dodano: 2023-03-16 10:19 | aktualizacja:
2023-03-20 14:18
autor: Jerzy Kruczek |
źródło: Viaplay
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Najszybsza seria wyścigowa świata powraca na tor Jeddah Corniche Circuit. Zmagania w
Grand Prix™ Arabii Saudyjskiej rozpoczną się od sesji treningowej w piątek, 17 marca, o godz. 14:00. Sesja kwalifikacyjna została zaplanowana na sobotę, 18 marca, o godz. 18:00. Transmisja z wyścigu rozpocznie się w niedzielę, 19 marca, o godz. 16:20.
Wszystkie sesje treningowe, kwalifikacyjne oraz wyścigi F1®, a także zmagania kierowców
Formuły 2, Formuły 3 i włoskiej Formuły 4 z polskim komentarzem oraz programy studyjne, w tym podsumowanie każdego Grand Prix™ w „Magazynie F1” tylko na Viaplay.
Najszybszy uliczny tor świata
Najszybszy uliczny tor świata – tak nazywany jest obiekt
Jeddah Corniche Circuit i absolutnie nie jest to przypadek. W 2021 roku średnia prędkość najlepszego okrążenia podczas kwalifikacji przekroczyła nań 253 km/h. W obecnym kalendarzu jedynie na włoskiej Monzy osiągane są większe średnie prędkości (około 262 km/h). Wysokie średnie pomiary to nie efekt długich prostych, na których można rozwinąć pełną prędkość, tylko niewielu miejsc wymagających mocnego hamowania. Kierowcy niemal przez cały czas mogą jechać bardzo szybko, bo tylko w jednym zakręcie prędkość spada poniżej 100 km/h.
Red Bull i reszta stawki
W 2021 roku w Arabii Saudyjskiej triumfował Lewis Hamilton w Mercedesie, a przed rokiem najlepszy okazał się
Max Verstappen i jego Red Bull. Teraz zdecydowanym faworytem ponownie wydaje się być Holender, który bez większych przeszkód triumfował przed dwoma tygodniami w Bahrajnie. Było to jego 36. zwycięstwo w karierze.
Drugi był partner Verstappena z zespołu Meksykanin Sergio Perez, który stracił 11,987 sekundy, a trzeci dwukrotny mistrz świata Hiszpan Fernando Alonso (Aston Martin) ze stratą 38,637 sekundy. Holender wywalczył pole position i był zdecydowanie najszybszy także w trakcie wyścigu – utrzymał prowadzenie i nie oddał go do końca rywalizacji.
Doskonale pojechał weteran Alonso, który w Formula 1® zadebiutował 22 lata temu, a teraz wywalczył miejsce na podium. To był pierwszy start Hiszpana w barwach Aston Martin. Po sezonie 2022 Alonso odszedł bowiem z francuskiego Alpine, gdyż nie był zadowolony z bolidu, w którym nie mógł nawiązać walki z konkurentami z Red Bulla czy Ferrari.
Kłopoty Ferrari, kłopoty Mercedesa
Kierowca teamu Ferrari Monakijczyk
Charles Leclerc zostanie cofnięty o dziesięć pozycji na starcie do niedzielnego wyścigu o Grand Prix Arabii Saudyjskiej - potwierdził w środę szef zespołu Francuz Frederic Vasseur. To kara za drugą już wymianę systemu elektroniki sterującej pracą silnika. Pierwszy raz moduł został wymieniony tuż przed startem do Grand Prix Bahrajnu. Jak się okazało był on także wadliwy, Leclerc wycofał się z rywalizacji na 41. okrążeniu.
Po wyścigu w bazie teamu w Maranello stwierdzono, że prewencyjna wymiana była potrzebna, gdyż wadę wykryto także w drugim module. A to, jak wynika z przepisów wyścigowych F1®, wiąże się z karą relegacji, gdyż w sezonie można użyć tylko dwóch takich urządzeń. -
Pojawiły się dwa problemy. Jeden w przed wyścigiem przy odpaleniu silnika, a drugi już w trakcie wyścigu. Niestety w obu przypadkach chodziło o elektronikę sterującą. Nigdy wcześniej czegoś takiego nie doświadczyliśmy - wyjaśnił Vasseur.
Tymczasem jeszcze gorsze nastroje panują w Mercedesie.
