Grupa Polsat Plus odnotowała bardzo dobre wyniki finansowe za III kwartał 2024 r. Przychody i skorygowany1 zysk EBITDA Grupy wzrosły rok do roku odpowiednio o 3,6% i 14,4%, a zysk netto o ponad 144%. Grupa odnotowała też istotny wzrost ARPU oraz spadek churn, a w ramach Eleven Sports nabyła prawa do transmisji m.in. Bundesligi, Formuły 1 i Ligue 1 McDonald’s.
Grupa Polsat Plus
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Najważniejsze wydarzenia w Grupie Polsat Plus w III kwartale 2024 r.:
Przychody Grupy Polsat Plus wzrosły w III kw. o 3,6% r/r do 3,58 mld zł, skorygowany1 zysk EBITDA wzrósł o 14,4% do 886 mln zł, a zysk netto - o ponad 144% do 250 mln zł. W porównaniu z zeszłym rokiem Grupa posiada o 165 tys. więcej usług telefonii komórkowej oraz o ok. 80 tys. więcej usług dostępu do internetu. Baza klientów usług multiplay wzrosła r/r o ok. 50 tys. Podobnie ARPU klientów kontraktowych - klientów B2C wzrosło o 5% r/r, a B2B - o 4% r/r.
W zasięgu sieci 5G Plusa jest już ponad 25 mln mieszkańców Polski. Zasięg 5G Ultra dociera do ponad 16 mln mieszkańców kraju. Przeprowadzone z sukcesem komercyjne testy 5G na paśmie C pozwoliły na osiągnięcie maksymalnej prędkości technologicznej ponad 2 Gb/s.
Dzięki nowym umowom hurtowego dostępu zasięg usługi internetu stacjonarnego Plusa i Netii wzrósł o blisko 50% - do ponad 10 mln domów i mieszkań, czyli blisko 23 mln mieszkańców Polski.
Plus wprowadził nowy wariant prędkości do oferty światłowodowej - do 2 Gb/s. Użytkownicy mogą łączyć usługę z telewizją Polsat Box oraz pakietem All In Streaming w atrakcyjnych cenach.
Grupa Polsat-Interia jest niekwestionowanym liderem w kategorii mobile wśród wydawców internetowych w br. W październiku - po raz siódmy w tym roku - z zasięgiem 19,74 mln RU wyprzedziła Grupę RAS Polska, Onet.pl (19,64 mln RU) oraz Grupę Wirtualna Polska (17,95 mln RU). Ponadto wygenerowała w kategorii mobile najwyższy średniomiesięczny zasięg za okres styczeń - październik (19,07 mln RU).
Telewizja Eleven Sports nabyła prawa do transmitowania w Polsce: meczów francuskiejLigue 1 McDonald’s w latach 2024-2029, wszystkich wyścigów Grand Prix Formuły 1 w latach 2025-2028 (wyłączne prawa) oraz piłkarskich rozgrywek Bundesligi i 2. Bundesligi od sezonu 2025/26 do końca 2028/29 (wyłączne prawa) i niewyłączną licencję na rundę wiosenną 2024/25.
Od początku br. OZE Grupy Polsat Plus wyprodukowały 722 GWh zielonej energii (198 GWh z wiatru, 77 GWh ze słońca, 447 GWh z biomasy) - o 49% więcej r/r.
W Koninie został uruchomiony elektrolizer 2,5 MW i rozpoczęła się testowa produkcja zielonego wodoru.
W Gdańsku i Gdyni zostały uruchomione kolejne po Warszawie i Rybniku ogólnodostępne stacje tankowania wodoru NESO, dostępne dla autobusów, samochodów osobowych i dostawczych.
Grupa Polsat Plus wygrała kolejne przetargi na dostawę NesoBusów - 5 do Konina i 8 do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Grupa Polsat Plus otrzymała z Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) grant w wysokości ok. 64 mln zł na m.in. budowę 5 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru rozmieszczonych przy drogach sieci TEN-T.
- W III kw. rozwijaliśmy się w każdym segmencie działalności. W zasięgu 5G Plusa jest 25 mln osób, 5G Ultra - 16 mln, a nasz internet stacjonarny jest dostępny dla blisko 23 mln osób. Dbamy o atrakcyjną ofertę programową, w tym ciekawą jesienną ramówkę oraz bogactwo najlepszego sportu. Do Eleven Sports wracają wyścigi Formula 1 oraz Bundesliga. Z odnawialnych źródeł energii produkujemy coraz więcej czystej, zielonej energii, a w Koninie uruchomiliśmy testową produkcję zielonego wodoru
- mówi Mirosław Błaszczyk, prezes zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, Grupa Polsat Plus.
Wyniki finansowe Grupy Polsat Plus - wzrost przychodów i EBITDA
Przychody Grupy Polsat Plus wzrosły w III kw. o 3,6% r/r do ok. 3,6 mld zł, skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 14,4% do 886 mln zł, a zysk netto - o ponad 144% do 250 mln zł.
