reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

BLOG: Co nas czeka w 2014 roku? Będą nowe kanały

dodano: 2014-01-04 16:37 | aktualizacja: 2014-01-06 15:08
autor: Łukasz Knapik | źródło: informacja własna

samsung 3D Hukiem fajerwerków, głośną muzyką, szampanem i dobrą zabawą witaliśmy niedawno nowy, 2014 rok. Był czas na podsumowanie minionych 52 tygodni (więcej tutaj), ale także na pytanie - co czeka nas w najbliższych 12 miesiącach. Czego możemy się więc spodziewać w 2014 roku na rynku medialnym?



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Rynkowa dominacja TVP, TVN i Polsatu
Wszystko wskazuje na to, iż rok 2014 będzie kolejnym, w którym dominować będzie trzech graczy - Telewizja Polska, Grupa TVN i Cyfrowy Polsat. Faktem jest, że od lat główne stacje (naziemne, ogólne) tych nadawców tracą widzów na rzecz kanałów tematycznych. Nadawcy ci jednak już dawno odnaleźli się także na tym nowym polu, bowiem na rynku sprofilowanych stacji ich kanały są liderami w swoich grupach (przykładowo TVP Seriale, TVN24 i Polsat Sport). Od lat TVN i Polsat „uzależniają” też od siebie innych nadawców-konkurentów jako operatorzy platform satelitarnych (Cyfrowy Polsat, n - obecnie nc+). W 2014 roku obaj gracze jeszcze mocniej zaznaczają swoją dominację w kolejnym segmencie rynku - sprzedaży reklam. Od 1 stycznia br. spółka TVN Media przejęła obsługę kanałów AXN (więcej tutaj), Fox International Channels (FIC) (więcej tutaj), Discovery Networks (więcej tutaj), natomiast Polsat Media - Universal Networks International (UNI) (więcej tutaj), Kino Polska TV (więcej tutaj i tutaj) i Eurosport (więcej tutaj). Kanały te dołączyły do bogatego już portfolio obu spółek. Ponadto zarówno TVN jak i Polsat są znaczącymi graczami na rynku naziemnej telewizji cyfrowej. Za sprawą wcześniejszych decyzji Telewizja Polska nie ma swojej platformy satelitarnej, a Biuro Reklamy TVP sprzedaje jedynie czas antenowy we własnych stacjach. Mimo to publiczny nadawca wciąż odgrywa znaczącą rolę na polskim rynku - jest przecież nadawcą popularnych kanałów, samodzielnym nadawcą stacji na jednym z powszechnych, bezpłatnych i ogólnopolskich multipleksów (MUX 3), jest producentem filmowym, a także dostarczycielem treści ze swojego bogatego archiwum dla innych, komercyjnych nadawców.

