reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

BLOG: Cisza w eterze, czyli o cyfryzacji radia

dodano: 2008-06-22 22:28 | aktualizacja: 2008-06-22 23:33
autor: Daniel Gadomski | źródło: Satkurier.pl

Komercyjny start cyfrowej telewizji naziemnej powinien nastąpić w ciągu najbliższego roku. Nie wiadomo natomiast kiedy i czy w ogóle Polacy będą musieli wymienić analogowe tunery FM na cyfrowe. Ucichły plany wprowadzenia do Europy płatnego radia satelitarnego, podobnego do oferowanego w Stanach Zjednoczonych. Niską popularnością cieszy się też emisja poprzez platformy cyfrowe.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Czy dodatkowe pasmo jest potrzebne?

Obok dużo wyższej jakości dźwięku - w tym możliwości emisji stacji radiowych w wysokiej rozdzielczości - cyfrowe radio pozwala na nadawanie znacznie większej ilości rozgłośni radiowych. Obecnie w zależności od miejsca zamieszkania naziemnie można odbierać od kilku do 25 stacji w dobrej jakości dźwięku. W ciągu ostatniej dekady radio straciło na jakości merytorycznej. Większość lokalnych rozgłośni zostało wypartych przez sieciowych nadawców (Eska, RMF Maxxx, Planeta FM). Autorskie audycje zastąpiły „szafy grające”, często powtarzające ten sam utwór kilkanaście razy w ciągu dnia. O tym, jak tworzenie radia przestało być opłacalne, świadczy także wykaz ogłoszeń Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, dostępny m.in. w serwisie radiopolska.pl. W dużej części lokalizacji chętnych na wolne częstotliwości nie ma od lat. Skoro nie ma zapotrzebowania na częstotliwości analogowe, łatwo zauważyć, że główny „driver” telewizyjnej cyfryzacji - większa ilość nadawców - w zasadzie nie istnieje w przypadku radia.

DAB niewypałem, czas na DVB-T

Pod koniec lat 90. powszechnie mówiło się, że technologią naziemnej radiofonii cyfrowej będzie DAB (Digital Audio Broadcasting). Przez dekadę wdrożono go do kilku krajów europejskich (m.in. Wielkiej Brytanii, Niemiec), ale nie odniósł on sukcesu i nadal w króluje tam odbiór analogowy FM. Główne przyczyny to wysokie koszty odbiorników i po stronie nadawców, brak odpowiedniej promocji i zasięg ograniczony do największych aglomeracji. W 2008 i 2009 roku część państw, które wprowadziły DAB - np. Szwajcaria, Niemcy i Malta zastąpi go nowszą i bardziej efektywną technologią DAB+. Niemcy zamierzają przejść na cyfrową emisję radiową przed 2015 rokiem. Nie będzie to łatwe, ponieważ z DAB korzysta na razie jedynie ok. 300 tys. osób, chociaż zasięg obejmuje 85 proc. ludności.
Przez kilkanaście miesięcy testy w DAB z nadajniku zlokalizowanym na Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie prowadziło Polskie Radio, ale zrezygnowano z tej emisji na rzecz testów w ramach DVB-T (cyfrowej telewizji naziemnej). DVB-T daje podobne możliwości co DAB, ale ma jedną zasadniczą wadę - wymaga tunera telewizyjnego. Nie jest więc tak wygodne jak przenośny radioodbiornik, który można zabrać choćby na plażę.

Niepopularny satelita

O tym jak konieczność użycia tunera telewizyjnego zniechęca do odbioru programów radiowych świadczy zainteresowanie rozgłośniami dostępnymi na satelicie. Korzysta z nich według danych podanych przez miesięcznik „Press” niecałe 5 proc. abonentów platform cyfrowych.
Popularyzację radia satelitarnego mogłoby przynieść uruchomienie platformy płatnego radia, podobnej do tych działających w Stanach Zjednoczonych - Sirius Satellite Radio lub XM Satellite Radio. W odróżnieniu od dotychczasowej radiowej emisji satelitarnej, odbiór płatnego radia w USA możliwy jest na przenośnych i niewielkich odbiornikach oraz w samochodach. Włoska spółka SBN zapowiedziała w 2006 roku uruchomienie podobnej usługi w Europie - w tym na terenie Polski. Pierwszym krokiem ku temu, mającym za zadanie przywiązanie do marki, miało być uruchomienie płatnych rozgłośni w Internecie. Usługa, chociaż dystrybuowana w kilku dużych sieciach kolportujących prasę, nie spotkała się z dużym zainteresowaniem. Nie słychać też o przygotowaniach do realizacji planów Włochów, czyli wdrożeniu serwisu na satelitę w 2008 roku.

Przyszłość w Internecie

Jeszcze kilka lat temu radio internetowe tworzone było głównie przez amatorów - nastolaków i studentów - nie na potrzeby zysku, ale dla zabawy. Sytuacja zmieniła się niedawno, kiedy Internet zaczął wyprzedzać pod względem przychodów reklamowych radio. Do walki o internautę ruszyli najważniejsi gracze rynku. Nadawcy, tacy jak RMF FM, czy Radio Eska zdają sobie sprawę, że do zwiększania znaczenia na rynku konieczna jest inwestycja w Internet, który pozwala na emisję nieograniczonej ilości rozgłośni. Obie firmy uruchomiły internetowe pakiety złożone ze stacji tematycznych poświęconych konkretnym gatunkom muzycznym (np. RMF Dance, Eska Squad) lub adresowanych do konkretnych odbiorców (RMF Baby). Być może wraz z rozwojem bezprzewodowego dostępu do Internetu i upowszechnieniem urządzeń typu iPhone to właśnie Internet będzie główną drogą odbioru radia.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Daniel Gadomski


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Vu+ DUO 4K SE

Vu+ DUO 4K SE - najnowszy odbiornik Ultra HD 4K...

1 699 zł Więcej...

nc+ telewizja na kartę + moduł CI+ 4K ECP

CAM CI+ 4K ECP z odbiorem TVP 4K, CANAL+ 4K...

199 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ UNO 4K SE S2X FBC Multistream

Vu+ UNO 4K SE - najnowsza wersja tunera 4K od...

1 259 zł Więcej...