dodano: 2024-11-07 00:52 | aktualizacja:
2024-11-11 11:05
autor: Dr Hack |
źródło: Euronews/CCDH
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Jak Elon Musk (Tesla, SpaceX, platforma X) mógł wpłynąć na wybory prezydenckie w USA?
Właściciel platformy X, Elon Musk, podzielił się swoją radością ze spodziewanego zwycięstwa Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich w USA, publikując na swojej platformie X zdjęcie wykonane przez sztuczną inteligencję (AI), na którym widać go niosącego zlew do Białego Domu i podpisującego:
„Let that sink in”, odnosząc się do zakupu firmy znanej wcześniej jako
Twitter.
Elon Musk jest zagorzałym zwolennikiem Donalda Trumpa i wiadomo, że używał X do pokazania swoich poglądów politycznych. Po wyborach powiedział również, że na X odnotowano
„rekordowe wykorzystanie” platformy, dodając
„teraz jesteście mediami”.
Jednak badania wykazały, że
wiele jego postów promowało fałszywe lub wprowadzające w błąd twierdzenia na temat wyborów w USA i że Musk mógł zmienić algorytm firmy zajmującej się mediami społecznościowymi.
Według niedawnego raportu
Centrum Zwalczania Cyfrowej Nienawiści (CCDH) co najmniej 87 postów Elona Muska w tym roku promowało twierdzenia na temat wyborów w USA, które weryfikatorzy faktów ocenili jako
fałszywe lub
wprowadzające w błąd.
Łącznie wyświetlono je aż 1,7 miliarda razy.
Grupa CCDH stwierdziła również, że
posty Muska wygenerowały dwukrotnie więcej wyświetleń niż wszystkie reklamy polityczne na platformie razem wzięte w okresie wyborczym, co odpowiada wydaniu około
24 mln dol. na reklamy kampanijne.
Jedno
fałszywe twierdzenie Muska na temat stanów wahających się i „importowania wyborców” zostało wyświetlone 21 mln razy.
Euronews twierdzi, że nowe analizy wykazały też, że
Elon Musk prawdopodobnie zmodyfikował algorytm X, aby zwiększyć popularność swoich postów na X od stycznia 2024 r. i promować treści popierające Donalda Trumpa.
Badanie CCDH wykazało, że od lipca zaangażowanie na koncie X Muska nagle i znacząco wzrosło: liczba wyświetleń jego postów wzrosła o 138%, retweetów o 238%, a polubień o 186%.
Wiele postów albo
popierało kandydata republikanów - Donalda Trumpa, albo
podważało kandydatkę demokratów - Kamalę Harris. Wzrost liczby wyświetleń nastąpił w znacznie szybszym tempie niż w przypadku innych prominentnych kont politycznych w aplikacji.
- Te wyniki podkreślają wyraźny wzorzec, który może wskazywać na zmianę algorytmu, która w sposób nieproporcjonalny faworyzowała konto Muska, przyczyniając się do znacznej przewagi w zaangażowaniu – napisali badacze.
- Działania Muska obaliły jego twierdzenia, że platformy mediów społecznościowych, takie jak X, są neutralne.
Według raportu The Verge, Musk, który kupił Twittera w 2022 r.,
w zeszłym roku powołał specjalny zespół, który algorytmicznie wzmacniał jego posty.
Tak więc to dość proste potwierdzenie, że
platforma X i Elon Musk mogli pośrednio wpłynąć na poczynania amerykańskich wyborców, którzy poparli Trumpa, choć badania wskazywały na Harris.
Internet i media społecznościowe to potęga, a
Biden i Harris w czasie prezydentury demokratów zaniedbali czynniki ekonomiczne i koszty życia, wpływające na Amerykanów. Pośrednio pomogły też teorie spiskowe dotyczące zastrzelenia Donalda Trumpa, bo były oglądane 215 milionów razy na X. Dodatkowo wpłynęły też fake newsy rozpowszechniane przez rosyjskich, irańskich i chińskich trolli.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.