reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

BLOG: Mr. Orbita: Ceny w górę, kanały znikają...

dodano: 2008-06-10 18:37 | aktualizacja: 2008-06-13 20:11
autor: Mr. Orbita | źródło:

satelita_sk.1.jpg Kilka miesięcy temu narzekałem na ciasnotę na satelitach Hot Bird. Nie potrzeba było dużo czasu i Eutelsat wymyślił szybki sposób na pozbycie się balastu o niskiej jakości technicznej i merytorycznej. Być może operatorowi nie o to chodziło, ale przy okazji upieczono dwie pieczenie na jednym ogniu jak to się zwykło mawiać...



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

Masowa emigracja

Od około dwóch tygodni można zaobserwować spore roszady na transponderach satelitów Hot Bird, zwłaszcza wśród kanałów włoskich emitowanych przez Telespazio i GlobeCast, choć nie tylko. Widać także, że kilku innych nadawców szykuje się do ucieczki na EuroBird-a 9 (m.in. Walf TV, czy Maharishi Open University). Przyśpieszyła się także emigracja platformy TPS z 13E. Co się stało, że tak nagle drobni nadawcy, a także Ci, którzy z 13E nadawać nie muszą - uciekają z Hot Birda na gwałt?

Eutelsat niechcący odkrywa metodę

Eutelsat także dostrzegał problem braku miejsca na 13E. Prosta zasada biznesu mówi, że gdy jest czegoś mało - można śmiało podnosić cenę - nabywca i tak się znajdzie. Zapewne tym tropem poszedł operator i zadecydował - ceny za dzierżawę pojemności na satelitach Hot Bird 30% w górę.

Panika

Zmiany w cenach zaowocowały natychmiast podwyżkami dla wynajmujących transpondery, a Ci podnieśli ceny nadawcom. Efekt może zaskakujący, choć można było się tego spodziewać - kto nadawał na granicy opłacalności przed podwyżkami - natychmiast pożegnał się z przekazem satelitarnym. Transpondery na 13E zostały odfiltrowane z części kanałów nadających po najniższej linii oporu z minimalnym bitrate i najniższą możliwą rozdzielczością. Dotknęło to w szczególności włoskich kanałów reklamujących sex telefony. To nie koniec przetasowań...

Plusy i minusy

O ile faktycznie pozbyliśmy się serwisów o niskiej jakości i marniutkiej zawartości, a przynajmniej części z nich, to podwyżki cen pojemności na transponderach jednocześnie dotykają także operatorów platform cyfrowych, którzy gdzieś będą chcieli "odbić" te dodatkowe wydatki. Czy ofiarą mogą stać się abonenci? Teoretycznie tak, ale na szczęście widmo podwyżek jest mało prawdopodobne, przynajmniej nie nastąpią one w najbliższym czasie. Platformy są biznesem dochodowym i tu sytuacja jest zupełnie odmienna niż w wypadku pojedynczych nadawców, których jedynym źródłem zysku są reklamy. Skok cen za dzierżawę pojemności zaowocuje głównie odpływem nadawców liczących na łatwy zysk przy minimalnym nakładzie kosztów, z korzyścią dla nas - odbiorców. Telewizję powinni tworzyć Ci, którzy mają wizję, doświadczenie, wiedzę i konkretne pieniądze, a nie przypadkowi biznesmeni, którzy dopiero co poczuli zapach większej gotówki i myślą, że nadając przeciętnej urody panienki pozasłaniane lawiną cyferek z rozdzielczością zbliżoną do filmu z telefonu komórkowego zarobią drugie tyle.



Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Mr. Orbita


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

SAT Kurier - 11-12/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 11-12/2022

12 zł Więcej...

SAT Kurier - 9-10/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 9-10/2022

12 zł Więcej...

SAT Kurier - 5-6/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 5-6/2022

12 zł Więcej...