Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Aktualne problemy prawne związane ze sztuczną inteligencją i cyberbezpieczeństwem w e-commerce są ze sobą znacznie ściślej powiązane, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.
Nowe technologie, takie jak niedawno wprowadzone przez Apple okulary czy sztuczna inteligencja, niosą ze sobą szanse i zagrożenia, ale też nowe zadania dla firm – bo tylko ci, którzy naprawdę znają te modne tematy, mogą też uchronić się przed niebezpieczeństwami, które im towarzyszą.
Przygotowania do sytuacji awaryjnej
Cyberbezpieczeństwo staje się coraz bardziej istotne ze względu na rosnącą liczbę ataków hakerskich. Dla członków IOP jest zatem jasne, że temat musi być sprawą dla prezesów; zwłaszcza, że firmy z branży druku online muszą nie tylko chronić własną firmę, ale także ponosić odpowiedzialność za bardzo wrażliwe dane klientów za pośrednictwem swoich sklepów internetowych. Dlatego obowiązkiem każdego dyrektora zarządzającego jest podjęcie odpowiednich środków, poinformowanie się o własnych potrzebach w zakresie środków ostrożności oraz, w razie potrzeby, wykupienie odpowiedniej polisy ubezpieczeniowej. W końcu atak może szybko zagrozić istnieniu firmy.
Cyberprzestępczość dotknie każdą firmę
Profilaktyka oznacza jeszcze więcej. Można założyć, że
każda firma z czasem stanie się ofiarą cyberprzestępczości – pytanie brzmi tylko kiedy i w jakim stopniu. Według niedawnego badania cyberbezpieczeństwa przeprowadzonego przez TÜV,
11% firm w samych Niemczech zostało dotkniętych atakami hakerskimi w zeszłym roku. Cyberataki nie tylko stały się częstsze od czasu wojny na Ukrainie; coraz większą rolę odgrywa również sztuczna inteligencja.
Chociaż nie może być pełnej ochrony, można się przygotować. Listy kontrolne można wykorzystać na przykład do ustalenia, w których obszarach biznesowych ryzyko jest największe lub potencjalna szkoda byłaby największa. Dla tych obszarów należy najpierw opracować plan awaryjny, który odpowiada na najważniejsze pytania w przypadku sytuacji awaryjnej: Jak zamknąć lokal firmy, jeśli elektroniczny system zamka drzwi przestanie działać? Jak poinformować pracowników o zablokowaniu komputerów?
Pracownicy powinni być również zaznajomieni z tematem poprzez szkolenia zwiększające świadomość ryzyka. W ten sposób można ograniczyć niedbałe działania związane ze zwarciem, a zespół jest świadomy incydentów i sytuacji, których w przeciwnym razie mógłby nie wziąć pod uwagę. A może możesz z całą pewnością stwierdzić, że żaden z Twoich pracowników nie otworzyłby drzwi technikowi IT, który z pełnym przekonaniem przedstawia potrzebę przeprowadzenia pilnej aktualizacji serwera?
Przygotuj plany awaryjne i listy kontrolne
Przygotowanie do ewentualnego cyberataku to długi proces. Na końcu tego procesu znajduje się lista kontrolna dostosowana do własnej działalności, którą można przepracować w nagłym przypadku. Nawet po sporządzeniu tego wykazu i wykupieniu odpowiednich polis ubezpieczeniowych zalecenia dotyczące działań muszą być poddawane przeglądowi w regularnych odstępach czasu, aby upewnić się, że odpowiadają one obecnym okolicznościom.
Motto brzmi: informuj, wymieniaj, działaj
Zajmowanie się sztuczną inteligencją i cyberbezpieczeństwem powinno znajdować się na szczycie listy zadań każdej firmy. Ani twórcy chatbotów, ani cyberprzestępcy nie wezmą pod uwagę stopnia, w jakim firma lub cała branża poradziła sobie już z tymi trendami i podjęła środki ostrożności.
Jedno jest pewne: niepodejmowanie działań ze strachu lub ze względu na koszty również nie pomoże drukarniom internetowym – a w najgorszym przypadku będzie ich to nawet kosztować więcej niż „tylko” pieniądze. To sprawia, że tym ważniejsze jest wypracowanie własnej strategii na wypadek sytuacji kryzysowych – a najlepiej to zrobić przy pomocy sparingpartnerów, jakimi są dla siebie członkowie IOP.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.