reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

BLOG: Cyfrowy Polsat na giełdę a może niekoniecznie?

dodano: 2008-01-12 11:54 | aktualizacja: 2008-01-14 20:50
autor: Janusz Sulisz | źródło: www.satkurier.tv

Według Gazety Prawnej i wielu innych źródeł spółka Cyfrowy Polsat S.A. miałaby się pojawić na giełdach w Warszawie i Londynie i to jeszcze w tym kwartale. Do sprzedania miałoby być 25 proc. obecnych akcji za 1-1,5 mld zł - w sumie nie tak mało za tę największą platformę cyfrową w Europie Centralnej! Ale czy to jedyna opcja na dalsze finansowanie działań Cyfrowego Polsatu? Pozostaje kredyt lub sprzedaż akcji większemu inwestorowi, który może dać wsparcie niekoniecznie tylko finansowe.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Decydenci w spółce Cyfrowy Polsat S.A. i sam Zygmunt Solorz widocznie są pewni swego, skoro tak ostro spółka- operator platformy miał wejść na giełdę już w grudniu 2007 roku, ale nie udało się to, głównie ze względów proceduralnych. Wartość akcji Cyfrowego Polsatu to mała bagatelka - ich wartość sięgnąć miałaby 1-1,5 mld zł i chcąc niechcąc może to być jeden największych debiutów w historii warszawskiej giełdy, a do tego pozyskanie inwestorów w Londynie.

No i tu pojawia się pytanie, czy takie pozyskanie kapitału uda się?

Nie ukrywam, że dzwonili i mailowali do mnie analitycy i znawcy rynku giełdowego z Polski, Londynu i USA, aby pozyskać te najważniejsze, takie czarnorynkowe, często poufne informacje z polskiego rynku płatnej telewizji, jak to naprawdę jest, bo prospekty prospektami, ale wiadomo, że w Polsce różnie bywa z giełdą, a diabeł tkwi w szczegółach.

Od wielu lat obserwuję wszystkie platformy cyfrowe w Europie oraz kilka w Azji, Afryce i Ameryce i to pod kątem biznesowym, jak i technicznym.

Debiut giełdowy Cyfrowego Polsatu, platformy satelitarnej należącej do Zygmunta Solorza-Żaka, to bardzo śmiały krok, żeby nie powiedzieć, że ryzykowny, ale wydaje się, że trafnie dobrany w czasie i przestrzeni. Mimo wszystko ta decyzja mnie zaskakuje! o tym dalej...

Cyfrowy Polsat zdążył przekroczyć 2 mln abonentów, a wg wielu źródeł ma ponad 2,1 mln! Jednym słowem idzie jak burza, choć już nie tak, jak po koniec 2006. Kupowanie milionów dekoderów dla nowych abonentów jednak kosztuje, nie licząc kosztów obsługi, opłat za kanały i transpondery na satelicie Eutelsatu.

Podobno od powodzenia akcji spółki Cyfrowy Polsat S.A. na giełdzie w Warszawie i Londynie ma zależeć czy Solorz zdecyduje się na wprowadzenie na parkiet akcji Telewizji Polsat S.A., wartych jeszcze więcej. Wg ocen analityków od 2,5-3,2 mld zł za 40 proc. akcji, a może i dużo więcej, skoro spółki zależne Solorza są właścicielami Cyfrowego Polsatu (spółka Polaris Finance BV, która posiada 92,6 proc. akcji Cyfrowego Polsatu). Nie na darmo i bardzo sprytnie Solorz wycofał się z rozmów z Axel Springerem - to było za mało? Cóż, można to uznać za negocjacyjny błąd niemieckiego koncernu i przebiegłość Solorza!

