Verstappen ponownie nie da szans rywalom? W tym sezonie Holender już sześciokrotnie stawał na najwyższym stopniu podium i jest na jak najlepszej drodze do obrony mistrzowskiego tytułu. Lidera stara się gonić jego kolega z zespołu Sergio Perez, znakomicie radzi sobie Fernando Alonso (Aston Martin), który regularnie melduje się na czołowych lokatach, ostatniego słowa nie powiedział też Lewis Hamilton (Mercedes), ale czy to wystarczy do nawiązania walki ze znakomitym Holendrem? Czy w Austrii rywalom uda się w końcu przełamać dominację ‘Czerwonych Byków’? Odpowiedź już w ten weekend tylko na Viaplay.

Viaplay Group
Formula 1 Grand Prix Austrii Viaplay


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Zmagania w Formula 1 Rolex Grosser Preis von Oesterreich 2023 rozpoczną się od sesji treningowej w piątek 30 czerwca o godz. 13:15. Studio i transmisja z wyścigu odbędzie się w niedzielę 2 lipca od godz. 13:25.

Wymagający, górski tor

Tor wyścigowy Red Bull Ring zlokalizowany jest w małym, austriackim mieście Spielberg w alpejskim regionie Styria. Obiekt został wybudowany w 1969 roku jako Oesterreichring i na przestrzeni dekad przechodził wiele przemian i modernizacji, lata świetności przeplatając okresami niebytu w świecie motorsportu. Zawsze był to jednak bardzo szybki i niebezpieczny tor, którego wąska nitka wytyczona na mocno pofałdowanym, górskim terenie powodowała, że kierowcy osiągali na nim bardzo wysokie średnie prędkości.

W 2004 roku obiekt przejął koncern Red Bull. Przez kilka lat trwały rozmowy z udziałem kilku podmiotów na temat formy modernizacji. Ostatecznie w 2008 roku ruszyła przebudowa, a tor został ponownie otwarty w 2011 roku. Ostatecznie jego układ nie uległ żadnej zmianie, całkowicie odmieniła się za to okolica – poczyniono ogromne inwestycje w modernizację całej infrastruktury i obecnie jest to jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu na świecie.

Na papierze Red Bull Ring ma bardzo prosty układ. Składa się głównie z prostych oraz kilku zakrętów. Jest to jednak wymagający i szybki obiekt na którym każdy najmniejszy błąd ma swoje konsekwencje, bo różnice w czasach okrążeń są niewielkie. W kwalifikacjach kierowcy pokonują okrążenie ze średnią prędkością ponad 240 km/h.

Obiekt ma kilka prostych zakończonych mocnym hamowaniem, więc wyprzedzanie należy do najprostszych w sezonie. Lokalizacja w górach, na wysokości ponad 600 m n.p.m. ma spory wpływ na funkcjonowanie samochodu, gęstość powietrza jest tu bowiem niższa. Oznacza to, że bolid generuje mniejszy opór, a więc można jechać szybciej na prostych. To również wyzwanie dla silnika i hamulców, do chłodzenia których wykorzystywany jest pęd powietrza. Ma to również wpływ na moc silnika, ponieważ na takiej wysokości bardziej obciążona jest turbosprężarka.

Druga odsłona sprintu

Na Red Bull Ring obejrzymy drugi z sześciu zaplanowanych na ten sezon wyścigów sprinterskich. Pierwszy tegoroczny sprint, w Azerbejdżanie pod koniec kwietnia, na swoje konto zapisał Perez, który w Baku triumfował także w regularnym wyścigu.

W związku z dodaniem sprintu zmianie uległa nieco formuła całego weekendu z Grand Prix™ Formuły 1. W piątek drugi z tradycyjnych treningów zastąpią kwalifikacje do niedzielnego wyścigu. Natomiast w sobotę sprint poprzedzony będzie oddzielnymi kwalifikacjami, które zastąpią trening numer trzy. Kwalifikacje do sprintu zostaną podzielone na trzy segmenty, a ich długość będzie inna: Q1 - 12 minut, Q2 - 10 minut i Q3 - 8 minut. Podobnie jak w ubiegłych latach, sprint będzie rozgrywany na dystansie 100 km. Nagradzanych będzie ośmiu najszybszych kierowców. Zwycięzca otrzyma 8 punktów, a kierowcy z miejsc 2-8 odpowiednio od 7 do 1 punktu.

Dystans jest wyraźny

W klasyfikacji kierowców F1® wyraźnie prowadzi broniący tytułu Max Verstappen z Red Bulla. Holender triumfował w Bahrajnie, Australii, USA, Monako, Hiszpanii i Kanadzie. Dwa pozostałe wyścigi, w Arabii Saudyjskiej i Azerbejdżanie, wygrał jego partner z zespołu Sergio Perez. Oznacza to, że ‘Czerwone Byki’ zgarnęły w tym sezonie komplet ośmiu zwycięstw! Co prawda austriacki wyścig jest dziesiątym w tegorocznym kalendarzu, ale majowe Grand Prix™ Emilii Romanii zostało odwołane z uwagi na powodzie pustoszące wtedy ten region Włoch.

Liderem klasyfikacji kierowców jest oczywiście broniący tytułu Verstappen (195 punktów), którego najgroźniejszym rywalem był jak do tej pory jego kolega z zespołu Sergio Perez. Meksykanin zgromadził 126 punktów. Trzeci w stawce Fernando Alonso (Aston Martin) uzbierał 117 oczek, a czwarty Lewis Hamilton (Mercedes) 102.