Nowe kanały
Nowe kanały - czyli to, co „tygryski lubią najbardziej”! W 2014 roku poszerzy się oferta kanałów sportowych i dla mężczyzn - 10 stycznia br. ruszy Motowizja (kanał pojawi się w ofercie nc+ - więcej tutaj), 12 stycznia br. - TVP Sport HD (więcej tutaj i tutaj) (UPC Polska - więcej tutaj, Toya - więcej tutaj, Vectra - więcej tutaj), w styczniu br. wystartować ma także Zest TV (nc+ - więcej tutaj), a do tego należy doliczyć jeszcze być może Fox Sports (więcej tutaj, tutaj i tutaj), Polsat Sport Weekend (więcej tutaj) i Polsat Futbol (?) (więcej tutaj). W styczniu br. ma ruszyć w Europie Środkowo-Wschodniej Filmbox Arthouse (więcej tutaj) - podobno szykowana jest też wersja polskojęzyczna. Do końca kwietnia br. mają pojawić się nowe kanały w MUX 1 - Fokus TV (więcej tutaj), TVP ABC (start być może w lutym br. - więcej tutaj) i Stopklatka TV (być może w lutym br. więcej tutaj). W pierwszym kwartale tego roku swój start zapowiada też familijna telewizja muzyczna Opoka.tv (więcej tutaj), która ma być dostępna w sieciach kablowych, IPTV i w Internecie. W drugim kwartale Discovery Networks CEEMEA planuje uruchomić w Europie Środkowo-Wschodniej kanał ID Xtra w SD i HD (więcej tutaj) - czy także w Polsce? Discovery planuje również, by całe jego portfolio w Polsce było nadawane w wysokiej rozdzielczości do końca 2014 roku (więcej tutaj). Spółka A+E Networks chce wprowadzić w tym roku na polski rynek dwa kanały - H2 i Lifetime (więcej tutaj i tutaj). Do końca sierpnia br. Telewizja Polska ma też czas na start zapowiadanego już od dawna kanału TVP Dokument (więcej tutaj). Warto też wspomnieć, że już od 1 stycznia br. nadaje TVN24 Biznes i Świat, kanał powstały z przekształcenia TVN CNBC (więcej tutaj). Co jeszcze? Może jakaś niespodzianka? W kwietniu ubiegłego roku Dariusz Dąbski, prezes i właściciel Telewizji Puls Sp. z o.o., w rozmowie z serwisem satkurier.pl mówił, iż najwcześniej na przełomie 2013 i 2014 pojawi się TV Puls HD (więcej tutaj). Nadawca uruchomia obecnie nowoczesne Archiwum Cyfrowe (więcej tutaj). Nowe rozwiązanie umożliwi firmie całkowicie beztaśmową produkcję, co znacznie zwiększy wydajność produkcyjną Telewizji Puls i podniesie jakość techniczną emitowanych treści. Nowy system zapewni również Telewizji Puls możliwość pracy z materiałami w jakości HD. Czy będzie to skutkowało bliskim startem TV Puls w wysokiej rozdzielczości?

Nowi gracze na rynku naziemnej telewizji cyfrowej
Za sprawą MUX-ów lokalnych w naziemnej telewizji cyfrowej pojawiają się nowi gracze - obok lokalnych kanałów (TVT - więcej tutaj, NTL Radomsko - więcej tutaj, TV Łużyce - więcej tutaj i TV Odra - więcej tutaj) także te ogólnopolskie, znane już z satelity i kabla - 4fun.tv, TV.Disco (więcej tutaj), TVR i STARS.TV (więcej tutaj). Ponadto do końca kwietnia br. w MUX 1 mają pojawić się wspomniane już TVP ABC, Stopklatka TV i Fokus TV, a także TV Trwam (więcej tutaj). Dodatkowo, być może już jesienią br. ruszy nowy MUX 8 - chętnych jest wielu (więcej tutaj, tutaj i tutaj).

Walka o naziemne częstotliwości
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji (MAC), Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) i Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, zgodnie ze swoimi kompetencjami, pracują nad kształtem polskiego rynku medialnego. Rok 2014 będzie pod tym względem równie ciekawy jak ubiegłe - UKE zapowiada bowiem aukcję na rezerwację częstotliwości, które zapewniają możliwość rozwoju mobilnego Internetu szybkich prędkości na terenie całego kraju (więcej tutaj i tutaj). Uczestnicy pierwszej tego typu aukcji w Polsce będą konkurowali o 5 rezerwacji z pasma 800 MHz oraz 14 rezerwacji z pasma 2,6 GHz. Ponadto trwają uzgodnienia w sprawie startu kolejnych multipleksów lokalnych (TV Łużyce - więcej tutaj i TV Odra - więcej tutaj), a na jesień br. planowany jest, według doniesień medialnych, start MUX 8 (więcej tutaj, tutaj i tutaj).

Co jeszcze?
Nowe technologie, nowe ramówki, słupki oglądalności, zwiększanie zasięgu przez istniejące kanały, fuzje, głośne transfery i skandaliki w naszym medialnym show-biznesie, czyli codzienność...

Jak będzie więc wyglądał ten rok? Czas pokaże.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Łukasz Knapik


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Antena Olympia BX 1000+LTE Combo V/H

Nowoczesna antena szerokopasmowa BX 1000+ Olympia Combo. Zaprojektowana do w...

120 zł Więcej...

Stojak ścienny regulowany 60-100cm

stojak ścienny boczny, ocynkowany

129 zł Więcej...

Mini PC Homatics Dongle R 4K

Homatics Dongle R to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...

259 zł Więcej...