Gazeta Prawna próbowała pokazać, że 2008 rok będzie trudniejszy dla polskich platform ...a który rok był łatwy? Teraz jest już trzy platformy satelitarne w Polsce - wszystkie wojowniczo nastawione na zdobywanie nowych abonentów, a kolejna TVP wisi w powietrzu i w 2008 roku w końcu coś pokaże, bo są ku temu powody. Do tego zapowiadany jest start DVB-T, który może lekko zamieszać na rynku.

Według Gazety Prawnej w Polsce 'sprzedaż dekoderów platform będzie rosła wolniej niż w roku 2007, a platformy będą musiały ostrzej walczyć o utrzymanie przy sobie pozyskanych klientów'. Faktem jest, że tak będzie, bo trudniej podnieść liczbę abonentów z 2 mln do 3 mln niż z 300 tys. do magicznego pół miliona. Programy lojalnościowe i inne traktowanie abonentów też mile widziane. Nie będzie jednak tak źle, wzrosty się bardziej rozłożą, spłaszczą, a Cyfrowy Polsat zacznie dbać o abonentów i nauczy się zarabiać.

Cyfrowemu Polsatowi będzie trudno pozyskiwać abonentów w jednym rytmie, ale są powody, by myśleć pozytywnie, może nie o kolejnym milionie abonentów w rok, ale w liczbach dających pozytywnie myślenie - mniej byle równo i stabilnie z zyskiem, bo na to w końcu patrzą inwestorzy. Istotne są tu transmisje z meczów Euro 2008, które ma Polsat, a będą emitowane w Polsacie Sport.

Prawda jest brutalna: Im w Euro 2008 dalej zajdą polscy reprezentanci, tym więcej abonentów zyska Cyfrowy Polsat. Giełdowy debiut w marcu? a Euro 2008 w czerwcu! Potem jeszcze Olimpiada w Pekinie na kanałach TVP.

Dlaczego dotąd najszybciej rósł Cyfrowy Polsat? Takie pytanie zadał mi jeden z zagranicznych chętnych na informacje.

Najszybciej rósł Cyfrowy Polsat, bo... miał w ofercie i to tanio, prawie wszystkie polskie kanały z.....analogu: TVP1, TVP2, Polsat, TV4, TVN, TV Puls, a TVP Info można mieć z dekodera CP z Astry. Jaki z tego wniosek - raz jeszcze, bo to proste, jak drut - Cyfrowy Polsat zastąpił w Polsce DVB-T.

CYFRA+, druga co do wielkości platforma w Polsce - długo uznawana za tę wielką, francuską platformę do której musiał dorównywać jakiś niedoceniany Cyfrowy Polsat - na koniec 2007 mocno przekroczyła liczbę 1.05 mln abonentów. Dla Cyfry+ był całkiem dobry grudzień, choć też nie taki jak bywało wcześniej. Nie jest ważne, że Cyfra+ ma dwa razy mniej abonentów niż Cyfrowy Polsat, ale korzystając ze wzorców francuskich, nabyła wiedzy jak na tym zarabiać (wysokie ARPU!), wyciągać od abonentów kasę do oporu (lojalka słabiutko + kary za zwroty od teraz ukaranego Kruka), a do tego pozyskanie pojedynczego abonenta jest chyba najniższe ze wszystkich platform (teoretycznie abonent bierze tanią w produkcji kartę i kupuje własny dekoder).

Trzecia, najmłodsza platforma n miała trudności z wejściem na rynek, bo konkurenci wcale nie chcieli go oddać. Istotne jest to, że ewentualna kara nałożona z tego tytułu UOKiK na Cyfrę+ i Cyfrowy Polsat może mieć też znaczenie dla potencjalnych inwestorów w akcje Cyfrowego Polsatu. Na koniec 2007 platforma n przekroczyła liczbę ponad 300 tys. abonentów. Pozornie więc nie jest zagrożeniem dla ...całej misternej akcji Cyfrowego Polsatu, ale ze względów technologicznych, to właśnie n-ka może najszybciej przejmować klientów Cyfrowego Polsatu, ale tylko tych, którzy poczują potrzebę pójścia w górę, czyli tych, którzy zechcą posmakować w HDTV czy usłudze VOD, a tych na wsi i w małych miasteczkach raczej trudno jeszcze uświadczyć.

