reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

BLOG: Największe sukcesy i porażki 2015 roku

dodano: 2015-12-30 10:41 | aktualizacja: 2015-12-30 11:46
autor: Daniel Gadomski | źródło: SAT Kurier 12/2015

Sukcesy i porażki Jakie kanały mogą uznać najbliższe kilkanaście miesięcy za udane? Które powinny popracować nad zmianami, aby pozyskać więcej widzów? Czy są na rynku płatnej telewizji trendy, które zasługują na pochwałę lub krytykę? Prezentujemy przegląd największych wygranych i przegranych mijającego roku. Nie tylko konkretnych nadawców, ale także zjawisk, z którymi przychodzi nam się na co dzień mierzyć.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
SUKCESY

Więcej dobrego dokumentu

Choć rynek telewizyjny jest nasycony, to wciąż pojawiają się na nim atrakcyjne propozycje dokumentalne. W mijającym roku były to CANAL+ Discovery i Nat Geo People. Pierwszy z kanałów ma charakter premium, ponieważ pokazuje propozycje koncernu Discovery nieznane jeszcze na polskim rynku. Do tego liczne polskie premiery. Dzięki „Powrotowi do przeszłości” zobaczymy na przykład rekonstrukcje najciekawszych bitew. Producentem wykonawczym formatu jest ATM Grupa. Łącznie stacja pokazuje 120 godzin polskich produkcji przygotowanych specjalnie na potrzeby kanału.

Kadr z programu „Powrót do przeszłości” w CANAL+ Discovery


Nat Geo People to kolejna po National Geographic Channel i Nat Geo Wild propozycja amerykańskiego potentata w dziedzinie dokumentu. Pokazuje wyjątkowych i interesujących ludzi. Dzięki stacji dowiemy się na przykład, kim są kanibale z Oceanii. Nie brakuje pozycji kontrowersyjnych. To na przykład „Ladyboys” – seria opowiadająca o relacjach pomiędzy Brytyjczykami mieszkającymi w Tajlandii oraz transseksualnymi Tajami.

Mniej tabloidu w TVP

Nowy prezes TVP Janusz Daszczyński zaczął urzędowanie od walki z tabloidyzacją w telewizji publicznej. Zapowiedział, że newsy w Telewizji Polskiej będą mniej przypominać te w TVN24. Nieprzedłużone zostaną umowy z autorami programów publicystycznych Tomaszem Lisem i Janem Pospieszalskim. TVP nie będzie też się angażować w słabej jakości programy rozrywkowe, czyli na przykład związane z gwiazdami. Jednak misja prezesa Janusza Daszczyńskiego może zakończyć się bardzo szybko. Prawo i Sprawiedliwość wygrało wybory i przeprowadza poważne zmiany w mediach publicznych (więcej tutaj). Wicepremier i minister kultury Piotr Gliński, któremu TVP będzie podlegać zapowiedział jednak, że kierunek „mniej tabloidu” będzie dalej obowiązywać.

Janusz Daszczyński, prezes TVP


Coraz więcej kanałów muzycznych

Takiego wysypu kanałów muzycznych jeszcze nie było. 4fun.tv uporządkował swoją ofertę i uruchomił 4fun Fit & Dance oraz 4fun Hits. Kanały zastąpiły Mjuzik TV i TV Disco. Także Viva wróciła do korzeni i zamiast programów rozrywkowych znów skupia się przede wszystkim na emitowaniu teledysków. Po ponad rocznej przerwie na satelitę wrócił kanał Kino Polska Muzyka, emitujący przede wszystkim stare i polskie przeboje. Zasięg w ramach naziemnej telewizji cyfrowej zwiększył natomiast Stars.TV. Od września dostęp do stacji mają mieszkańcy Wrocławia i Świdnicy. Wcześniej kanał rozpoczął nadawanie przez DVB-T w Lubaniu, Częstochowie, Kamieńsku i Tomaszowie Mazowieckim. Ostatnio Stars.TV mogą odbierać w ramach testów także mieszkańcy Łodzi (więcej tutaj).

W 2015 roku na polskim rynku zadebiutowały 4fun Fit & Dance oraz 4fun Hits od 4fun Media


Koniec ery SD

Topnieje liczba kanałów nadawanych tylko w standardowej rozdzielczości. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy emisję w wysokiej rozdzielczości zaczęły Polsat 2, TV4, Polsat Play, Polsat Cafe, Polsat Food Network, TNT (wcześniej TCM dostępny w wersji SD), CBS Europa, Travel Channel, Extreme Sports Channel, Cartoon Network, Disney Channel, Discovery Science. Do nadawania w HD przygotowują się kolejni gracze, m.in. Superstacja. Jak tak dalej pójdzie, to już za parę lat będziemy mogli mówić o końcu ery SD. Wszystko zależy jednak od wolnego miejsca na satelicie. Większość nadawców, jak na przykład Superstacja, już od dłuższego czasu produkuje treści w wysokiej rozdzielczości.

Platformy przeszły na MPEG-4

1 października 2015 roku to ważna data w historii nc+. Tego dnia zakończył się bowiem proces przejścia na nadawanie DVB-S2/MPEG-4. Wiązało się to z wyłączeniem wersji SD wielu kanałów i wymianą przestarzałych dekoderów niewielkiej części abonentów. Także w październiku analogiczny proces zakończył konkurencyjny Cyfrowy Polsat. Nowsze standardy pozwalają na niemal podwojenie liczby nadawanych stacji telewizyjnych bądź znaczącą poprawę jakości. Nie jest to bez znaczenia zwłaszcza u progu szczytu sprzedaży platform cyfrowych, który przypadł przed Świętami Bożego Narodzenia.

Polsat bije rekordy pod względem liczby kanałów

Jedna z największych polskich telewizji komercyjnych idzie na rekord świata pod względem liczby nadawanych kanałów telewizyjnych. Po uruchomieniu zapowiadanych Polsat Sport 2, Polsat Sport 3, Polsat Docu, Polsat Reality i Polsat X w grupie Polsatu stacji będzie 25. Jeśli dodatkowo powstanie Polsat Film 2 – 26. Z grupą Zygmunta Solorza-Żaka związane są też ściśle TV4, TV6 i Superstacja, co da ogólną liczbę 29 kanałów. Jeśli Polsat mimo negatywnej decyzji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji co do miejsc na ósmym multipleksie uruchomi satelitarnie Polsat Show, Polsat Vita i Polsat Evo, to kanałów będzie 32. To liczba godna brytyjskiego Sky.

Udany debiut nowości od TVN

Grupa TVN po latach przerwy zaserwowała nam nowe kanały tematyczne. Filmowo-serialowy TVN Fabuła pokazuje m.in. stare i lubiane seriale „Kryminalni”, „Brzydula”, „39,5” czy amerykańskie seriale kryminalne typu „Agenci NCIS: Los Angeles”. Jak na nową stację radzi sobie całkiem dobrze. Chociażby w lipcu br. nadawca chwalił się, że kanał osiągnął swój najlepszy do tej pory dzienny wynik oglądalności: 21 lipca br. udział w rynku wyniósł 0,76 proc. w grupie 16-49 oraz 0,43 proc. udziału w grupie 4+. Poprawę wyników oglądalności zanotował też TVN Meteo Active, który zastąpił kanał TVN Meteo.

Kanał TVN Fabuła został uruchomiony 16 kwietnia 2015 roku

TVN Meteo Active po trzech tygodniach nadawania miał 0,11 proc. udziału w rynku, podczas gdy wyłącznie pogodowa stacja rok wcześniej jedynie 0,08. Stacja prezentująca aktywności fizyczne i zdrowy tryb życia przyciąga przede wszystkim kobiety z dużych miast. Najprawdopodobniej właściciel TVN, czyli amerykański Scripps Networks uruchomi w Polsce kolejne kanały tematyczne. Faworytem jest Dom i Styl, który został zgłoszony do konkursu o MUX 8. Nadawca przegrał, ale nie wszystko stracone. Amerykański koncern posiada bowiem treści niezbędne do zaoferowania takiej stacji sieciom kablowym i platformom cyfrowym. To kwestia czasu, kiedy zaproponuje operatorom te treści.

TVN Meteo Active to kanał propagujący aktywność fizyczną i zdrowy tryb życia


Rosną szanse na niekodowany sport

Być może już niedługo niekodowany kanał sportowy w naszym kraju stanie się faktem. Eurosport pozyskał pakiet praw do sportów zimowych (m.in. skoki i biegi narciarskie) i olimpiad (lata 2018-2024), który musi wykorzystać na antenie otwartej. Oczywiście może sprzedać sublicencję polskiemu nadawcy, takiemu jak TVP czy Polsat. Może też uruchomić darmową telewizję sportową. Dostępną w podstawowych pakietach platform cyfrowych lub niekodowaną. Najwyraźniej przygotowania do wielkich zmian u najstarszego nadawcy sportowego ruszyły pełną parą. Choć jego właściciel, czyli Discovery, nie pozyskał miejsca w multipleksie DVB-T, to sam Eurosport zmienił nazwy i logo. Teraz jego kanały to Eurosport 1 i Eurosport 2 (więcej tutaj). To może być pierwszy krok przed uruchomieniem darmowego kanału i rozszerzeniem oferty na przykład o Eurosport 3 albo Eurosport Premium.

Otwarte okna coraz częściej w platformach

Polskie platformy cyfrowe coraz częściej zachęcają abonentów do wykupienia wyższych pakietów za pomocą tak zwanych otwartych okien. Już na początku roku przez wiele dni abonenci nc+ mogli korzystać z biblioteki Seriale+, gdzie pojawiły się m.in. nowe odcinki kultowego serialu „House of Cards”. Promocja cieszyła się rekordowym zainteresowaniem. Później platforma na podobnych zasadach oferowała na przykład H2 HD i Adventure TV HD. W 2015 roku Cyfrowy Polsat proponował na podobnych zasadach dostęp do kanałów BBC, Extreme Sports Channel czy Lifetime. Nie ulega wątpliwości, że platformom coraz trudniej zwiększyć liczbę abonentów. Pozostaje zwiększenie ARPU, czyli przychodów od jednego abonenta.

NTL Radomsko z satelity

W połowie czerwca na Hot Birdzie 13°E doszło do zdarzenia historycznego. Rozpoczęto niekodowaną emisję lokalnej stacji NTL Radomsko (więcej tutaj). Historycznego, bo wcześniej jedynie TVN Warszawa i TVS zdecydowali się na taki krok. Pierwszy z kanałów został jednak zlikwidowany, a drugi rozszerzył profil. Należąca do TVN telewizja z Radomska to jak dotąd jedyna taka polska stacja nadawana z satelity. Miejmy nadzieję, że nie ostatnia i wkrótce także inni silni nadawcy lokalni pojawią się na satelicie. Otwarta pozostaje kwestia nadawania wszystkich wersji TVP Regionalnej z Hot Birda (od stycznia 2016 pod marką TVP3).

PORAŻKI

Za sport musimy płacić więcej…

Nie zawsze nowe kanały są dobrą wiadomością dla abonentów platform cyfrowych. Zwłaszcza, kiedy treści na nich oferowane były dotychczas dostępne na posiadanych przez nich kanałach. Częściowo w tej sytuacji są fani sportu. W kanałach Eleven i Eleven Sports można znaleźć m.in. włoską Serie A TIM czy francuską Ligue 1. Wcześniej te rozgrywki pokazał przede wszystkim CANAL+ Sport. Teraz abonenci korzystający z tego kanału muszą dodatkowo płacić. Platforma nc+ robi jednak wszystko, aby nie zniechęcać klientów i żeby początkowo opłata nie była dotkliwa. Jeśli zdecydują się oni na subskrypcję kanałów Eleven Sports Network do końca tego roku, otrzymają aż 50-procentowy rabat na 12 miesięcy. Tym samym opłata miesięczna przez pierwszy rok wyniesie 7,95 zł.

… i za film też

Zacięta rywalizacja ma miejsce nie tylko na rynku kanałów sportowych. Także filmowych, co wiąże się z wyższymi opłatami za dostęp do wszystkich najnowszych produkcji w kanałach premium. Spółka Kino Polska TV zawarła pierwszą w swojej historii umowę z The Walt Disney Company. Dzięki niej widzowie zobaczą seriale, filmy oraz animacje wytwórni na kanałach FilmBox oraz na platformie VOD – FilmBox Live. Umowa obejmuje na przykład animowane hity „Samoloty 2”, „Wielką Szóstkę” oraz dwa filmy z popularnej serii o Dzwoneczku (wróżce z Piotrusia Pana) „Dzwoneczek i tajemnica piratów” oraz „Dzwoneczek i bestia z Nibylandii”. Dodatkowo pakiet zawiera także aktorskiego „Kopciuszka” w reżyserii Kennetha Branagha. Wcześniej hity Disneya pokazywały kanały HBO.

Reklamowa zmora w płatnych telewizjach

Płacimy co miesiąc niemałe pieniądze za abonament platform cyfrowych lub sieci kablowych. Ich właściciele płacą też poszczególnym kanałom za każdego abonenta, który ma do nich dostęp. Mimo to wielu dość drogich nadawców przerywa programy reklamami. Czynią tak m.in. stacje Discovery Channel, National Geographic Channel czy MTV. Zgodnie z prawem, mogą emitować 12 minut reklam w ciągu godziny. Niekiedy jednak trzy razy w ciągu godziny pokazują bloki reklamowe. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby te stacje były oferowane za darmo (to w pełni zrozumiałe w przypadku naziemnych stacji), ale są oferowane odpłatnie.

