reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Formuła 1 wraca na legendarny tor: GP Monako 2023

dodano: 2023-05-26 11:48 | aktualizacja: 2023-05-26 13:17
autor: Janusz Sulisz | źródło: Viaplay

F1 banner Viaplay Formuła 1 GP Monako 2023 360px Czas na kolejną odsłonę FIA Formula One World Championship® 2023. Siódma runda najszybszej serii wyścigowej świata odbędzie się Monako. Czy na słynącym z nieprzewidywalności ulicznym torze Circuit de Monaco, któryś z rywali będzie w stanie przełamać dotychczasową dominację kierowców Red Bulla? Czy zmiany wprowadzone w bolidach pozostałych zespołów przyniosą oczekiwane efekty podczas Grand Prix Monako? Odpowiedź już w ten weekend tylko na Viaplay.

F1/Viaplay
studio Viaplay F1 2023 Formuła 1 760px


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Max Verstappen i Sergio Perez od początku sezonu F1® praktycznie nie schodzą z podium.
Tempa starają się im dotrzymać dwaj byli mistrzowie Fernando Alonso (Aston Martin) i Lewis Hamilton (Mercedes), ale przewaga ‘Czerwonych Byków’ nad resztą stawki systematycznie się powiększa. Zmagania w Grand Prix™ Monako rozpoczną się od sesji treningowej w piątek 26 maja o godz. 13:15. Studio i transmisja z wyścigu odbędzie się w niedzielę 28 maja od godz. 13:25.

Wszystkie sesje treningowe, kwalifikacyjne oraz wyścigi F1®, a także zmagania kierowców Formuły 2, Formuły 3 i włoskiej Formuły 4 z polskim komentarzem oraz najwyższej jakości programy studyjne, w tym podsumowanie każdego Grand Prix™ w Magazynie F1® tylko na Viaplay! Do zobaczenia na #ViaF1!

Nieoczekiwana przerwa i bolidy w nowej odsłonie

Dramatyczna sytuacja spowodowana powodziami w północnych Włoszech, skłoniła władze F1® do odwołania zaplanowanego na ubiegły weekend Grand Prix™ Emilii-Romanii na legendarnym torze Imola. Decyzję poprzedziły konsultacje przeprowadzone przez przedstawicieli Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), władz Włoch i regionu Emilia-Romania oraz organizatora szóstej rundy mistrzostw świata – Automobile Club d’Italia.

Dłuższa przerwa dała zespołom nieco więcej czasu na dopracowanie zmian w bolidach, które po raz pierwszy miały zostać przetestowane właśnie we Włoszech. Z drugiej jednak strony specyfika toru w Monako jest zupełnie inna niż obiektu w Imoli, dlatego skuteczność wprowadzonych modyfikacji zostanie ostatecznie zweryfikowana podczas kolejnego Grand Prix™, które już za tydzień odbędzie się w Hiszpanii.

Najwięcej zmian wprowadził Mercedes, a obejmują one: przednie zawieszenie, podłogę, sekcje boczne czyli tzw. sidepody, wewnętrzny układ chłodzenia, prawdopodobnie również dyfuzor oraz dalsze zmiany w mechanice pod poszyciem samochodu. Wprowadzone przez stajnię z Brackley modyfikacje są więc naprawdę szerokie i poważnie zmieniają całą koncepcję bolidu Mercedesa na ten sezon.

Rywale również jednak nie próżnują - Aston Martin i McLaren także dokonały znaczących zmian w swoich samochodach. Zadebiutują z nimi w Monako, aby ostatecznie sprawdzić je w boju na Circuit de Barcelona-Catalunya tydzień później.

Nieprzewidywalny tor w Monako

Circuit de Monaco to obiekt bardzo specyficzny, wymaga innych ustawień w bolidach, ryzyko uderzenia w bariery jest naprawdę duże. Ma to zresztą odzwierciedlenie w kursach bukmacherskich przed wyścigiem. Stawki za zwycięstwo obrońcy tytułu Maxa Verstappena są wyraźnie większe niż podczas innych Grand Prix™, uwzględniają bowiem uwarunkowania toru w Monako i duże większe ryzyko kraksy.

Wyścigi o Grand Prix™ Monako odbywają się od 1929 roku, a od 1950 roku są zaliczane do mistrzostw świata Formuły 1. Zawody na ulicach tego niewielkiego księstwa położonego nad Morzem Śródziemnym należą do najstarszych na świecie i przyciągają wielu celebrytów oraz osób na co dzień nie interesujących się wyścigami. W ostatnich latach organizatorzy z Monako stracili jednak kilka przywilejów, takich jak inny format wyścigowego weekendu czy własna produkcja sygnału telewizyjnego, ponieważ władze F1® kładą mocny nacisk na ujednolicenie formy poszczególnych, wyścigowych rund i wymagają od wszystkich dostosowania się do panujących standardów.

