Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Firma
CMMB Vision Holdings z siedzibą w Hongkongu podobno rozwija działalność, która planuje wykorzystanie
pasma L (które jest odpowiednie dla radia satelitarnego) i jest oficjalnie określane jako
S-DARS (z ang.
Satellite-Digital Audio Radio Services).
Nieistniejący obecnie system radiowy Worldspace wykorzystywał pasmo L (1467–1492 MHz) do transmisji S-DARS.
Warto przypomnieć, że najbardziej udany satelitarny system radiowy -
SiriusXM, wykorzystuje swoje satelity w paśmie S (2305-2360 MHz). Główną zaletą wykorzystania pasma L i pasma S jest łatwość odbioru w pojazdach za pomocą zintegrowanej anteny montowanej zwykle na dachu pojazdu lub w lusterkach bocznych samochodu.
Strategia CMMB, polega na umieszczeniu starego satelity AsiaStar - niegdyś należącego do Worldspace - na pozycji orbitalnej 21°E w celu zachowania praw Chin do tej lokalizacji. Poprzedni satelita, który zajmował pozycję 21°E był satelitą Worldspace AfriStar. Działalność WorldSpace okazała się spektakularnym upadkiem firmy w 2009 roku.
Firma CMMB z Hongkongu ma jako partnera spółkę New York Broadband LLC (NYB). Aby zachować prawa do slotu na 21°E, konsorcjum firm chińskiej i amerykańskiej musi mieć satelitę na tej pozycji do 30 października 2020 r., bo w przeciwnym razie może stracić te pozycję chyba, że uzyska przedłużenie terminu w FCC.
Spółka CMMB kupiła satelity AsiaStar i AfriStar w 2014 roku.
W międzyczasie podjęto rozmowy o zamówieniu dwóch nowych satelitów, które miałyby być używane jako satelity „kontynuujące misję” starych satelitów AsiaStar i AfriStar, które teraz traktowane są tylko jako tymczasowe satelity. Założycielem i prezesem CMMB Vision jest
Charles (Chau-Chi) Wong, amerykański przedsiębiorca z Hongkongu, wykształcony w USA, który miał finansować te dwa nowe satelity.
Firma ma nowe plany budowy dwóch nowych satelitów o nazwie
„Silkwave”. Zgodnie z oświadczeniem złożonym na giełdzie w Hongkongu CMMB uzyskała finansowanie tego przedsięwzięcia od sponsorów z Arabii Saudyjskiej.
Co ciekawe, jeśli pomysł się powiedzie, to wkrótce w Europie i w Polsce możliwy byłoby odbiór radia satelitarnego w samochodach i autobusach, na wzór satelitarnego systemu SiriusXM, jaki z powodzeniem działa w USA.
CMMB z standardami ITU
Firma CMMB poinformowała też, że przy współpracy z międzynarodowymi i chińskimi graczami z branży w celu zainicjowania
standardu samochodowych sieci multimedialnych, który został zatwierdzony przez ITU jako zalecany oficjalny standard ITU do globalnego przyjęcia (ITU-T F.749.3). Po ponad 2 latach starań, standard została zatwierdzony na konferencji ITU-SG16, która odbyła się w Genewie w Szwajcarii w sierpniu 2020 r. W rozwoju standardu wzięło udział wielu graczy z branży motoryzacyjnej, medialnej, nadawczej, internetowej i telekomunikacyjnej.
CMMB jest głównym współtwórcą niniejszego standardu, którego technologia bazowa wykorzystuje znaczną część opatentowanej technologii konwergentnej sieci. Ponadto, opracowano największą na świecie sieć transmisji satelitarnej +5G o zasięgu w Azji i na Bliskim Wschodzie, gdzie grupa prowadzi rozmowy z partnerami regionalnymi na temat wdrożenia usług multimedialnych w samochodach. Zatwierdzenie standardu przez ITU wzmocni wiarygodność Grupy CMMB jako potęgi technologicznej.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.