Istotne jest to, że zapowiadane przepisy miałyby wprowadzić zmiany do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym ustanawiające zerową stawkę akcyzy na pojazdy elektryczne.
Zmiana ta ma korzystnie wpłynąć na wzrost użytkowania samochodów elektrycznych, co pozwoli osiągnąć zakładane cele w zakresie rozwoju rynku pojazdów elektrycznych i odpowiedniej infrastruktury. Co bardzo ważne, nowy projekt ustawy przewiduje dokonanie wyższego odpisu z tytułu zużycia pojazdu w przypadku firm.
W ogólnodostępnym punkcie ładowania właściciel elektrycznego auta lub motocykla będzie mógł wybrać dostawcę usługi ładowania, u którego będzie miał abonament lub będzie mógł wykupić usługę jednorazowo.
Projekt ten ambitnie zakłada, że do 2025 roku 50 proc. samochodów centralnej administracji publicznej będzie elektryczna. Jednostki samorządu terytorialnego będą miały w 2025 roku 30 proc. takich pojazdów.
Zdaniem wiceministra Kurtyki rozwój tego sektora dostarczy także impulsu do rozwoju polskiego przemysłu samochodowego:
– Nowe przepisy umocnią pozycję polskich firm już dziś działających na rynku i stworzą okazję do budowy samodzielnych, polskich marek – ocenił.
Dodał, że elektryfikacja transportu pozwoli również na uniezależnienie się Polski od importu ropy z jednego kierunku.
Celem ustawy jest stymulowanie rozwoju elektromobilności oraz zastosowania innych paliw alternatywnych (LNG i CNG) w sektorze transportowym w Polsce poprzez określenie ram prawnych dla rozbudowy infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych i tankowania CNG/LNG.
Po wejściu nowych przepisów: