reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Grupa Polsat Plus mierzy się z malejącą popularnością technologii satelitarnej

dodano: 2023-05-15 19:50 | aktualizacja: 2023-05-16 07:00
autor: Anita Kaźmierska | źródło: Grupa Polsat Plus/satkurier.pl

Grupa Polsat Plus 15 maja br. Grupa Polsat Plus opublikowała swoje wyniki za pierwszy kwartał 2023 r. Dla widzów Polsatu i abonentów Polsat Box najważniejszymi wydarzeniami tego okresu było uruchomienie nowego studia telewizyjnego, przedłużenie praw do transmisji Energa Basket Ligi i zakup praw do transmisji hokejowych Mistrzostw Świata. Ponadto Grupa kontynuuje rozwój sieci 5G Plusa i prowadzi działania nakierowane na szybkie uruchomienie kolejnych źródeł produkcji czystej energii. Istotne dla Grupy było udane zrefinansowanie zadłużenia - pozyskane środki mają zostać przeznaczone na realizację inwestycji w ramach Strategii 2023+.

Grupa Polsat Plus
Grupa Polsat Plus


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Najważniejsze wydarzenia dla Grupy Polsat Plus w I kwartale 2023 r.:  
Kliknij, aby powiększyć
 

– Konsekwentnie realizujemy założenia Strategii 2023+. W zasięgu sieci 5G Plusa jest już ponad 20 mln mieszkańców Polski, a wkrótce przyspieszy ona do 1 Gb/s. Inwestujemy w ofertę programową, w tym nowe prawa sportowe i seriale. Dynamicznie rozwijamy projekty z nowego segmentu Czystej Energii – budujemy farmy słoneczne i wiatrowe o łącznej mocy blisko 600 MW – mówi Mirosław Błaszczyk, prezes zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, Grupa Polsat Plus.

Segment usług B2C i B2B – konsekwentna realizacja strategii multiplay

Łącznie Grupa Polsat Plus dostarcza ponad 20 mln usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych, a 2,5 mln klientów korzysta z ofert mulitplay, osiągając wymierne korzyści finansowe z łączenia usług od Polsatu Box i Plusa.

Na koniec marca 2023 r. Grupa Polsat Plus oferowała 13,163 mln usług kontraktowych B2C (business-to-consumer - segment klientów indywidualnych; 31.12.2022: 13,285 mln; spadek w pierwszym kwartale o 122 tys.).

Liczba RGU dla usług kontraktowych B2C płatnej telewizji Grupy Polsat Plus wyniosła 4,951 mln (31.12.2022: 5,049 mln), kurcząc się w pierwszym kwartale 2023 r. o 98 tys., natomiast w skali roku o 226 tys. Po raz pierwszy od wielu lat liczba ta spadła poniżej granicy 5 mln.

Ponadto Grupa świadczyła 6,232 mln usług kontraktowych B2C telefonii komórkowej (31.12.2022: 6,238 mln; spadek o 6 tys.) oraz 1,980 mln Internetu (31.12.2022: 1,998 mln; spadek o 18 tys.).

Grupa miała na koniec marca br. 5,887 mln klientów kontraktowych B2C (31.12.2022: 5,934 mln, spadek o 47 tys.) oraz 69,3 tys. klientów kontraktowych B2B (business-to-business - segment klientów biznesowych; 31.12.2022: 69,1 tys.; nieznaczny wzrost). Sumarycznie miała 5,956 mln klientów kontraktowych B2C i B2B (31.12.2022: 6,003 mln). ARPU dla segmentu B2B wyniosło 1,434 tys. zł (wzrost w I kwartale o 7 zł).

Jak informuje Grupa, na ubytek bazy klientów kontraktowych wpływ miała przede wszystkim malejąca popularność technologii satelitarnej, jak również utrzymujący się proces konsolidacji klientów kontraktowych pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego. Zgodnie z założeniami strategicznymi Grupa unika agresywnej polityki sprzedażowej na pojedynczych produktach, skupiając się na zwiększeniu poziomu lojalności klientów, szczególnie poprzez oferowanie szerokiego portfolio usług łączonych, oraz na budowie ARPU klienta kontraktowego.

Wskaźnik odpływu klientów B2C (churn) nieznacznie wzrósł z 7% do 7,2% w 12-miesięcznym okresie zakończonym 31 marca 2023 r.

Liczba klientów usług multiplay (pakietowych) pozostała praktycznie bez zmian, wynosząc na koniec marca br. 2,462 mln. Liczba RGU posiadanych przez tych klientów wyniosła 7,421 mln. Odsetek klientów korzystających z pakietów multiplay praktycznie nie zmienił się i wyniósł 41,8%.

ARPU na klienta B2C spadło w pierwszym kwartale o 0,30 zł do 71,40 zł.

Grupa Polsat Plus odnotowała również 2,693 mln usług przedpłaconych (31.12.2022: 2,691; nieznaczny wzrost), w tym 0,121 mln usług przedpłaconych płatnej telewizji (31.12.2022: 0,082 mln; wzrost o 39 tys.), 2,542 mln telefonii komórkowej (31.12.2022: 2,578 mln; spadek o 36 tys.) oraz 0,03 mln Internetu mobilnego (31.12.2022: 0,031 mln; nieznaczny spadek). ARPU dla usług przedpłaconych wyniosło 17,10 zł (spadek w I kwartale o 0,30 zł).
 