Manuel Rougeron, nowy prezes platformy nc+, powiedział niedawno w wywiadzie dla Money.pl, że kierunkiem, na który będzie mocno stawiał, będzie brak reklam w ofercie premium (więcej tutaj). Kanał Planete+ nie przerywa programów reklamami i takich przypadków powinno być znacznie więcej. Pytanie, czy nadawcy, którzy chcą „dorabiać” na licznych blokach reklamowych, posłuchają takich namów. Mogą postawić twardy warunek – podniesienie opłat, ale abonenci mieliby opory.

Manuel Rougeron, prezes platformy nc+


Dobór nowych kanałów do MUX 8

Zawiedzenie – tak można opisać reakcję większości fanów cyfrowej telewizji na decyzję Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji odnośnie zawartości ósmego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej. TV# (Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe), Zoom TV (Polska Izba Komunikacji Elektronicznej we współpracy z Kino Polska TV i Onet.pl), WP1 (Wirtualna Polska) i Kiwi TV (Agora) będą nadawać naziemnie. Nie będzie natomiast wyjątkowo oczekiwanego przez wielu amatorów telewizji niekodowanego kanału Discovery. Konkursu nie wygrała również Superstacja, która chciała uruchomić kanał NonStop24. Stało się tak mimo dobrze przygotowanego wniosku. Jednym z udziałowców kanału związanego z Polsatem jest cypryjska spółka. Discovery ma natomiast kapitał amerykański, a rada od lat z uporem maniaka konsekwentnie odmawia naziemnej koncesji podmiotom z obcym kapitałem. W DVB-T zobaczymy za to dobrze znaną z Eska TV, Polo TV i Fokus TV spółkę ZPR Media i spółkę związaną z wydawcą „Gazety Wyborczej”. Wszystkie koncesje zgodnie z ogłoszeniami i wolą KRRiT przypadły kanałom uniwersalnym z konkretnymi elementami (filmy i seriale, treści regionalne, produkcje o biznesie i zdrowy tryb życia). Tymczasem „Projekt Cyfrowizja II”, druga edycja badania agencji mediowej MEC pokazał, że Polacy chętnie rozszerzyliby ofertę także o dokumenty i sport. Discovery chciałoby zobaczyć w DVB-T aż 44 proc. badanych, National Geographic Channel 33 proc., AXN 17 proc., Eurosport 16 proc., TVN Style 12 proc., a TVP Seriale 11 proc.

Medical Channel nie wystartował

W czerwcu spółka Program poinformowała o tym, że podpisała umowę na dystrybucję w naszym kraju kanału The Medical Channel, poświęconego zdrowiu. Choć minęło pół roku, to nadal nie wiadomo, kiedy stacja zadebiutuje na naszym rynku. Kanały medyczne nie mają w naszym kraju szczęścia. Polsat Zdrowie i Uroda lata temu zakończył nadawanie. Był luźno związany z nazwą, bo pokazywał m.in. „Świat według Kiepskich” czy Graczyków. Także TVN Med, adresowany do samych lekarzy, szybko zniknął z satelity. Miał mieć zupełnie inny model biznesowy. Dostępu do tej stacji nie mieli zwykli widzowie, tylko lekarze, którzy muszą zdobywać punkty edukacyjne. Audycje nadawane na antenie TVN Med były w formie wykładów.

Religia.TV

To była jedna z najdłuższych agonii w przypadku kanałów tematycznych w Polsce. Kanał powstał jesienią 2007 roku i był kierowany przez księdza Kazimierza Sowę. Miał pokazywać zupełnie inny kościół katolicki niż znany z Radia Maryja i telewizji Trwam. Były dokumenty na temat różnych religii i programy publicystyczne. Pierwsze informacje o tym, że Religia.TV zakończy nadawanie pojawiły się już w 2012 roku. Stopniowo liczba programów premierowych była ograniczana, aż w końcowym etapie działalności stacja pokazywała same powtórki. Ostatecznie Religia.TV zakończyła nadawanie z końcem stycznia 2015 roku. Tym samym Ojciec Tadeusz Rydzyk jest monopolistą w dziennie religijnych telewizji satelitarnych w Polsce.

