dodano: 2021-04-12 22:10 | aktualizacja:
2021-04-17 23:06
autor: Jan Borejko |
źródło: T&E/YouGov Plc
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Spośród 10050 respondentów badania
63% stwierdziło, że popiera pomysł, że po 2030 r. w Europie należy sprzedawać tylko samochody bezemisyjne.
Internetowe badanie opinii publicznej ankietowane w zeszłym miesiącu w 15 miastach, w tym w Londynie, Warszawie, Krakowie i Budapeszcie, średnio 29% sprzeciwiło się pomysłowi zakończenia sprzedaży samochodów benzynowych i diesla, a 8% stwierdziło, że nie wie.
We wszystkich miastach większość respondentów -
od 51% w Antwerpii i Berlinie do 77% w Rzymie -
poparła zakaz. Najciekawsze jest to, że
w Warszawie i Krakowie - mieszkańcy tych 2 polskich miast wzięli udział w tym sondażu - i jednakowo
60% mieszkańców obu polskich miast poparła ten zakaz!
Wszystkie dane pochodzą z YouGov Plc. Całkowita wielkość próby podczas sondażu wynosiła 10 050 osób dorosłych w obszarach metropolitalnych wokół Londynu, Birmingham, Madrytu, Barcelony, Mediolanu, Rzymu, Hamburga, Berlina, Paryża, Lyonu, Brukseli, Antwerpii,
Warszawy, Krakowa, Budapesztu. Badania terenowe przeprowadzono online w dniach 3-22 marca 2021 r. Liczby zostały zważone i są reprezentatywne dla wszystkich dorosłych (18+) mieszkających w badanych miastach. 3 na 4 Europejczyków mieszka w miastach.
W ankiecie zapytano również respondentów, jakie według nich czynniki należy zmienić, aby sprzedaż samochodów elektrycznych wyprzedziła benzynę i olej napędowy.
Największym problemem była cena, ponieważ 55% osób twierdziło, że sądziły, że stanie się to tylko wtedy, gdy samochody elektryczne będą tańsze w zakupie. W ankiecie wskazano również na inne aspekty: wystarczająca infrastruktura i zasięg ładowania.
T&E twierdzi, że koszty zakupu aut elektrycznych szybko spadają, infrastruktura ładowania „rośnie”, a zasięg w niektórych pojazdach przekracza już 300 km na jednym ładowaniu. Podano też informację, że szybki postęp w zakresie tych czynników już teraz przyczynia się do wzrostu sprzedaży pojazdów o zerowej emisji.
W 2020 r. W UE sprzedano ponad
1 mln samochodów elektrycznych i pojazdów hybrydowych typu plug-in (
a kiedy w Polsce ten 1 mln aut elektrycznych?). To prawie trzykrotnie więcej niż w poprzednim roku -
w Polsce dalej się to ślimaczy.
Grupa kampanii Transport & Environment (T&E) z siedzibą w Brukseli, która zleciła sondaż, wezwała Komisję Europejską do uwzględnienia ogólnounijnej daty końcowej sprzedaży samochodów spalinowych w propozycjach dotyczących polityki klimatycznej, które mają się ukazać w czerwcu.
Austria, Dania, Holandia i 6 innych krajów w zeszłym miesiącu wezwały Komisję Europejską do ustalenia ogólnounijnej daty wycofania sprzedaży samochodów spalinowych.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.