- To bardzo dobry kwartał pod względem finansowym - przychody oraz skorygowany zysk EBITDA Grupy wzrosły rok do roku odpowiednio o 3,6% i 14,4%. Wyniki Grupy coraz mocniej wspiera segment zielonej energii - tylko w III kwartale wygenerował 82 mln zł EBITDA
- mówi Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu i wiceprezes zarządu ds. finansowych Polkomtelu, Grupa Polsat Plus.
- Bardzo dobre wyniki operacyjne, w tym rosnące ARPU od klientów kontraktowych B2C oraz B2B, przełożyły się na wzrost przychodów detalicznych o 3,6%. Dług netto do EBITDA mamy pod kontrolą na poziomie 3,4x.
Spadek liczby klientów wynikający m.in. z konsolidacji umów
Łącznie Grupa Polsat Plus dostarcza ponad 20 mln usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych, a 2,5 mln klientów korzysta z ofert mulitplay, osiągając wymierne korzyści finansowe z łączenia usług od Grupy.
13,129 mln - tyle usług kontraktowych B2C (business-to-consumer - segment klientów indywidualnych) Grupa Polsat Plus oferowała na koniec III kwartału 2024 r. Oznacza to wzrost zarówno w skali roku (+75 tys.), jak i w skali kwartału (+43 tys.).
Nadal spada liczba RGU dla usług kontraktowych B2C płatnej telewizji, z uwagi na mniejszą liczbę świadczonych usług telewizji satelitarnej, co jest częściowo kompensowane rosnącą popularnością telewizji internetowej (IPTV/OTT). W ciągu roku był to spadek o 169 tys., a w ciągu kwartału o 55 tys., do wyniku 4,694 mln.
Z drugiej strony, Grupie Polsat Plus sukcesywnie wzrasta liczba usług kontraktowych B2C telefonii komórkowej (odpowiednio o 165 tys. i 61 tys. do 6,378 mln) i usług internetu (o 79 tys. i 37 tys. do 2,057 mln).
Grupa Polsat Plus miała na koniec III kwartału 2024 r. 5,747 mln klientów kontraktowych B2C (spadek o 73 tys. w skali roku i o 11 tys. w skali kwartału) oraz 68,3 tys. klientów kontraktowych B2B (business-to-business - segment klientów biznesowych) - nieznacznie mniej niż poprzednio.
Jak informuje Grupa, spadek liczby klientów kontraktowych B2C wynika głównie z malejącej popularności technologii satelitarnej, jak również utrzymującego się procesu konsolidacji klientów kontraktowych pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego.
Liczba klientów usług multiplay (pakietowych) wzrosła w III kwartale 2024 r. o 17 tys., a w skali roku o 49 tys., do 2,494 mln. Liczba RGU posiadanych przez tych klientów wyniosła 7,6 mln (o 202 tys. więcej niż rok wcześniej). Odsetek klientów korzystających z pakietów multiplay wynosi 43%.
- W III kw. br. liczba klientów multiplay wzrosła r/r o blisko 50 tys. Łącznie z ofert multiplay korzysta 2,5 mln osób, czyli 43% wszystkich naszych klientów
- mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Grupy Polsat Plus.
- W efekcie bardzo dobrej sprzedaży usług telefonii oraz internetowych średni przychód od klientów kontraktowych B2C wzrósł o 5% r/r. ARPU klientów biznesowych wzrosło o 4%, a klientów prepaid pozostaje na wysokim, stabilnym poziomie. Cały czas możemy się pochwalić niskim wskaźnikiem odejść klientów na poziomie 7,2%.
Wzrost przychodu od klienta
Przychód od klienta kontraktowego (ARPU) wzrósł w ciągu kwartału o 2,00 zł (w ciągu roku o 3,70 zł) do 77,20 zł, a wskaźnik odejść klientów B2C (churn) zmniejszył z 7,5% do 7,2%. Wzrost ARPU wynika z dosprzedaży dodatkowych produktów i usług do bazy klientów w ramach oferty multiplay oraz oferowania bogatszych pakietów telewizyjnych i telekomunikacyjnych (strategia more-for-more), informuje Grupa. Natomiast malejący churn jest efektem wysokiej lojalności klientów usług łączonych, co z kolei wynika ze skutecznej realizacji strategii multiplay, dodaje Grupa.
Zmalało ARPU usług przedpłaconych - o 0,20 zł do 17,8 zł. ARPU dla segmentu B2B wyniosło 1,514 tys. zł (wzrost w III kwartale o 29 zł, wzrost w ciągu roku o 58 zł), dzięki sukcesywnie poszerzanej ofercie zaawansowanych usług ICT, w tym rozwiązań chmurowych, data center i cyberbezpieczeństwa, uzasadnia Grupa.
