Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Netia zaprezentowała wyniki finansowe i operacyjne za IV kw. i cały 2019 rok. Ostatni kwartał ub.r. przyniósł wzrost przychodów przy zachowaniu zysku EBITDA na relatywnie wysokim poziomie. Zarówno na rynku B2C, jak i B2B spółka odnotowała kontynuację pozytywnych trendów operacyjnych.
W całym 2019 roku Grupa Netia odnotowała
przychody w wysokości
1,297 mld zł (-6 proc. r-d-r). Przychody w IV kw. wyniosły natomiast
325 mln zł (vs 320 mln zł w III kw. 2019 r.).
Zysk EBITDA zgodnie z MSR17 wyniósł w całym 2019 roku
357 mln zł (-2 proc. r-d-r) a w samym IV kw.
89 mln zł (-7 proc. k-d-k oraz +8 proc. r-d-r). Tym samym
marża EBITDA utrzymywała się na poziomie
ponad 27 proc. Zysk EBITDA zgodny ze standardem MSSF16 za cały 2019 rok wyniósł 457 mln a za IV kw. ub. r. 115 mln (-4 proc. k-d-k).
Wzrost inwestycji
Łącznie
nakłady inwestycyjne Grupy Netia w 2019 r. wzrosły do
352 mln zł (z 300 mln zł w roku 2018). W 2019 roku spółka kontynuowała projekt modernizacji sieci do standardu światłowodowego (łącza gigabitowe) o nazwie
Sieć XXI Wieku. W efekcie już ponad 1,4 mln łączy dostępowych Grupy Netia pozwala na świadczenie usług z prędkością do 1 Gb/s.
W całym 2019 r. rozliczone inwestycje w ramach tego projektu sięgnęły kwoty 91 mln zł. Łącznie zobowiązania inwestycyjne nieujęte w sprawozdaniu finansowym na dzień 31 grudnia 2019 r. wyniosły 69 mln zł.
Wzrost nakładów inwestycyjnych związanych głównie z podłączaniem nowych klientów oraz projektem modernizacji sieci dostępowej sprowadziły OpFCF (wolne przepływy gotówkowe) do kwoty 5 mln zł (-92 proc. r-d-r). Natomiast
zadłużenie netto na koniec 2019 r. wyniosło
240 mln zł (+25 proc. r-d-r), co stanowi dźwignię finansową na poziomie 0,67x zysku EBITDA (wg. MSR17) za 2019 rok.
Akwizycje wzmocnieniem biznesu
Na przełomie 2019 i 2020 roku Grupa Netia zwiększyła zasięg własnych nowoczesnych sieci dostępowych (przede wszystkim na potrzeby segmentu B2C) o blisko
85 tys. lokali, poprzez akwizycje lokalnych operatorów w
Krakowie (ISTS) i Łomży (IST) za łączną kwotę ok. 44 mln zł.
Z kolei w I kw. br. Netia przejęła za kwotę 34 mln zł centrum danych
RASP w Krakowie. Akwizycja ta wzmocni pozycję Grupy Netia w obszarze szeroko pojętych usług ICT na południu Polski.
B2B – rozwój m.in. dzięki ICT
Przychody osiągnięte przez Netię w IV kw. 2019 r. w obszarze komercyjnym B2B wyniosły
177 mln zł, co oznacza 2 proc. wzrost kwartał do kwartału.
Spółka odnotowała stabilne przychody lub wzrosty we wszystkich kategoriach. Za wzrostem przychodów w stosunku do III kw. ub. r. stały przede wszystkim wpływy z usług transmisji danych i rozwiązań ICT (wykazywane w linii: Pozostałe usługi). Spółka utrzymuje jednocześnie wzrostowy trend projektów sprzedażowych dotyczących zaawansowanych produktów ICT (NetiaNext), na których opiera się transformacja tego obszaru biznesu.
Pakiety motorem B2C
W IV kw. 2019 r. na rynku B2C (klienci indywidualni i SOHO, bez Petrotela) Netia wypracowała przychody w wysokości
140 mln zł (vs 141 mln zł w III kw. 2019 r.), co wskazuje na stabilizację, wspartą wzmocnieniem pozytywnego trendu w zakresie liczby usług szerokopasmowych i telewizyjnych, świadczonych na własnych sieciach oraz usług mobilnych.
Na koniec 2019 r. na rynku B2C Netia świadczyła
1,362 mln usług (-5 proc. r-d-r oraz -1 proc. k-d-k). Za ogólnym zmniejszeniem liczby RGU stoi dalsza erozja bazy usług świadczonych na sieci obcej (WLR, BSA, LLU) o kolejnych 17 tys. jednostek, przy jednoczesnym wzroście liczby usług świadczonych na sieciach własnych o 10 tys. jednostek. W efekcie już 57 proc. wszystkich usług na rynku B2C świadczonych jest na sieciach własnych.
Dzięki konsekwentnej modernizacji sieci dostępowych do standardu gigabitowego, odsetek usług szerokopasmowych, świadczonych na sieciach własnych wzrósł w ciągu roku o kolejnych 5 pp. i na koniec 2019 r. wynosi 71 proc.
Na koniec 2019 r. liczba
stacjonarnych usług głosowych wyniosła
431 tys. (-16 tys. k-d-k), a usług szerokopasmowych
547 tys. (-2 tys. k-d-k), natomiast usług mobilnych
146 tys. (wzrost o 1 tys. k-d-k).
Wciąż stabilnie rosła też
baza użytkowników usług TV. Rok 2019 Netia zakończyła świadcząc
237 tys. usług TV, przypisanych rynkowi B2C (wzrost o 8 tys. w stosunku do III kw. 2019 r.) W całym 2019 r. baza abonentów TV na rynku B2C wzrosła o ok. 28 tys. (+13 proc.).
Dosprzedaż usług TV i coraz szybszych łączy internetowych (do 1 Gb/s) wspiera utrzymywanie wskaźnika
ARPU na stabilnym poziomie ok.
56 zł miesięcznie. Stale rośnie zaś średnia liczba usług na klienta, kończąc rok 2019 na poziomie
1,68x.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.