Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Norweskie media mówią o tzw.
Tesla Tax ma dotyczyć większych samochodów elektrycznych powyżej 2t, a dotyczy to m.in. importowanych samochodów Tesli.
Norweski rząd uważa, że duże samochody elektryczne bardziej zużywają drogi prawie tak jak spalinowe. W Norwegii ulgi podatkowe miały na celu wsparcie lokalnie produkowanych samochodów elektrycznych.
Jeżeli zmiany w dotacjach wejdą w życie, to ulgi podatkowe związanych z rejestracją i opodatkowaniem pojazdów służbowych zostanie zawieszonych. Pozostaną ulgi VAT i dotacje za braki emisji spalin.
Dodać należy, że jeśli plan rzeczywiście zostanie wdrożony w przyszłym roku, to będzie nieuchronnie miało negatywny wpływ na sprzedaż Tesli w Norwegii, która jest trzecim co do wielkości rynkiem Tesli na świecie.
Gdy Dania i Hongkong wprowadziły podwyżki podatków przy sprzedaży samochodów elektrycznych w ubiegłym roku i na początku tego roku, praktycznie zaprzestano sprzedaży Tesli w Danii i sprzedaży aut elektrycznych w przypadku Hongkongu.
Wprawdzie należy się spodziewać negatywnego wpływu na sprzedaż Tesli w Norwegii, ale nie powinno być tak źle, jak w tych krajach. Oto spodziewany wpływ na ceny każdego z modeli Tesli ze względu na wagę auta (dzięki Jimowi Rogerowi Johansenowi):
Model S:
Model S P100D - 2,250 kg = ~ 38,250 kr (~ 4,850 USD)
Model S 100D - 2,200 kg = ~ 31 600 kr (~ 4 000 USD)
Model S 75D - 2,090 kg = ~ 11 500 kr (~ 1,450 USD)
Model X:
Model X P100D - 2 509 kg = ~ 86 900 kr (~ 11 000 USD)
Model X 100D - 2,459 kg = ~ 77 500 kr (~ 9 800 USD)
Model X 75D - 2300 kg = 57 400 kr (~ 7 300 USD)
Jak widać, w większości przypadków model S miałby stosunkowo niewielki wpływ nie mniej niż 2% jego całkowitej ceny. Inna jest sytuacja z ceną cięższego modelu X - podwyżka o około 10% jego ceny sprzedaży. Ale w każdym razie jest to tylko ułamek wzrostu cen, po tym co stało się w Danii i Hong Kongu, gdzie auta Tesli stały się o 50-180% droższe. Ale to i tak dla Norwegii jest to zaledwie ułamek podatków nałożonych na pojazdy napędzane gazem.
Dlatego zdecydowanie nie jest to koniec popularności Tesli w Norwegii - szczególnie w oczekiwanym wprowadzeniu Modelu 3 w przyszłym roku. Pojazd jest lżejszy od lekkiego modelu S, dlatego powinien uciec od wpływu tego nowego podatku.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.