Znakomite wyniki ‘Czerwonych Byków’ przełożyły się również na klasyfikację konstruktorów, w której zespół z Milton Keynes, z 321 punktami na swoim koncie, w zasadzie już w pierwszej połowie sezonu zdeklasował rywali. Drugi w zestawieniu Mercedes uzbierał bowiem „tylko” 167 punktów, trzeci Aston Martin ma ich 154, a czwarte Ferrari 122. Pozostałe zespoły od wspomnianej czwórki dzieli już dystans kilku prostych.

Kto dogoni mistrza?
 

– Rozumiem, że ludzi może to trochę nudzić, gdy jeden zespół dominuje. Mieliśmy taką sytuację za czasów Mercedesa, czy wcześniej Ferrari. Gdy Mercedes dominował, zawdzięczał to ciężkiej pracy całego zespołu, co było niezwykle imponujące. Nigdy nie uważałem, że trzeba ich jakoś powstrzymywać czy odgórnie przeciwdziałać tej sytuacji. Chodziło raczej o pracowanie jeszcze ciężej i systematyczne próby dogonienia ich bolidów – mówi Max Verstappen i trudno oprzeć się wrażeniu, że nawiązuje do niedawnych nawoływań Mercedesa, by powstrzymać dominację Red Bulla.

– Teraz jestem prawdopodobnie jeszcze bardziej zmotywowany, ponieważ wiem, że mam zwycięski samochód. Gdy przyjeżdżasz na weekendy wyścigowe i wiesz, że twoim maksimum jest może piąte, szóste miejsce, wówczas… Jasne, nadal jest o co walczyć, ale to pewnie mniejsza motywacja niż kiedy jadąc na wyścig wiesz, że możesz wygrać – podkreśla jednak Holender, dla którego nadrzędnym celem na Red Bull Ring jest kolejny triumf.

Warto jednak zaznaczyć, że przed dwoma tygodniami w Kanadzie oglądaliśmy najsłabszy występ Red Bulla w tym roku. Zwyciężył Verstappen, ale jego przewaga w tempie wyścigowym nad pozostałymi kierowcami była najmniejsza w tym sezonie.

Stało się tak z uwagi na kilka czynników, ale faktem jest, że Aston Martin i Mercedes wciąż pracują nad udoskonaleniem swoich maszyn, a wprowadzone w ostatnich tygodniach poprawki wyraźnie polepszyły wydajność bolidów obu stajni. Tymczasem Red Bull musi mierzyć się z karą ograniczenia prac nad aerodynamiką za przekroczenie limitu budżetowego.

Mimo wszystko przewaga ‘Czerwonych Byków’ nad resztą stawki jest na tyle wyraźna, że nawet gdyby pozostałe zespoły zniwelowały różnice w osiągach bolidów i regularnie toczyły wyrównane boje o zwycięstwo, i tak trudno im już będzie dogonić Red Bulla w obu ‘generalkach’.

Zespół F1® Viaplay Polska zaprasza

Za komentarz podczas piątkowej sesji kwalifikacyjnej, sobotniego sprintu oraz niedzielnego wyścigu o Grand Prix™ Austrii odpowiadać będą Michał Gąsiorowski i Bartosz Budnik. O najnowszych doniesieniach z Montrealu informować będzie Mikołaj Sokół.

Studio poprowadzi Aldona Marciniak, a jego gośćmi będą dziennikarze i eksperci sportów motorowych: Maciej Jermakow, Robert Smoczyński, Bartosz Pokrzywiński, Kamila Kotulska oraz Patryk Sokołowski, były inżynier aerodynamiki w zespołach F1® (m.in. McLaren Racing i Scuderia Ferrari).

Magazyn F1

O najbardziej emocjonujących pojedynkach, kontrowersjach, oczarowaniach, rozczarowaniach i technicznych innowacjach nasi eksperci oraz zaproszeni goście dyskutować będą w „Magazynie F1”, podsumowującym wydarzenia każdego Grand Prix™. Najnowsze wydanie magazynu w poniedziałek, 3 lipca, o godz. 17:30. Wydarzenia oraz wyniki Grand Prix™ Austrii analizować będą: Michał Gąsiorowski, Maciej Jermakow, Patryk Sokołowski, Bartosz Budnik i Bartosz Pokrzywiński.


Plan transmisji – Formula 1 Rolex Grosser Preis von Oesterreich 2023:

30 czerwca (piątek)

9:55 Trening F3
11:05 Trening F2
13:30 Trening F1
15:00 Kwalifikacje F3
15:55 Kwalifikacje F2
17:00 Kwalifikacje do wyścigu F1 (studio od 16:30)

1 lipca (sobota)

10:00 Sprint F3
12:00 Kwalifikacje do sprintu F1 (studio od 11:50)
13:45 Sprint F2
16:30 Sprint F1 (studio od 15:25)

2 lipca (niedziela)

8:25 Wyścig F3
9:55 Wyścig F2
15:00 Wyścig F1 (studio od 13:25)

3 lipca (poniedziałek)

17:30 Magazyn F1


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Motosport


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

SAT Kurier - 9-10/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 9-10/2022

12 zł Więcej...

SAT Kurier - 1-2/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 1-2/2023

12 zł Więcej...

SAT Kurier - 5-6/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 5-6/2022

12 zł Więcej...