dodano: 2010-04-28 13:33 | aktualizacja:
2010-04-28 13:44
autor: Daniel Gadomski |
źródło: SatKurier.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Kilka nowych kanałów w wysokiej rozdzielczości od CYFRY+,
Fox Life HD, BBC HD i nieobecna do tej pory w Polsce formuła kanałów z jednogodzinnym opóźnieniem -
TVN+1 HD w n, aż wreszcie przygotowania do wprowadzenia pakietu HD przez Orange. Zmiany zapewne nie ominą także Cyfrowego Polsatu, który przecież od dawna zapowiadał BBC HD. Być może jeszcze wzmocni ofertę dokumentalną w wysokiej rozdzielczości, o czym się spekulowało już wcześniej. Platformy ostro walczą tej wiosny o klienta zainteresowanego technologią HD. Także
UPC Polska, kablowy operator krytykowany przez wiele miesięcy za ospałość w rozszerzaniu oferty w wysokiej rozdzielczości wyraźnie przyspieszył. Do wzięcia jest coraz więcej - oprócz
Fox Life HD i wielokrotnie opóźnianego
BBC HD, przygotowywane są
Cinemax HD, całkiem nowy kanał prezentujący niezależne kino -
Sundance HD i poświęcony muzyce klasycznej
Mezzo Live HD.
BBC HD, co dla wielu osób istotne, nie będzie dostępny na wyłączność żadnej z platform.
Wiele wskazuje na to, że będzie czymś porównywalnym do BBC Prime - syntezą treści wszystkich kanałów tematycznych BBC. Niekoniecznie najpopularniejszych, bo przeglądając ramówki skandynawskich wersji tej stacji nie mogę doszukać się “Top Gear”. Być może nadawca nie chce, aby operatorzy rezygnowali po uruchomieniu BBC HD z jego tematycznej paczki. Ta spośród platform nadal jest dostępna tylko w Cyfrowym Polsacie.
Szybki rozwój kanałów w technologii HD wynika z tego, że w Europie już 60 proc. wykorzystywanych telewizorów, czyli 125 mln jest “HD Ready”.
Według SES ASTRA tylko w 2009 roku sprzedano ich 50 mln. Po takim przyspieszeniu naturalnym jest, że nadawcy, którzy dotąd byli ostrożni wobec HD zamierzają wykorzystać ten potencjał. Obok korzyści technicznych i marketingowych z czasem masowo będą czerpać z innych - w tym reklam w wysokiej rozdzielczości.
TVN+1 HD to dość ciekawy projekt pod tym kątem. Widzowie, którzy nie obejrzeli np. “Uwagi” w TVN, bo w tym czasie śledzili “Wiadomości” TVP1 będą mogli później sięgnąć do tej produkcji, a co za tym idzie zobaczyć spoty reklamowe. To zapewne oferta dla tych, którzy nie mają lub nie umieją się obsługiwać PVR. Zresztą takie kanały od wielu lat funkcjonują w Europie Zachodniej, dziwne że dopiero teraz, kiedy nowsza technologia PVR jest już dostępna na rynku, ktoś decyduje się na taki pomysł.
Jakimi trendami będzie podążał rynek HD?
Na pewno po kolejnych etapach uruchamiania w HD treści sportowych, filmowych, dokumentalnych i rozrywkowych, przyjdzie czas na mniej “topowe” tematyki. Wyrazem tego są np. informacje o przygotowaniach do uruchomienia emisji telezakupowego kanału QVC w wysokiej rozdzielczości w Niemczech.
Wyobrażacie sobie Mango24 w HD? Coraz częściej pojawiają się też głosy, że w nowej technologii należy prezentować newsy. Sky News 22 kwietnia wyprodukował i wyemitował w wysokiej rozdzielczości debatę przedwyborczą. Reklamując ją podkreślał właśnie możliwości obejrzenia w HD, w którym widzowie będą widzieć jeszcze dosadniej, czy liderzy polityczni mówią prawdę.
W Polsce na TVN24 HD i Polsat News HD zapewne poczekamy i to kilka ładnych lat.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.