Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Malejąca popularność TV satelitarnej i rosnąca popularność IPTV/OTT
Na koniec 2023 r. Grupa Polsat Plus oferowała
13,083 mln usług kontraktowych B2C (business-to-consumer - segment klientów indywidualnych; 30.09.2023: 13,054; wzrost w czwartym kwartale o 29 tys. i spadek o 202 tys. w skali roku). Na roczny spadek wpłynęła mniejsza liczba świadczonych usług telewizji satelitarnej oraz repozycjonowanie cenowe i zmiana strategii oferowania serwisów wideo online, co jest częściowo kompensowane rosnącą popularnością telewizji internetowej (IPTV/OTT).
Liczba RGU dla usług kontraktowych B2C płatnej telewizji Grupy Polsat Plus wyniosła
4,843 mln (30.09.2023: 4,863 mln), zmniejszając się w czwartym o 20 tys., natomiast w skali roku o 206 tys. Wskaźnik nasycenia RGU na klienta B2C nieznacznie wzrósł do 2,26x.
Ponadto Grupa świadczyła
6,246 mln usług kontraktowych B2C telefonii komórkowej (30.09.2023: 6,213 mln; wzrost o 33 tys.) oraz
1,994 mln internetu (30.09.2023: 1,978 mln; wzrost o 16 tys.).
Grupa miała na koniec 2023 r.
5,795 mln klientów kontraktowych B2C (30.09.2023: 5,82 mln, spadek o 25 tys. kwartał do kwartału i 139 tys. rok do roku) oraz 68,8 tys. klientów kontraktowych B2B (business-to-business - segment klientów biznesowych; 30.09.2023: 69 tys.; praktycznie bez zmian). Spadek liczby klientów kontraktowych B2C głównie spowodowany jest malejącą popularnością technologii satelitarnej, jak również utrzymującym się procesem konsolidacji klientów kontraktowych pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego.
Przychód od klienta kontraktowego (ARPU) wzrósł w ciągu kwartału o 0,10 zł do
73,60 zł, a wskaźnik odejść klientów B2C (churn) utrzymał się na podobnym poziomie:
7,6%. Nieznacznie zmalało ARPU usług przedpłaconych - o 0,50 zł do
17,40 zł (po wyłączeniu niskomarżowego pakietu
promocyjnego w Polsat Box Go Start). ARPU dla segmentu B2B wyniosło
1,463 tys. zł (wzrost w IV kwartale o 7 zł).
Grupa Polsat Plus odnotowała również
2,646 mln usług przedpłaconych (30.09.2023: 2,738 mln; wzrost o 92 tys. kwartał do kwartału i spadek o 45 tys. rok do roku), w tym
98 tys. usług przedpłaconych płatnej telewizji (30.09.2023: 128 tys.; spadek o 30 tys. w skali kwartału),
2,522 mln telefonii komórkowej (30.09.2023: 2,582 mln; kwartalny spadek o 60 tys.) oraz
26 tys. internetu mobilnego (30.09.2023: 28 tys.; nieznaczny spadek kwartał do kwartału).
Liczba
klientów usług multiplay (pakietowych) wzrosła w IV kwartale 2023 r. o 11 tys., a w skali roku spadła o 6 tys., do
2,456 mln. Liczba RGU posiadanych przez tych klientów wyniosła
7,44 mln. Odsetek klientów korzystających z pakietów multiplay praktycznie nie zmienił się i wyniósł
42%.
- Łącznie świadczymy ponad 20 mln usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych dla klientów indywidualnych oraz firm i instytucji. Blisko 2,5 mln naszych abonentów korzysta z oferty multiplay, osiągając wymierne korzyści finansowe z łączenia usług od Polsatu Box i Plusa. Jako jedyny dostawca usług telekomunikacyjnych i płatnej telewizji oferujemy dostęp do serwisu Disney+ w ofertach pakietowych z naszymi usługami. Klientom biznesowym dostarczamy zaawansowane usługi ICT, w szczególności rozwiązania chmurowe, data center i cyberbezpieczeństwa. Widzom zapewniamy 43 kanały własne, a łączna oglądalność stacji Grupy Telewizji Polsat wyniosła w ubiegłym roku 22%, dzięki czemu mieliśmy silną pozycję na rynku reklamy TV z udziałem blisko 29%. W segmencie mediów online niezmiennie koncentrujemy się na tworzeniu i dostarczaniu wartościowych treści. Grupa Polsat-Interia ma blisko 21 mln unikalnych użytkowników miesięcznie i znajduje się w gronie trzech największych krajowych graczy w obszarze serwisów internetowych - mówi Mirosław Błaszczyk, prezes zarządu Cyfrowy Polsat S.A.
Wyniki finansowe Grupy Polsat Plus za IV kwartał i cały 2023 r.
W związku z objęciem kontroli na spółką PAK-PCE i jej spółkami zależnymi 3 lipca 2023 r. Grupa rozpoczęła konsolidację wyników
Grupy PAK-PCE metodą pełną. W efekcie Grupa rozpoznaje dodatkowe przychody i koszty, w szczególności związane z produkcją i sprzedażą energii elektrycznej.
- Przychody Grupy Polsat Plus wzrosły, m.in. w wyniku rozwoju segmentu zielonej energii, do 13,6 mld zł, zysk EBITDA wyniósł 3 mld zł, a zysk netto - 300 mln zł. Wyniki te osiągnęliśmy na trudnym pod względem makroekonomicznym rynku. Z sukcesem zakończyliśmy refinansowanie zadłużenia, a także wyemitowaliśmy obligacje powiązane z celami zrównoważonego rozwoju o wartości ok. 3,9 mld zł, wykorzystując te środki w przeważającej części do efektywnej realizacji założeń Strategii 2023+ - mówi Mirosław Błaszczyk, prezes zarządu Cyfrowy Polsat S.A.
Przychody Grupy Polsat Plus ze sprzedaży za IV kwartał 2023 r. wzrosły w skali roku o 7% do
3,682 mld zł,
koszty operacyjne wzrosły o 13% do
3,487 mld zł,
EBITDA spadła o 21% do
677 mln zł,
marża EBITDA o 6,6 p.p. do
18,4%,
EBIT o 56% do
172 mln zł, a
zysk netto o 25% do
130 mln zł. W porównaniu z konsensusem rynkowym (w oparciu o prognozy: BM mBanku, BM BDM, DM BOŚ, DM PKO BP, ERSTE, Ipopema, Trigon, Pekao, Santander, Wood&Co), EBITDA jest o 4,3% mniejsza niż się spodziewano, marża EBITDA o 0,9 p.p., EBIT o 22,5%, a
zysk netto większy o 128,3%.
Przychody Grupy Polsat Plus ze sprzedaży za cały 2023 r. wzrosły w skali roku o 5,5% do
13,626 mld zł,
koszty operacyjne wzrosły o 9,6% do
12,489 mld zł,
EBITDA spadła o 6,9% do
3,231 mld zł,
marża EBITDA o 3,2 p.p. do
23,7%, a
zysk netto o 65,4% do
311,6 mln zł.
- To, co może podsumować działalność Grupy Polsat Plus w 2023 roku, to słowa konsekwencja i skuteczne, krok po kroku, realizowanie założonych celów strategicznych. Jestem przekonany, że Grupa Polsat Plus - ze znaną wszystkim determinacją - wypełni wszystkie zakładane i zapowiadane założenia swojej strategii - mówi Zygmunt Solorz, przewodniczący Rady Nadzorczej Cyfrowy Polsat S.A.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.