Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Analiza przepływów finansowych przygotowana przez bank inwestycyjny kilka lat temu dla Starlink
sugerowała, że osiągnięcie 1,5 mln użytkowników jest mało prawdopodobne przez... jakiś czas. Okazało się, że stało się zupełnie inaczej i niespodziewanie szybko Starlink zrobił doskonały wynik.
Przypomnijmy, że pierwsze satelity Starlink zostały wystrzelone w maju 2019 r., chociaż usługa stała się dostępna w niektórych ograniczonych lokalizacjach w 2020 r.
Starlink przekroczył 1 mln subskrybentów w grudniu 2022 roku.
Starlink potrzebował zaledwie 3 lat, aby osiągnąć imponującą liczbę abonentów, co kwalifikuje tego
operatora jako największego dostawcę satelitarnego Internetu szerokopasmowego, a równie imponujące zajęło zaledwie 4 miesiące, aby dodać około
500 tys. użytkowników (od grudnia 2022 do teraz).
Prawdopodobnie Starlink zbliży się do 3 mln subskrybentów do końca 2023 roku.
W ostatnich miesiącach Starlink zwiększył swoją zdolność produkcyjną do ponad 150 tys. sztuk terminali miesięcznie. Szeroko rozszerzył również rynki, na których jest obecnie dostępny.
Obecna flota satelitów Starlink może obsłużyć około 5-10 mln abonentów.
Popyt jest taki, że w niektórych częściach świata (zwłaszcza w niektórych stanach USA) dostęp jest ograniczony. Uruchamiane obecnie satelity Starlink drugiej generacji usuną niektóre z tych wąskich gardeł, ale ich wynoszenie i uruchamianie potrwa jeszcze.
Flota satelitów Starlink drugiej generacji będzie obsługiwać od 20 do 30 mln klientów.
Główny rywal, należący do EchoStara, firma Hughes Network System, ma ponad
1,3 mln subskrybentów głownie w obu Amerykach. Viasat z Kalifornii nie ujawnia liczby abonentów, ale w ostatniej publicznej deklaracji (wiosna 2021 r.) stwierdził, że ma tylko
590 tys. subskrybentów.
Przewaga, jaką Starlink ma nad systemami HughesNet i Viasat, polega na tzw. opóźnieniu.
Nisko latające satelity Starlink mają imponująco szybkie połączenia, podczas gdy Hughes i Viasat, które wykorzystują satelity geostacjonarne, które orbitują na znacznie wyższych wysokościach, a to zwiększa opóźnienie w Viasat i HughesNet, umożliwiając usłudze Starlink oferowanie lepszych wrażeń w zadaniach takich jak czaty wideo i gry online, które wymagają szybszych połączeń o mniejszych opóźnieniach do interakcji w czasie rzeczywistym. Ten czas rzeczywisty działania przydaje się także podczas działań wojennych w Ukrainie.
Starlink podobno generuje około 1 mld dol. rocznych przychodów. Są to dane nieoficjalne.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.