Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Max Verstappen i Sergio Perez zdominowali początek sezonu, a tempa starają się im dotrzymać dwaj wielcy mistrzowie –
Fernando Alonso (Aston Martin) i
Lewis Hamilton (Mercedes). Zmagania w
Grand Prix™ Azerbejdżanu odbędą się według nowego harmonogramu i rozpoczną od sesji treningowej w piątek 28 kwietnia o godz. 11:15 czasu polskiego. Studio i transmisja z wyścigu odbędzie się w niedzielę 30 kwietnia od godz. 11:25.
Nowy, szybki tor
Historia wyścigów Formuły 1 w Azerbejdżanie jest stosunkowo krótka, bowiem pierwsze Grand Prix™ najszybszej serii wyścigowej świata odbył się tam w czerwcu 2016 roku. Nosiło ono wtedy nazwę
Grand Prix™ Europy, a w następnych latach wyścig w Baku nosił już nazwę
Grand Prix™ Azerbejdżanu.
Tor
Baku City Circuit ma wyjątkowy układ, który zawiera długie proste i zakręty pod kątem dziewięćdziesięciu stopni. Rekord prędkości w Baku to 378 km/h – nie ma innego toru ulicznego, gdzie kierowcy mają takie osiągi. Jego konstrukcja momentami wręcz zachęca do wyprzedzania, co z kolei sprawia, że rośnie ryzyko kraks, a zarazem widowiskowość wyścigów.
Red Bull pewny swego, pozostali z kłopotami
Po trzech wyścigach w stawce dominują kierowcy Red Bulla – w Bahrajnie zwyciężył
Max Verstappen, a jego kolega z zespołu
Sergio Perez był drugi, z kolei w Arabii Saudyjskiej to Perez cieszył się z wygranej, a Verstappen uplasował się tuż za nim. Dopiero w Australii Perez wypadł poza podium (5. miejsce), ale nie przeszkodziło Verstappenowi w odniesieniu kolejnego triumfu. Znakomite wyniki przełożyły się również na klasyfikację konstruktorów, w której zespół z Milton Keys, ze 123 punktami na swoim koncie, wyprzedza rywali o niemal dwie długości – drugi w zestawieniu Aston Martin uzbierał bowiem „tylko” 65 oczek.
Wysoka pozycja Aston Martina to głównie zasługa
Fernando Alonso. Znakomity weteran, były mistrz świata, przeżywa drugą młodość. Hiszpan zarówno w Sakhir, Dżuddzie, jak i na Antypodach finiszował jako trzeci, dzięki czemu on i jego zespół w najważniejszych zestawieniach ustępują tylko Red Bullowi.
W Melbourne swój najlepszy wynik w sezonie osiągnął
Lewis Hamilton, który minął linię mety jako drugi. Siedmiokrotny mistrz świata wreszcie miał powód do uśmiechu, choć rezultat ten nie zatrzymał zmian, które nastąpiły w zespole Mercedesa. Zresztą powiększający się dystans dzielący je od Red Bulla, siłą rzeczy zmobilizował wszystkie pozostałe ekipy w stawce do działania.
Swoje plany rozwojowe zmieniło Ferrari, które początkowo chciało systematycznie nanosić na bolid drobne poprawki po kolejnych wyścigach. Kiedy okazało się, jak wiele ekipa z Maranello traci do Red Bulla, postanowiono, że tempo aktualizacji będzie zdecydowanie szybsze i bynajmniej nie będą to zmiany kosmetyczne. Intensywne modyfikacje przechodzi też bolid wspomnianego Mercedesa.
Zmiany nastąpiły też w kierownictwie i dziale technicznym teamu z Brackley - na stanowisko dyrektora technicznego Mercedesa oficjalnie powrócił James Allison. To właśnie skutek drugiego z rzędu nieudanego początku sezonu. Z tego samego powodu z końcem bieżącego sezonu ze stanowiskiem szefa Alpha Tauri pożegna się Franz Tost, którego miejsce zajmą dwaj byli pracownicy FIA: Laurent Mekies i Peter Bayer.
Zmiana harmonogramu, niezależne sprinty
Formuła 1, FIA oraz zespoły F1® porozumiały się w sprawie zmian w formacie weekendów sprinterskich w Formule 1. Co za tym idzie już podczas Grand Prix™ Azerbejdżanu będziemy pasjonować się rywalizacją w sprintach w nowej, zmienionej formule - zyskują one pełną niezależność.
Zgodnie z nowym formatem, w piątek odbywał się będzie trening oraz kwalifikacje do niedzielnego wyścigu głównego. W sobotę nie będzie już treningów, a zamiast tego rozgrywane będą trzy kolejne kwalifikacje do sprintu, które będą decydowały o kolejności do sprintu głównego, który staje się zupełnie osobnym wyścigiem.
Nowy format relacji
Oprócz postawowej transmisji, subskrybenci Viaplay w Polsce mają do wyboru również cztery inne, dodatkowe streamy: track positioning, onboard, timing oraz pitlane.