– Skutecznie budujemy wartość i lojalność naszych klientów. Stabilna baza 2,5 mln abonentów, czyli 42% wszystkich naszych klientów, korzysta z ofert multiplay – mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Grupy Polsat Plus. – Pomimo niekorzystnych warunków rynkowych ARPU kontraktowych klientów B2C oraz klientów B2B rośnie, a usług przedpłaconych utrzymuje się na stabilnym poziomie, co jest zasługą m.in. popularyzacji 5G oraz ofert łączonych z serwisem Disney+. Na niezmiennie niskim poziomie 7,2% pozostaje wskaźnik odejść klientów – dodaje.

Segment mediowy: telewizja i online

Łączna oglądalność kanałów Telewizji Polsat w I kwartale br. wyniosła 21,9% – 8% kanału głównego Polsat i 13,9% kanałów tematycznych.

Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy TV i sponsoringu wzrosły o 4% do ponad 1 mld zł, a udział w rynku reklamy TV wyniósł 28,2%.

Serwisy internetowe Grupy Polsat-Interia odwiedzało co miesiąc średnio 21,2 mln użytkowników, którzy generowali ok. 2 mld odsłon stron.
 

– W I kwartale osiągnęliśmy dobre wyniki oglądalności pomimo utrzymującego się niekorzystnego wpływu procesu przejścia na standard DVB-T2 w naziemnej telewizji cyfrowej. Nasze przychody z reklamy TV i sponsoringu rosły o 4% zgodnie z rynkiem – mówi Stanisław Janowski, prezes zarządu Telewizji Polsat, Grupa Polsat Plus. – Jesteśmy w czołówce wydawców online – z naszych serwisów z Interia.pl na czele korzysta co miesiąc ponad 21 mln użytkowników. Kontynuujemy budowę naszej pozycji na rynku portali internetowych – dodaje.

Rozwój projektów w segmencie Czystej Energii

Grupa Polsat Plus we współpracy z ZE PAK zgodnie z założeniami Strategii 2023+ dynamicznie rozwija projekty w nowym obszarze Czystej Energii, związane z produkcją zielonej energii (ze słońca, wiatru, biomasy, termicznej obróbki odpadów) oraz budową pełnego łańcucha wartości zielonego wodoru.
 
Kliknij, aby powiększyć
Kliknij, aby powiększyć
 

– Dynamicznie rozwijamy projekty OZE. Aktualnie realizujemy szereg projektów farm wiatrowych na lądzie o łącznej mocy ok. 300 MW, a w pierwszych z nich trwają już testy przed uruchomieniem produkcji energii. Finalizujemy rozbudowę farmy fotowoltaicznej w Brudzewie – mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Grupy Polsat Plus. – Jeszcze w tym roku chcemy uruchomić pełny łańcuch wartości zielonego wodoru. Instalowany jest pierwszy elektrolizer do produkcji wodoru, mamy pierwsze wozy do jego transportu, budujemy ogólnodostępne stacje tankowania. W Świdniku powstaje fabryka naszych autobusów wodorowych i wygraliśmy pierwszy przetarg na dostawę 20 NesoBusów do Rybnika – dodaje.

Wyniki finansowe Grupy Polsat Plus

Pomimo niekorzystnego otoczenia makroekonomicznego Grupa Polsat Plus osiągnęła w I kwartale br. bardzo dobre wyniki finansowe.

Przychody wzrosły rok do roku o 7,1% do 3,199 mld zł, zysk EBITDA wyniósł 761 mln zł, zysk operacyjny EBIT 299 mln zł, a zysk netto – 71 mln zł (spadł o 66,6% rok do roku, głównie pod presją rosnących kosztów operacyjnych i finansowych). Wskaźnik całkowitego zadłużenia wyniósł 3,26x (dług netto/EBITDA LTM). Koszty Grupy wyniosły 2,892 mld zł i wzrosły rok do roku o 9,8%.
 

– Na trudnym i wymagającym rynku z sukcesem zrefinansowaliśmy zadłużenie Grupy, co zapewnia nam elastyczność w finansowaniu inwestycji w ramach Strategii 2023+ – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu i wiceprezes ds. finansowych Polkomtelu, Grupa Polsat Plus. – Wyemitowaliśmy obligacje o rekordowej wartości 2,67 mld zł oraz zawarliśmy z konsorcjum polskich i zagranicznych instytucji finansowych umowy kredytów na 7,3 mld zł, 0,5 mld euro oraz 1 mld zł kredytu rewolwingowego. Co istotne, całość zadłużenia jest powiązana z naszymi celami zrównoważonego rozwoju, które realizujemy m.in. poprzez wdrażanie w życie Strategii 2023+, działania na rzecz środowiska, jak i społeczeństwa – dodaje.



Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polsat Box


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik DVB-T/T2/C AB TereBox 2T HEVC

Najnowszy hybrydowy (naziemno- kablowy) odbiornik DVB-T/T2/C (bez LAN) z MPEG-4/H.264...

119 zł Więcej...

Odbiornik Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K 1xDVB-S2X 1xDVB-T2/C

Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K DVB-S2X, DVB-T2 - odbiornik...

539 zł Więcej...

Miernik Satlink ST-6986 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem i testerem optycznym

Miernik Satlink ST-6986 do pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2, naziemnych...

1 630 zł Więcej...