reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

BLOG: Kanałów za dużo w trzech kategoriach

dodano: 2008-08-13 23:50 | aktualizacja: 2008-08-14 11:22
autor: Daniel Gadomski | źródło: SatKurier.pl

Na polskim rynku są trzy kategorie tematyczne kanałów telewizyjnych, w których chyba lepiej dla polskiego widza, żeby istniało mniej stacji. Mam nam myśli tematyki: filmową, sportową i dziecięcą. Za chwilę zostanę pewnie skrytykowany przez zwolenników „pluralizmu telewizyjnego”, ale ilość i różnorodność w Polsce wpływa zasadniczo na jakość i pieniądze wydawane na płatną telewizję.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Zacznę od tematyki sportowej, ponieważ ta budzi największe emocje na rynku platform cyfrowych i sieci kablowych. W Polsce mamy do dyspozycji aż 17 kanałów sportowych (Canal+ Sport, Canal+ Sport 2, Canal+ Sport HD, Polsat Sport, Polsat Sport Extra, Polsat Sport HD, TVP Sport, nSport, Orange Sport, Sportklub, Sportklub+, ESPN Classic, NASN, Extreme Sports Channel, Eurosport, Eurosport 2, Eurosport HD)! Tylko trzy spośród nich - Extreme Sports Channel, ESPN Classic i NASN - zajmują się ściśle określoną częścią tematyki sportowej. Pomimo nadziei wielu ekspertów, że teraz powstawać będą właśnie tak sprofilowane kanały sportowe, ostatnie lata pokazują, że przełomu brak (np. niedawne uruchomienie Orange sport). Tracą na tym odbiorcy, bo fani choćby piłki nożnej muszą zakupić dekodery wszystkich trzech platform, aby móc śledzić wszystkie najważniejsze rozgrywki ze swojej ulubionej dyscypliny. Poziom komentarza niektórych lig daleki jest od profesjonalnego. Trudno porównać jakość Canal+ Sport ze Sportklub. Liczba konkurentów na rynku winduje też ceny za prawa telewizyjne powyżej ich wartości. Pieniędzy jest zatem mniej na inne cele programowe platform. Przyszłość wielu nowych graczy jest niepewna, bo mają ogromne problemy z zapewnieniem sobie odpowiedniej dystrybucji.

Nie lepiej jest z tematyką filmową. Tutaj dodatkowo trudno wyodrębnić kanały filmowe od kanałów używających jedynie nazwy „filmowy” w sloganie reklamowym. Fox Life, AXN, Universal Channel, Zone Romantica to kanały serialowe, emitujące jedynie od czasu do czasu produkcje fabularne. Typowo filmowych, czyli takich, których ramówka jest złożona głównie z filmów fabularnych, jest na rynku 21 (Canal+, Canal+ Film, Canal+ Film HD, HBO, HBO HD, HBO 2, HBO Comedy, Kino Polska, Ale Kino!, Zone Europa, Cinemax, Cinemax 2, Hallmark, Movies 24, TCM, TV 1000, MGM, Filmbox, Filmbox Extra, Filmbox HD, Wojna i pokój). Chociaż w odróżnieniu od sportu, większość tych stacji adresowana jest do fanów określonego rodzaju kina, znowu jakość traci przez ilość. Niewiele produkcji opatrzonych jest polskim dubbingiem (w Europie Zachodniej śmieją się, że wszyscy w polskiej telewizji mówią jednym głosem!). Niewiele kanałów decyduje się też na możliwość udostępniania filmu w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami. Ilość konkurentów, to tak jak w przypadku sportu, rozbicie premier wielu produkcji na wiele kanałów - obniżająca się jakość filmowych kanałów premium w porównaniu z czasami sprzed dekady. Wówczas, gdy istniała jeszcze Wizja TV na wyłączność z HBO, był idealny pluralizm na takie treści. Dzisiaj tylko Cyfra+ posiada w swojej ofercie dwa sztandarowe dla naszego rynku kanały premium - HBO i Canal+. Jeśli wierzyć, analitykom rynku, którzy twierdzą, że pozycja lidera będzie się przesuwała w kierunku właścicieli kontentu, czyli w tym wypadku wytwórni filmowych, to jakość innych niż sygnowanych markami np. MGM lub Universal stacji będzie spadać z roku na rok. Za kilka lat wytwórnie swoje superprodukcje mogą chętniej umieszczać we własnych stacjach niż obecnych kanałach premium. Wówczas Canal+ i HBO może spotkać niespodzianka równie niemiła, co TVN Turbo, który musiał obejść się smakiem, gdy najnowszą edycję magazynu „Top Gear” zaczął pokazywać BBC Knowledge.

Trzecią i ostatnią moim zdaniem „nadreprezentowaną” grupą kanałów tematycznych są stacje dziecięco-młodzieżowe. Różnorodność ogromna, bo przedziały wiekowe kanałów ograniczają się z reguły do 3-4 lat z życia dziecka. Kanałów dla dzieci jest najmniej ze wszystkich trzech omawianych kategorii, bo „tylko” 15 (Cartoon Network, Boomerang, Jetix, Jetix Play, Disney Channel, KidsCo, Da Vinci Learning, MiniMini, ZigZap/Hyper, Nickelodeon, Baby TV, Baby First TV, Bebe TV, CBeebies, JimJam). Poprzedni rok był okresem najbardziej dynamicznego wzrostu liczby takich kanałów. W tym roku ten segment spowolnił, co widać choćby po trudnej budowie dystrybucji przez Nickelodeon i JimJam oraz problemami z wejściem Animaksa. Wraz z większą dostępnością kanałów dziecięcych, najmłodsi poświęcają coraz więcej czasu przed telewizorem. Ich zapracowani rodzice nie mają czasu na kontrolowanie wszystkich treści, a te bywają różne. Pierwsze lata życia są kluczowe dla wychowania człowieka, a najwięcej kanałów dziecięcych jest dedykowanych właśnie widzom w tym okresie życia. Nadawcy nie mają też zbyt dużego wyboru kreskówek, ponieważ emitują głównie produkcje wytwórni, z którymi są związani. Szybkość przygotowywania produkcji do emisji wpływa na jakość dubbingu, który jest obowiązkowy w przypadku seriali animowanych.

Najlepszą weryfikacją nadmiaru kanałów tematycznych w określonych dziedzinach jest fuzja. To właśnie to wydarzenie spycha z rynku stacje słabszej jakości i daje większe szanse na rozwój silniejszym graczom. Być może w momencie, kiedy w Polsce dojdzie do fuzji pojawi się miejsce na satelicie i w kablu na kanały w dziedzinach, które dotychczas były zbyt słabo reprezentowane, a szeroko obecne na innych rynkach, np. emitujące teledyski z konkretnego gatunku muzycznego, poświęcone konkretnym hobby (wędkarstwo, samoloty, podróże w określone miejsce czy agroturystyka).


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Daniel Gadomski


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

SAT Kurier - 9-10/2021 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 9-10/2021

10 zł Więcej...

SAT Kurier abonament za 2021 rok

Roczna prenumerata magazynu SAT KURIER w 2021 r. z wysyłką...

89 zł Więcej...

Obejma kominowa mocna pojedyncza E863A - 5m

mocny uchwyt - obejma 5m na komin z pojedynczą opaską...

119 zł Więcej...