Powstanie „Atlas pokrycia terenu i przewietrzania Krakowa", który ma być pomocny w planowaniu przestrzennym i powinien przyczynić się do poprawy jakości powietrza w Krakowie. Przygotowano propozycję zmian komunikacyjnych w mieście - dotyczą obrębu II obwodnicy i zmierzają do ograniczenia ruchu samochodowego na rzecz transportu zbiorowego.
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
„Atlas pokrycia terenu i przewietrzania Krakowa"
Do jego przygotowania wykorzystano m.in. sodar, który wysyłając sygnał akustyczny w atmosferę pozwala zbierać dane związane z przemieszczaniem się wiatru.
- Atlas jest jednym z głównych elementów unijnego projektu, zwanego w skrócie MONIT-AIR, który pomoże kreować politykę w zagospodarowaniu przestrzennym i zarządzaniu zielenią na terenie miasta. Zawiera wiele bardzo potrzebnych elementów, związanych m.in. z rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń na terenie Krakowa" - powiedziała dyrektor Wydziału Kształtowania Środowiska krakowskiego magistratu Ewa Olszowska-Dej.
Jak podkreśliła, ma to tym większe znaczenie, że Kraków jest niekorzystnie usytuowany, w dolinie, a wiatry tylko przez ok. 30 proc. dni w roku zapewniają dobre warunki przewietrzania.
W „Atlasie" przedstawiono najważniejsze dane wynikające ze zgromadzonych w ramach projektu MONIT-AIR informacji, w tym m.in. mapę pokrycia i szorstkości terenu, mapę zieleni i warunków przewietrzania Krakowa czy mapę roślinności rzeczywistej. Dane te zdobyto dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technik badawczych, m.in. dzięki urządzeniu sodar, które wysyłając sygnał akustyczny w atmosferę pozwalało zbierać dane związane z przemieszczaniem się wiatru - jego kierunkiem, prędkością na różnych poziomach atmosfery.
Celem projektu było stworzenie systemu stanowiącego bazę danych pomocnych w procesie planowania przestrzennego, ze szczególnym uwzględnieniem korytarzy przewietrzania miasta i terenów zieleni oraz likwidacji niskiej emisji. Projekt realizowany jest w latach 2014-2017 przez Gminę Miejską Kraków w partnerstwie z Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej i Państwowym Instytutem Badawczym. Kosztował 3 mln zł, ale 80 proc. tej kwoty pochodziło z dotacji unijnych.
W trosce o poprawę jakości powietrza w Krakowie także Zarząd Infrastruktury i Transportu przygotował propozycję zmian komunikacyjnych w mieście. Proponowane zmiany dotyczą obrębu II obwodnicy i zmierzają do ograniczenia ruchu samochodowego na rzecz transportu zbiorowego.
Obecnie w Krakowie największy udział w ruchu ma komunikacja miejska - 36,3 proc., następny jest ruch samochodowy - 33,7 proc., a ruch pieszych stanowi 28,4 proc.
Naszym założeniem jest ograniczenie w najbliższych latach ruchu samochodowego w centrum do 25 proc., co znacząco wpłynęłoby na poprawę jakości powietrza - powiedział dziennikarzom wicedyrektor ZIKiT ds. transportu Łukasz Franek.
reklama
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.