Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Aleksander Kutela z HBO Polska powiedział:
- Nie wiem, czy jest sens inwestować dla HDTV w Polsce. Suma inwestycji jest nieuzasadniona finansowo, a dla widza będzie niezauważalna. Chcemy zdecydować się na produkcję własnych programów i kanałów. To zawartość będzie decydowała o sukcesie w przyszłości - niekoniecznie najnowsza technologia. To brand (marka) ma być w przyszłości najważniejszym elementem na rynku. Widzowie w przyszłości będą zagubieni w gąszczu kanałów tematycznych tak, jak teraz w sieci internetowej. Tylko silna marka pozostanie widzom w pamięci. Ostatecznie liczyć się będzie brand i zawartość.
Podczas konferencji debatowano także nad potencjalnym rynkiem dla usług VOD - Video On Demand (video na żądanie), który w Polsce prawie nie istnieje, ale dobrze rozwija się w USA. W Polsce nadal brak regulacji prawnych dla VOD, a dopiero dobre otoczenie prawne może spowodować rozwój tego typu usług w Polsce. Wiadomo, że Disney poważnie interesuje się polskim rynkiem VOD, co teoretycznie mogłoby zagrozić polskim kanałom Premium - Canal+ i HBO.
Głównym pytaniem było, czy VOD i kanały filmowe Premium będą się uzupełniać, czy wzajemnie podbierać rynek. W USA usługi VOD (HBO On Demand) traktowane są jako dodatek do kanałów Premium (HBO) i to jest sugerowane podejście do VOD - przynajmniej tak uważają przedstawiciele polskich kanałów Premium. Inaczej jest w Holandii, gdzie wejście usług VOD spowodowało przystopowanie sprzedaży kanałów Premium.
Co do planów polskiego Canal+ w kierunku HDTV, Dominique Lesage, dyrektor ds. relacji instytucjonalnych Canal+ na razie nie widzi sensu uruchamiania kanałów HDTV w Polsce. Canal+ ma na razie dobrą sprzedaż standardowych pakietówz kompresją w MPEG-2 i tego typu inwestycja w HDTV na poziomie MPEG-4 nie wchodzi w rachubę. Wydaje się, że polski Canal+ raczej pójdzie w sprawdzonym we Francji kierunku ADSL i płatnego pakietu DVB-T, jeśli tylko pozwolą na to rządowe plany.
Dominique Lesage uważa, że będzie następować hipersegmentacja, czyli powstawanie coraz większej liczby nowych, niszowych kanałów tematycznych. W Polsce nadal jest zbyt mało kanałów tematycznych - więcej produkuje się ich nawet na Ukrainie. Według HBO i C+ powinien nastąpić "poziomy" wzrost liczby kanałów, potem będzie czas na HDTV.
Czyżby powstały HBO NA STOJAKA albo ŁAPU CAPU TV jako osobne kanały?
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.