„Dinozaury bez tajemnic” w Discovery World

dodano: 2010-12-15 11:01 | aktualizacja: 2010-12-15 11:44
autor: Paulina Nietrzpiel | źródło: Discovery World

Discovery World Tyranozaur rex i triceratops. Do niedawna uważano, że te dwa gatunki były dotychczas najlepiej zbadanymi przez naukowców dinozaurami. Czy mając naprawdę sporą wiedzę na ich temat, można się o tych kopalnych gadach dowiedzieć czegoś więcej? Wbrew pozorom tak. Według bowiem ostatnich badań paleontologów nasza wiedza na temat tego, jak wyglądały te dinozaury w młodości, a jak dorosłe, znacznie odbiega od odkrytych niedawno faktów na ten temat. To właśnie o nich opowie dokument kanału Discovery World „Dinozaury bez tajemnic” –  już 9 stycznia 2011 r.  o godz. 14.00.

Jakie jeszcze tajemnice skrywają szkielety dwóch prehistorycznych gadów – tyranozaura reksa i triceratopsa?
„Dinozaury bez tajemnic” (ang. Dinosaurs Decoded)
Premiera: niedziela, 9 stycznia o godzinie 14.00 na kanale Discovery World

Okazuje się, że młode dinozaury nie zawsze były miniaturowymi wersjami swoich rodziców. Naukowcy bardzo mylili się w kwestii różnic – czy też ich braku – między młodymi a dorosłymi dinozaurami. Szczególnie trudny do rozpoznania był młody tyranozaur, bowiem do lat 80. XX wieku nie został odkryty szkielet młodego przedstawiciela tego gatunku. Aż do momentu, gdy w Muzeum Historii Naturalnej w Cleveland stwierdzono, że posiadane przez nie szczątki innego, mięsożernego gada należą właśnie do młodego tyranozaura… Również roślinożerny triceratops w młodości w ogóle nie przypominał dorosłego rodzica. Miał wielkie oczy, mały pysk i nie miał kostnego kołnierza jak dorosłe osobniki. Te cechy budowy ciała i wyglądu młodych triceratopsów sprawiły, że zakwalifikowano je do całkiem innego gatunku.

Intrygujące śledztwo w sprawie dinozaurów poprowadzi  światowej sławy paleontolog Jack Horner, znawca i pasjonat prehistorycznego świata. Weźmie on pod lupę dotychczasowe dokonania nauki, dowodząc, że ogromna liczba prehistorycznych gadów została źle zaklasyfikowana, a część z nich zaliczono do dwóch zamiast do jednego gatunku. Uczony porówna  zmiany w wyglądzie, jakie przez kolejne etapy rozwoju zachodzą u współcześnie żyjących zwierząt. Na tej podstawie przedstawi własne domysły, jak również rzetelne dowody na niezwykłe transformacje w rozwoju wielkich dinozaurów, które sprawiły, że nie tylko świat nauki uwierzył w ogromną różnorodność świata prehistorycznych gadów.

Konwerter Unicable II Inverto 32 tunery (5520) EVOBOX