 Ksiądz Kazimierz Sowa, który kierował kanałem Religia.TV


Next TV

Bardzo długo dogorywały też kanały Next TV, związane z firmą Astro, producentem „Familiady” (w pakiecie znajdowały się Next TV HD, Next TV 3D, Next Music, Next Music +HD, Next Man HD, Next Man 3D, Next Lejdis HD, Next Lejdis 3D, Next Young HD i Next Young 3D). Zadebiutowały w 2011 roku i były dostępne w sieciach kablowych i usłudze TV.Play.pl najmłodszej dużej sieci telefonii komórkowej. Wabikiem dla operatorów miała być emisja 3D, ale ta technologia wbrew pierwotnym oczekiwaniom nie zdobyła dużej popularności. Już przed rokiem sieci kablowe zaczęły więc usuwać z oferty kanały Next TV. Ostatnie pod koniec stycznia 2015 roku ogłoszono, że projekt zakończono.

Ipol TV

Długo nie zabawił z kolei na satelicie katowicki kanał Ipol TV prezentujący treści rozrywkowe i ezoteryczne. Rozpoczął nadawanie 1 grudnia 2014 roku, a już 20 września br. przeniósł się do internetu. Dużą część ramówki stanowiły programy ezoteryczne – codziennie od 9:30 do 11:00, od 12:00 do 13:30, od 20:00 do 22:00; do poniedziałku do soboty od 18:00-19:30. Na antenie stacji pokazywano też programy z muzycznymi pozdrowieniami czy porady prawne. Najwyraźniej niejasny profil nie trafił do widzów. Stacji na próżno było też szukać na listach dekoderów platform cyfrowych. Te zazwyczaj chcą, aby kanały z dużą liczbą telezakupów lub usług ezoterycznych płaciły im za pozycję na liście.

Muzo.TV

Wśród kanałów, które wciąż jeszcze działają na polskim rynku, nie brakuje takich, które nie mają zbyt wysokiej oglądalności. To z całą pewnością Muzo.TV związany z Polsatem. W październiku 2015 roku miał 0,02 proc. udziału w rynku, co dało mu średnią widownię dobową na poziomie 978 osób. Przed rokiem w analogicznym okresie udział w rynku był taki sam, a widownia dobowa 1194 osoby (dane Nielsen Audience Measurement dla Wirtualnych Mediów). To słaby rezultat. Zwłaszcza, że za stacją stoi nie tylko wyjątkowo silna grupa medialna Polsatu, ale także rozgłośnia radiowa o takiej samej nazwie. Najwyraźniej w dzisiejszych czasach widzowie nie doceniają ambitnej czy alternatywnej muzyki. Wolą disco polo lub dance.

AXN Spin

Równie kiepsko (również 0,01 proc. udziału w rynku) wyglądają wyniki kanału AXN Spin w pierwszym półroczu. W tym przypadku średnia widownia dobowa to jednak 935 osób. To zaskakujące, bo główna marka AXN w rankingu kanałów filmowo-serialowych w pierwszym półroczu zajęła trzecie miejsce. Miała 0,58 proc. udziału w rynku i widownię dobową na poziomie 38 577 widzów. Kanał AXN Spin jest jednak adresowany do młodych widzów, a ci wolą dzisiaj korzystać z mediów internetowych niż telewizyjnych. W niedługiej przyszłości można się więc spodziewać zmiany profilu stacji lub zastąpienia jej przez inną.



Tekst pochodzi z grudniowego wydania SAT Kurier 12/2015. Zachęcamy do zamawiania prenumeraty naszego magazynu, w którym znaleźć można znacznie więcej ciekawych publikacji i analiz, a także testy najnowszych urządzeń do odbioru telewizji cyfrowej, opisy nowych produktów na rynku, obszerny wykaz kanałów MPEG na satelicie, listy kanałów platform satelitarnych i wiele innych. Cena za prenumeratę 6 wydań w 2016 roku wynosi tylko 55 zł (kliknij, aby zamówić).


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Daniel Gadomski


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik DVB-T/T2/C AB TereBox 2T HEVC

Najnowszy hybrydowy (naziemno- kablowy) odbiornik DVB-T/T2/C (bez LAN) z MPEG-4/H.264...

119 zł Więcej...

Mini PC Homatics BOX R 4K + Tuner DVB-T2 na USB

Homatics BOX R z adapterem DVB-T2 na USB-C to dobry...

399 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ ZERO 4K

Vu+ ZERO 4K - najtańszy odbiornik Ultra HD od koreańskiego...

669 zł Więcej...