Tyle, że czas to zmieni i to szybko. Wystarczy, że taniejące LCD TV trafią pod strzechy, a za tym pójdą potrzeby naprawdę dobrego obrazu, a nie pikselozy,a wtedy zmienić się mogą tendencje na rynku. W końcu usługa VOD z satelity na wsi będzie bardziej osiągalna niż najbliższa wypożyczalnia DVD w mieście.

Suma sumarum nasza trójca platform zdobyła w 2007 roku prawie 1,5 mln nowych abonentów (często tych samych, bo liczba abonentów mających ofertę co najmniej dwie platformy wzrasta). Z pobieżnych obliczeń w Polsce byłoby więc ponad 3,5 mln abonentów platform, nie mówiąc o kilkuset tysiącach użytkowników niezależnych odbiorników FTA/CI/HD . Dekodery na same kanały erotyczne to ponad 100 tysięcy(!), tunery TV Trwam to też podobna liczba, odbiorniki FTA, dedykowane dekodery platform zagranicznych Sky, NTV+, Premiere, CS Link, nie mówiąc o pirackim odbiorze kanałów płatnych.

DTH w Polsce ma więc konkretną przewagę nad rynkiem kablowym, ocenianym na 1 mln abonentów mniej niż łączna liczba abonentów samych platform satelitarnych.

- Dlaczego tak się dzieje, że kablówki przegrywają z DTH w Polsce? - takie pytanie dostałem od jednego analityków z Wielkiej Brytanii.

Ano dlatego, że polskie kablówki przestały myśleć o rozwoju i inwestycjach w nowe technologie. Krótko: kablówki przysnęły przy cyfryzacji, bo miały zbyt dobre układy z nadawcami, co przekładało się na kolosalne zyski. Tyle, że o wyborze oferty decydują widzowie i abonenci, a nie układy (i całe szczęście). Teraz kablówki będą gonić DTH na gwałt, zamawiając miliony cyfrowych dekoderów DVB-C, ale to troszkę za późno. Za mało kanałów (trudno porównywać 56 kanałów w kablu z 600 kanałami z Astry i Hot Birda), za mało kanałów ogólnie dostępnych FTA, brak HDTV - z satelity to można prosto uzyskać i bez łaski. Do tego liczba drobnych firm tv-sat i instalatorów, umiejących skutecznie przekonać ostatecznego użytkownika jest dużo większa niż pracowników kablówek.

Wróćmy jednak do Cyfrowego Polsatu, bo ta największa i najdynamiczniej rozwijająca się platforma w Polsce oraz ' marka pierwszego wyboru' jest celem tego wywodu. 2 mln abonentów robi wrażenie w Europie i Ameryce. Cyfrowy Polsat jest w co 10 polskim domu, a więc to faktycznie 6 mln abonentów - takie dane podaje ta platforma.

Dołączenie 4 kanałów BBC i 3 kanałów HBO niewątpliwie podniosło poziom tej platformy. Takie marki, jak HBO i BBC pomagają i nie współpracują z byle kim!

Co świadczy przeciwko powodzeniu Cyfrowego Polsatu?
(nie piszę tu pod publiczkę!)


- na pewno zagrożeniem jest piractwo, choć to podobna niezła metoda na popularyzację pakietu. Wszystkim wiadomo, że system Nagravision jest kompletnie nieskuteczny, a wymiana kart (pokryje ją właściciel systemu, a nie Cyfrowy Polsat) niekoniecznie musi przynieść efekt. Generalnie system kodowania jest do całkowitej wymiany, ale to jeszcze nie dotarło do kierownictwa platformy i Solorza. I tu jest temat na dyskusję, czy zamiast wchodzić na giełdę (rumuńska Digi TV w podobnej sytuacji miała pecha na giełdzie w Londynie - o pozyskiwaniu funduszy przez Digi TV), nie lepiej wzorem Premiere, odsprzedać część akcji strategicznemu partnerowi, który coś wniesie - nowe kanały, technologię czy choćby system dostępu warunkowego z prawdziwego zdarzenia. Mowa jest o News Corp. lub amerykańskim Echostarze, ale czemu nie ITI Group albo Vivendi (nigdy nie mów nigdy!).