Grupa Polsat Plus odnotowała również 2,566 mln usług przedpłaconych (spadek o 43 tys. kwartał do kwartału i o 172 tys. rok do roku), w tym 86 tys. usług przedpłaconych płatnej telewizji (odpowiednio spadek o 26 tys. i 42 tys.), 2,456 mln telefonii komórkowej (spadek o 17 tys. i 126 tys.) oraz 24 tys. internetu mobilnego (bez zmian w ciągu kwartału, a w ciągu roku spadek o 4 tys.).
Niższa liczba przedpłaconych usług telefonii komórkowej wynika z nasilonej konkurencji w tym segmencie rynku, informuje Grupa. Rosnąca popularność transmisji danych w taryfach głosowych z uwagi na zanikające różnice w wielkości pakietów danych przekłada się na systematyczny spadek liczby usług dedykowanego mobilnego internetu, dodaje.
Spadek liczby usług przedpłaconych płatnej telewizji wynika m.in. z niższej sprzedaży pakietów Polsat Box Go Sport w związku z faktem, że w okresie porównawczym odbywały się cieszące się dużą popularnością wydarzenia sportowe, informuje Grupa.
Segment mediowy: telewizja i online - Grupa Polsat-Interia liderem w kategorii mobile
Grupa Telewizji Polsat utrzymuje wysokie i stabilne wyniki oglądalności oraz pozycję na rynku reklamy, zgodnie ze strategią. Łączna oglądalność kanałów Telewizji Polsat wyniosła 21,7% w III kw. br. (6,7% kanału głównego Polsat i 15% kanałów tematycznych) oraz 21,8% w okresie 9 miesięcy (7% kanału głównego Polsat i 14,8% kanałów tematycznych).
Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy TV i sponsoringu wzrosły o 3% do 297 mln zł w III kw. oraz o 5,2% do 965 mln zł w okresie 9 miesięcy, zapewniając TV Polsat udział w rynku reklamy TV na poziomie odpowiednio 27,6% i 28%. Jesienna ramówka cieszy się dużym zainteresowaniem, co będzie miało pozytywne odzwierciedlenie w wynikach IV kw.
Grupa Polsat Plus wzmacnia pozycję w segmencie online. Serwisy internetowe Grupy Polsat-Interia odwiedzało w III kw. co miesiąc średnio 19,4 mln użytkowników, którzy generowali 1,8 mld odsłon stron. Grupa Polsat-Interia pozostaje w bieżącym roku liderem w kategorii mobile - była nr 1 w 7 na 10 miesięcy, w tym w październiku. Ponadto w październiku zajęła 2. pozycję w klasyfikacji generalnej portali horyzontalnych, z bardzo niewielką stratą do miejsca nr 1.
Segment zielonej energii - dynamiczny wzrost produkcji energii
W III kw. br. Grupa Polsat Plus wyprodukowała 301 GWh zielonej energii (81 GWh z wiatru, 32 GWh ze słońca i 188 GWh z biomasy) - o 57% więcej r/r. Łącznie w okresie 9 miesięcy było to 722 GWh zielonej energii (198 GWh z wiatru, 77 GWh ze słońca, 447 GWh z biomasy) - o 49% więcej r/r.
- W III kw. wyprodukowaliśmy ponad 300 GWh zielonej energii - o 57% więcej niż w ubiegłym roku. Do tego dynamicznego wzrostu przyczyniło się uruchomienie kolejnych farm wiatrowych w Człuchowie i Przyrowie o łącznej mocy 123 MW. Tylko w III kw. segment zielonej energii wygenerował 82 mln zł EBITDA i ponad 200 mln zł przez 9 miesięcy
- mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Grupy Polsat Plus.
- Systematycznie uruchamiamy kolejne moce produkcyjne w OZE. Zgodnie z harmonogramem przebiega budowa największej farmy wiatrowej w Drzeżewie o mocy 139 MW. W Koninie uruchomiliśmy testową produkcję zielonego wodoru i tym samym mamy już pełny łańcuch wartości gospodarki wodorowej.
Po Warszawie i Rybniku stacje wodorowe NESO zostały uruchomione w Gdańsku i Gdyni, a wkrótce do użytku zostaną oddane także punkty we Wrocławiu i Lublinie. Kolejnych 5 powstanie przy drogach sieci TEN-T. Fabryka autobusów wodorowych w Świdniku wyprodukowała NesoBusy dla Rybnika (20 sztuk) i Gdańska (10 sztuk), a w trakcie realizacji są zamówienia dla Chełma (26 sztuk), Konina (5 sztuk) i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (8 sztuk).
1EBITDA skorygowana nie uwzględnia zysku ze sprzedaży jednostki zależnej i stowarzyszonej (220,1 mln zł w 3Q23).
reklama
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.