Tor uliczny w Monako to najkrótszy, najwęższy i najwolniejszy obiekt w całym kalendarzu Formuły 1. Jest to obiekt, gdzie wyprzedzanie jest niezwykle trudne, kierowca jadący 2-3 sekundy wolniej wciąż jest w stanie skutecznie blokować rywala. Wszystkie wyścigi F1® rozgrywane są na dystansie pomiędzy 305, a 310 kilometrów, tymczasem ten w Monako liczy ich „tylko” 260. Wszystko spowodowane jest niską średnią prędkością – statystycznie jedynie 35% dystansu okrążenia pokonywane jest z pełną prędkością. Gdyby wyścig był rozgrywany na standardowym dystansie, trwałby dłużej niż regulaminowe dwie godziny.

Czy ktoś dogoni Czerwone Byki?

Po pięciu rozegranych rundach Grand Prix™ zarówno w klasyfikacji kierowców, jak i konstruktorów dominuje ekipa Red Bulla. W klasyfikacji kierowców liderem jest broniący tytułu Max Verstappen (119 pkt.), któremu po piętach depcze kolega z zespołu Sergio Perez (105 pkt.). Trzeci w stawce Fernando Alonso (Aston Martin) uzbierał 75 oczek, a czwarty Lewis Hamilton (Mercedes) 56, a więc ponad dwukrotnie mniej niż prowadzący Holender.

Znakomite wyniki Red Bulli przełożyły się również na klasyfikację konstruktorów, w której zespół z Milton Keynes, z 224 punktami na swoim koncie, w zasadzie już na początku sezonu zdominował rywali. Drugi w zestawieniu Aston Martin uzbierał bowiem „tylko” 102 punkty, trzeci Mercedes ma ich 96, a czwarte Ferrari 78. Pozostałe zespoły w stawce od wspomnianej czwórki dzieli już przepaść.

Z uwagi na specyfikę toru w Monako, swoją szansę na triumf w ten weekend widzi wspomniany Alonso:

- Jeżeli powiedziałbym, że przyjechałem tu nie myśląc o zwycięstwie, to skłamałbym. Wiemy, że Monako czy Singapur to specyficzne tory, gdzie trzeba złapać pewność siebie w treningach, by jechać jak najbliżej barier. I tak, będę tu atakował jeszcze mocniej niż zwykle

– zapowiada Hiszpan.

- Wszyscy zastanawiają się czy Red Bull wciąż będzie pozwalać obu swoim kierowcom na bezpośrednią rywalizację. „Max i Sergio uwielbiają się ścigać, obaj chcą wygrywać i dlatego ich zatrudniliśmy. Wszystko będzie zależało od tego, co będą robić na torze. Niech naciskają na siebie jak tylko mogą, ale z zachowaniem odpowiedniego marginesu. Bezpieczeństwo naszych bolidów zawsze traktujemy priorytetowo

– podkreśla szef zespołu, Christian Horner.

Nowy format relacji - zespół F1® Viaplay Polska zaprasza!

Użytkownicy Viaplay w Polsce mają dostęp do niezwykle obszernych i przygotowanych z najwyższą starannością relacji z wyścigów F1® – z najnowocześniejszą produkcją studyjną, reportażami z torów, analizami oraz komentarzami najlepszych specjalistów od tematyki Formuły 1 i sportów motorowych. Ponadto podczas wyścigów subskrybenci platformy mają do wyboru również cztery inne, dodatkowe streamy: track positioning, onboard, timing oraz pitlane.

Za komentarz podczas sesji treningowych, sobotniej sesji kwalifikacyjnej oraz niedzielnego wyścigu o Grand Prix™ Monako odpowiadać będą Michał Gąsiorowski i Mikołaj Sokół. O najnowszych doniesieniach z Księstwa informować będzie Aldona Marciniak.

Studio poprowadzi Maciej Jermakow, a jego gośćmi będą najlepsi dziennikarze i eksperci sportów motorowych w Polsce: Bartosz Pokrzywiński, Bartosz Budnik, Robert Smoczyński, Kamila Kotulska oraz Patryk Sokołowski, były inżynier aerodynamiki w zespołach F1® (m.in. McLaren Racing i Scuderia Ferrari) i Marcin Budkowski, były Dyrektor Wykonawczy zespołu Alpine F1.