- brak kanałów HD, bo konkurencja bije tu Cyfrowy Polsat na głowę, a to w końcu zacznie odgrywać rolę. Transmisje HD z meczów OE i Euro 2008 mogą jednak diametralnie zmienić role na rynku!

Pytano mnie także o ewentualne opcje fuzji z inną polską platformą. Na takim rynku niczego nie można wykluczyć. Do nie tak dawna wydawało się, że jeśli już Cyfrowy Polsat z kimś, to tylko z Cyfrą+. Jednak wstępna kooperacja ITI Neovision (n-ka) i Telewizji Polsat w kwestii transmisji ligowych wskazywałaby na naturalnego innego partnera dla Cyfrowego Polsatu. Tylko teoretycznie mogłaby to być właśnie telewizja n, która ma to co brakuje Cyfrowemu Polsatowi - zaawansowane dekodery HD z VOD, a także skuteczny system Conax CAS7, już nie mówiąc o 4 kanałach HD i licznych własnych produkcjach z ITI. Liczba kanałów, które się pokrywają w obu platformach, to oszczędność prawie jednego transpondera z Hot Birda (gra warta świeczki).

Co prawda jasne jest, że nie należy przywiązywać aż tak wielkiej wagi do porozumienia ITI Neovision-Polsat w sprawie transmisji ligowych, bo mowy o połączeniu platform nie ma! Na początek simulcrypt kanałów Polsatu w Conax i dołączenie na wymianę wybranych kanałów do n-ki. Skoro TVN-y mogą być z trzech platformach i nikt nie płacze, a raczej liczy zyski, to czemu Polsat nie może pójść tym śladem? Jeśli doszłaby do tego oferta POT z DVB-T, to byłoby to czego oczekują widzowie w Polsce.

Na koniec nie należy zapominać o TVP, TV Puls (Murdoch spokojnie czeka, by zareagować, gdy zajdzie taka potrzeba = będzie odpowiedni potencjał na polskim rynku) i paru innych potężnych graczach, którzy penetrują nasz rynek, wcale się nie ujawniając.

Przyjdzie dla Cyfrowego Polsatu czas giełdy w Londynie i Warszawie, to i zrobi się prezentację dla zagranicznych inwestorów - nie ma problemu. Temat - rzeka!

Dla uzupełnienia tego tematu polecam też najnowszy numer magazynu SAT Kurier 1/2008, który właśnie wchodzi do sprzedaży - tam piszemy o polskim rynku DTH, planach na 2008 i jakości polskich kanałów SD i HD. Do tego kompletna lista kanałów 3 platform z parametrami: częstotliwością, SR, FEC, rozdzielczością, debitem video i audio - takie kompendium na 2008 rok - zapraszam do dystrybutorów lub do zakupu subskrypcji SAT Kuriera na 2008 rok: tylko 99zł za 11 numerów w 2008 roku


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Janusz Sulisz


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Stojak bezinwazyjny do okna rozporowy

Bezinwazyjny, wnękowy stojak dla anteny satelitarnej lub DVB-T z drążkiem...

149 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ DUO 4K SE

Vu+ DUO 4K SE - najnowszy odbiornik Ultra HD 4K...

1 699 zł Więcej...

Nagrywarka 4K UHD HyperCap II Duo

Nagrywarka (grabber) i streamer sygnału HDMI w wysokiej jakości, bezpośrednio...

1 890 zł Więcej...