Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Celem programu jest wdrożenie innowacji dotyczących elektromobilności w ramach partnerstwa innowacyjnego.
To nowy tryb, niestosowany dotychczas w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta.
Deklarację wstępnego udziału w programie złożyło 21 miast oraz Górnośląski Okręg Przemysłowy.
1000 elektrycznych autobusów w miastach
Konsorcja, wśród których mogą znaleźć się zarówno instytucje naukowe, jak i producenci z sektora prywatnego, mogą liczyć na
100 mln zł na realizację projektów. NCBR prowadzi obecnie rozmowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na temat ewentualnego dodatkowego wsparcia finansowego. Ministerstwo szacuje, że transakcje zrealizowane w ramach programu
„Bezemisyjny transport publiczny” osiągną nawet
1 mld zł – a
do miast może trafić do 1000 pojazdów. Pierwsze autobusy wyprodukowane według założeń programu miałyby pojawić się na ulicach za 2 lata. NCBR planuje uruchomić program dla stworzenia infrastruktury do ładowania elektrycznych autobusów. Na luty zaplanowanie podpisanie listu intencyjnego o współpracy instytucji rządowych z miastami, które stawiają na rozwój elektromobilności.
- Jestem przekonany, że jeszcze w tej kadencji, czyli za naszych rządów, pierwsze autobusy elektryczne w polskich miastach mogą zacząć kursować regularnie. Nie na zasadzie prototypu, ale jako stałe linie autobusowe – powiedział minister Jarosław Gowin.
W ramach stałych linii miejskich elektryczne autobusy kursują już w Warszawie, Jaworznie i Krakowie.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.