Magazyn F1 i międzynarodowa ekipa Viaplay

O najbardziej emocjonujących pojedynkach, kontrowersjach, oczarowaniach, rozczarowaniach i technicznych innowacjach nasi eksperci oraz zaproszeni goście dyskutować będą w Magazynie F1, podsumowującym wydarzenia każdego Grand Prix™. Na najnowsze wydanie magazynu zapraszamy w poniedziałek, 29 maja, o godz. 17:30. Wydarzenia oraz wyniki Grand Prix™ Monako analizować będą: Maciej Jermakow, Bartosz Pokrzywiński, Bartosz Budnik i Patryk Sokołowski.

Zespół dziennikarski F1® w Viaplay to nie tylko redakcja w Polsce, ale również znakomici dziennikarze i eksperci z innych krajów, w których platforma udostępnia zmagania najlepszych kierowców na świecie. W tym gronie znajdują się m.in. legendarni kierowcy F1®: Brytyjczyk David Coulthard, Finowie Mika Häkkinen i Heikki Kovalainen oraz Duńczyk Tom Kristensen. Treści tworzone przez reporterów i ekspertów Viaplay z innych krajów, w tym ich analizy eksperckie i wywiady z kierowcami Formula 1®, również są dostępne dla widzów platformy w Polsce.

Nie tylko F1

Oprócz najszybszej serii wyścigowej świata użytkownicy Viaplay mogą pasjonować się także wyścigami Formuły 2, Formuły 3 oraz włoskiej Formuły 4. Transmisje z wszystkich wymienionych serii odbywają się z polskim komentarzem, podobnie jak transmisje z wyścigów serii IndyCar, również dostępne dla polskich widzów na platformie Viaplay.


Plan transmisji - Formula 1® Grand Prix™ de Monaco 2023:

26 maja (piątek)

13:30-15:45 Pierwszy trening F1

15:10-16:30 Kwalifikacje F2

17:00-19:30 Drugi trening F1

18:45-19:50 Kwalifikacje Porsche Super Cup Live

27 maja (sobota)

11:00-12:15 Sprint F3

12:30-13:40 Trzeci trening F1

14:15-15:40 Sprint F2

16:00-18:55 Kwalifikacje F1 (studio od 14:55)

28 maja (niedziela)

8:00-09:25 Wyścig F3

9:40-11:15 Wyścig F2

11:55-13:10 Wyścig Porsche Super Cup Live

15:00-19:00 Wyścig F1 (studio od 13:25)

29 maja (poniedziałek)

17:30-19:30 Magazyn F1


Kalendarz wyścigów FIA Formula One World Championship® w sezonie 2023:

1. GP Bahrajnu / Sakhir / 5 marca
2. GP Arabii Saudyjskiej / Jeddah / 19 marca
3. GP Australii / Albert Park / 2 kwietnia
4. GP Azerbejdżanu / Baku / 30 kwietnia
5. GP Miami / Miami / 7 maja
6. GP Emilii Romanii / Imola / 21 maja (odwołane)
7. GP Monako / Monaco / 28 maja
8. GP Hiszpanii / Barcelona-Catalunya / 4 czerwca
9. GP Kanady / Montreal / 18 czerwca
10. GP Austrii / Red Bull Ring / 2 lipca
11. GP Wielkiej Brytanii / Silverstone / 9 lipca
12. GP Węgier / Hungaroring / 23 lipca
13. GP Belgii / Spa-Francorchamps / 30 lipca
14. GP Holandii / Zandvoort / 27 sierpnia
15. GP Włoch / Monza / 3 września
16. GP Singapuru / Marina Bay / 17 września
17. GP Japonii / Suzuka / 24 września
18. GP Kataru / Losail / 8 października
19. GP Stanów Zjednoczonych / Circuit of The Americas / 22 października
20. GP Meksyku / Autodromo Hermanos Rodriguez / 29 października
21. GP Brazylii / Interlagos / 5 listopada
22. GP Las Vegas / Las Vegas / 18 listopada
23. GP Abu Zabi / Yas Marina / 26 listopada


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Motosport


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

SAT Kurier - 3-4/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 3-4/2022

12 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ ZERO rev.2 HEVC

Vu+ ZERO rev.2 - najnowszy odbiornik Vu+ na Linuksie z...

399 zł Więcej...

Odbiornik Spycat Mini V2

Spycat Mini V2  - mały, tani odbiornik satelitarny HD w...

219 zł Więcej...