dodano: 2017-08-10 14:53
autor: AS |
źródło: UM Kraków
W środę 9 sierpnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie odebrało 20 autobusów elektrycznych wyprodukowanych przez firmę Solaris Bus & Coach SA. Eko-busy Solarisa o długości 12 m i 18 m kosztowały 42,8 mln zł netto.
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Według Jacka Majchrowskiego, obecnie Kraków ma największą liczbę autobusów elektrycznych w Polsce. Mieszkańcy Kraków mogą korzystać z 26 elektrycznych busów. To w Krakowie powstała pierwsza w Polsce stacja do ładowania autobusów przez pantograf. To Kraków jako pierwsze miasto w Polsce ma przegubowy autobus elektryczny.
Krakowskie MPK kupiło 17 autobusów 12 m i 3 przegubowe 18 m. Solaris z Bolechowa sprzedał autobusy 12-metrowych za 34,8 mln zł netto, a autobusy przegubowe za prawie 8 mln zł netto.
Przypomnijmy, że Solaris Urbino 12 zdobył tytuł najlepszego autobusu miejskiego roku 2017 w prestiżowym konkursie na najlepszy autobus miejski „Bus of The Year".
Nowe Solarisy to nowoczesne, niskopodłogowe autobusy, wyposażone w klimatyzację, biletomat, kamery monitoringu, nowoczesny system informacji pasażerskiej, a także ładowarki USB do smartfonów. Baterie autobusów są ładowane z sieci trakcyjnej przez zamontowany na dachu pantograf, a podczas pobytu w zajezdni z ładowarki stacjonarnej.
Elektryczne Solarisy będą jeździć nie tylko na linii nr 154, ale także na liniach nr 304, 124 oraz 169. Oprócz zakupu autobusów elektrycznych MPK SA w Krakowie zainwestowało także w rozbudowę ładowarek. W zajezdni Wola Duchacka wybudowano stację z 28 stanowiskami ładowania autobusów elektrycznych typu plug-in, natomiast na zajezdni w Nowej Hucie powstała stacja transformatorowa do ładowania autobusów elektrycznych.
W przyszłym roku zostanie oddanych do użytku pięć nowych stacji ładowania autobusów przez pantograf: trzy na mieście, na ul. Konopnickiej, Piaszczystej, oraz druga na ulicy Pawiej, a także w zajezdniach na Woli Duchackiej i na Brożka.
Kraków łącznie ma kupić 107 elektrycznych autobusów. Wszystkie pojazdy dostarczyli krajowi producenci:
- Solaris Bus&Coach - 60 autobusów spalinowych o długości 12 metrów, 12 pojazdów hybrydowych o długości 18 metrów oraz 20 autobusów elektrycznych o długości 12 i 18 metrów
- Autosan - 15 krótkich autobusów spalinowych o długości 9 metrów.
Jeśli przyszłe inwestycje w latach 2019-2021 zostaną w 100 proc. zrealizowane, to pojazdy bezemisyjne będą stanowić 1/3 krakowskiego taboru autobusowego.
Solaris Bus & Coach pochwalił się, że wśród autobusów dla Krakowa jest pojazd z numerem 15000, który został wyprodukowany w fabryce w Bolechowie koło Poznania.
reklama
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.