Za komentarz podczas sesji kwalifikacyjnej, sobotnich sprintów oraz niedzielnego wyścigu o Grand Prix™ Azerbejdżanu odpowiadać będą
Michał Gąsiorowski i Mikołaj Sokół. O najnowszych doniesieniach z Baku informować będzie
Aldona Marciniak.
Studio poprowadzi
Maciej Jermakow, a jego gośćmi będą:
Bartosz Pokrzywiński, Bartosz Budnik, Robert Smoczyński i
Kamila Kotulska oraz
Patryk Sokołowski, były inżynier aerodynamiki w zespołach F1® (m.in. McLaren Racing i Scuderia Ferrari) i
Marcin Budkowski, były dyrektor wykonawczy zespołu Alpine F1. Skład zespołu redakcyjnego F1® Viaplay Polska uzupełniają
Paweł Baran i Jan Olejniczak.
Magazyn F1 i międzynarodowa ekipa Viaplay
O najbardziej emocjonujących pojedynkach, kontrowersjach, oczarowaniach, rozczarowaniach i technicznych innowacjach eksperci Viaplay oraz zaproszeni goście dyskutować będą w
Magazynie F1, podsumowującym wydarzenia każdego Grand Prix™. Najnowsze wydanie magazynu we wtorek, 2 maja, o godz. 17:30. Wydarzenia oraz wyniki Grand Prix™ Australii analizować będą
Michał Gąsiorowski, Mikołaj Sokół, Maciej Jermakow i Aldona Marciniak.
Zespół dziennikarski F1® w Viaplay to nie tylko redakcja w Polsce, ale również dziennikarze i eksperci z innych krajów, w których platforma udostępnia zmagania najlepszych kierowców na świecie. W tym gronie znajdują się m.in. legendarni kierowcy F1®: Brytyjczyk
David Coulthard, Finowie
Mika Häkkinen i
Heikki Kovalainen oraz Duńczyk
Tom Kristensen. Treści tworzone przez reporterów i ekspertów Viaplay z innych krajów, w tym ich analizy eksperckie i wywiady z kierowcami Formula 1®, również są dostępne dla widzów platformy w Polsce.
Nie tylko F1
Oprócz najszybszej serii wyścigowej świata użytkownicy Viaplay mogą pasjonować się także wyścigami
Formuły 2, Formuły 3 oraz włoskiej
Formuły 4. Transmisje z wszystkich wymienionych serii odbywają się z polskim komentarzem, podobnie jak transmisje z wyścigów serii
IndyCar, również dostępne dla polskich widzów na platformie Viaplay.
Kalendarz wyścigów FIA Formula One World Championship® w sezonie 2023:
1.
GP Bahrajnu / Sakhir / 5 marca
2.
GP Arabii Saudyjskiej / Jeddah / 19 marca
3.
GP Australii / Albert Park / 2 kwietnia
4.
GP Azerbejdżanu / Baku / 30 kwietnia
5.
GP Miami / Miami / 7 maja
6.
GP Emilii Romanii / Imola / 21 maja
7.
GP Monako / Monaco / 28 maja
8.
GP Hiszpanii / Barcelona-Catalunya / 4 czerwca
9.
GP Kanady / Montreal / 18 czerwca
10.
GP Austrii / Red Bull Ring / 2 lipca
11.
GP Wielkiej Brytanii / Silverstone / 9 lipca
12.
GP Węgier / Hungaroring / 23 lipca
13.
GP Belgii / Spa-Francorchamps / 30 lipca
14.
GP Holandii / Zandvoort / 27 sierpnia
15.
GP Włoch / Monza / 3 września
16.
GP Singapuru / Marina Bay / 17 września
17.
GP Japonii / Suzuka / 24 września
18.
GP Kataru / Losail / 8 października
19.
GP Stanów Zjednoczonych / Circuit of The Americas / 22 października
20.
GP Meksyku / Autodromo Hermanos Rodriguez / 29 października
21.
GP Brazylii / Interlagos / 5 listopada
22.
GP Las Vegas / Las Vegas / 18 listopada
23.
GP Abu Zabi / Yas Marina / 26 listopada
Plan transmisji - Formula 1® Azerbaijan Grand Prix™ 2023:
28 kwietnia (piątek)
9:05-10:55
Trening F2
11:30-13:05
Trening F1
13:00-14:05
Kwalifikacje F2
15:00-18:00
Kwalifikacje F1 (studio od 14:00)
29 kwietnia (sobota)
10:30-13:45
Kwalifikacje sprint F1 (studio od 10:00)
13:00-15:15
Pierwszy wyścig F2
15:30-19:30
Wyścig sprint F1 (studio od 15:00)
30 kwietnia (niedziela)
9:25-11:20
Drugi wyścig F2
13:00-18:00
Wyścig F1 (studio od 11:25)
2 maja (wtorek)
17:30-19:00
Magazyn F1
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.