dodano: 2009-08-13 15:12 | aktualizacja:
2009-08-13 15:37
autor: Daniel Gadomski |
źródło: SatKurier.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Premiere przez wiele przynosiła straty, więc menadżerowie tej niemieckiej platformy wpadli na pomysł, aby zastąpić ją światową marką Sky i zmienić znacząco jej ofertę programową. Jednocześnie spółki związane ze światowym magnatem medialnym zwiększyły swoje udziały w firmie. Sytuacja n nieco różni się od Premiere, która wiele lat po uruchomieniu przynosiła straty. N, obecna na rynku od niespełna trzech lat wciąż może dogonić konkurentów, bo CYFRA+ i Cyfrowy Polsat osiągnęły rentowność dopiero po 6-7 latach.
Potencjalny rebranding n na Sky Polska dałby tej platformie silną światową markę (a wiadomo, że Polacy lubią markowe produkty – w tym kanały), dostęp do atrakcyjnych treści programowych, kanałów dotychczas niedostępnych w naszym kraju i nowych technologii. Mogłoby to utrzeć nosa konkurencji. Warto zauważyć, że pomysł na tematyczne pakiety n przypomina nieco rozwiązania stosowane w brytyjskim Sky Digital.
News Corporation nie miał do tej pory szczęścia ani do polskiego rynku, ani do biznesów w krajach Środkowej Europy. Borykający się z kłopotami finansowymi koncern wycofał się z większości przedsięwzięć – w tym z Pulsu, który niewiele zwiększył udział w rynku po inwestycjach giganta. Teraz News Corporation prowadzi w swoich spółkach restrukturyzacje – wliczając w to zwolnienia. Mało możliwa jest zatem szybka ekspansja medialnego magnata na polskim rynku. Być może przy pomocy Tellenbacha będzie wolno okopywał się wokół związanych z Grupą TVN spółek – z pewnością najbardziej interesuje go ten sektor, na którym wypłynął na świecie, czyli płatna telewizja.
Polska może więc dołączyć do takich krajów jak Wielka Brytania, Włochy, Niemcy, Japonia, Meksyk, czy Brazylia, gdzie działają platformy pod szyldem Sky. Być może potencjalny inwestor przeczeka czasy kryzysu i uderzy, kiedy poprawi się sytuacja na rynku. Z drugiej strony czasy kryzysu to dla gigantów okazja, aby kupić ważne aktywa po „promocyjnych” cenach.
Według komunikatu TVN SA, Tellenbach ma być tymczasowo szefem n. Możliwe, że jeśli dojdzie w ogóle do inwestycji w młodą polską platformę, News Corporation przyśle do Polski kogoś bardziej zaufanego i sprawdzonego na rynku płatnej telewizji. Niekoniecznie koncern musi kupić całą platformę. W Niemczech zadowolił się na razie 39 proc. akcji. Proces przygotowywania n do inwestycji mógłby być długotrwały i trudny. Warto zwrócić uwagę, że jeden z flagowych kanałów platform Sky – National Geographic Channel jest dostępny na wyłączność CYFRY+. Pozostałymi kanałami związanymi z koncernem – Fox Life, History Channel – platforma do tej pory nie wydawała się być zainteresowana. W tym wszystkim będzie brakowało trochę odchodzącego prezesa n – Macieja Sojki (zostanie szefem pionu rozwoju w Grupie ITI). Zaczerpnięte od szefa Apple spektakularne konferencje prasowe robiły wrażenie, jednych zachwycając, a innych irytując.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.