Lewis Hamilton jest wyraźnie rozczarowany możliwościami nowego bolidu i początkiem sezonu w wykonaniu całego zespołu. Po wyścigu w Bahrajnie w wywiadach nie szczędził słów krytyki i podkreślał, że inżynierowie nie słuchali jego uwag, stąd taki a nie inny efekt ich pracy. W angielskich mediach ruszyły nawet spekulacje na temat ewentualnych przenosin Hamiltona do Ferrari!
Trudno dziwić się rozgoryczeniu Brytyjczyka. Przypomnijmy, że Mercedes przez lata dominował w stawce i wywalczył osiem tytułów mistrza świata konstruktorów z rzędu. Po zmianach w przepisach w 2022 roku niemiecki zespół zaczął tracić dystans do Red Bulla i Ferrari, w efekcie czego w minionym sezonie zajął trzecią lokatę w klasyfikacji konstruktorów. Przed dwoma tygodniami w Bahrajnie Hamilton był piąty, a drugi z kierowców, George Russell, siódmy. To wyniki zdecydowanie poniżej oczekiwań utytułowanego zespołu.
Zespół F1 Viaplay Polska zaprasza
Użytkownicy
Viaplay w Polsce mają dostęp do obszernych relacji z wyścigów F1® – z nowoczesną produkcją studyjną, reportażami z torów, analizami oraz komentarzami specjalistów od tematyki Formuły 1 i sportów motorowych. Ponadto podczas wyścigów subskrybenci platformy mają do wyboru również
cztery inne, dodatkowe streamy: track positioning, onboard, timing oraz pitlane.
Za komentarz podczas sesji treningowej, kwalifikacyjnej oraz niedzielnego wyścigu o Grand Prix™ Arabii Saudyjskiej odpowiadać będą
Michał Gąsiorowski i Bartosz Budnik. W rolę reportera z toru w Dżuddzie wcieli się
Mikołaj Sokół.
Studio poprowadzi
Aldona Marciniak, a jej gośćmi będą dziennikarze i eksperci sportów motorowych w Polsce:
Maciej Jermakow i Bartosz Pokrzywiński oraz
Patryk Sokołowski, były inżynier aerodynamiki w zespołach F1® (m.in. McLaren Racing i Scuderia Ferrari) i
Marcin Budkowski – były dyrektor wykonawczy zespołu Alpine F1. Skład zespołu redakcyjnego F1® Viaplay Polska uzupełniają:
Kamila Kotulska, Paweł Baran, Jan Olejniczak oraz Robert Smoczyński.
„Magazyn F1” i międzynarodowa ekipa Viaplay
O najbardziej emocjonujących pojedynkach, kontrowersjach, oczarowaniach, rozczarowaniach i technicznych innowacjach eksperci Viaplay oraz zaproszeni goście dyskutować będą w
„Magazynie F1”, podsumowującym wydarzenia każdego Grand Prix™. Najnowsze wydanie magazynu w poniedziałek, 20 marca, o godz. 17:30. Program poprowadzi
Michał Gąsiorowski.
Zespół dziennikarski F1 w Viaplay to nie tylko redakcja w Polsce, ale również dziennikarze i eksperci z innych krajów, w których platforma udostępnia zmagania najlepszych kierowców na świecie. W tym gronie znajdują się m.in. legendarni kierowcy F1®: Brytyjczyk
David Coulthard, Finowie
Mika Häkkinen i Heikki Kovalainen oraz Duńczyk
Tom Kristensen. Treści tworzone przez reporterów i ekspertów Viaplay z innych krajów, w tym ich analizy eksperckie i wywiady z kierowcami Formula 1®, również są dostępne dla widzów platformy w Polsce.
Kalendarz wyścigów FIA Formula One World Championship® w sezonie 2023:
1.
GP Bahrajnu / Sakhir / 5 marca
2.
GP Arabii Saudyjskiej / Jeddah / 19 marca
3.
GP Australii / Albert Park / 2 kwietnia
4.
GP Azerbejdżanu / Baku / 30 kwietnia
5.
GP Miami / Miami / 7 maja
6.
GP Emilii Romanii / Imola / 21 maja
7.
GP Monako / Monaco / 28 maja
8.
GP Hiszpanii / Barcelona-Catalunya / 4 czerwca
9.
GP Kanady / Montreal / 18 czerwca
10
. GP Austrii / Red Bull Ring / 2 lipca
11.
GP Wielkiej Brytanii / Silverstone / 9 lipca
12.
GP Węgier / Hungaroring / 23 lipca
13.
GP Belgii / Spa-Francorchamps / 30 lipca
14.
GP Holandii / Zandvoort / 27 sierpnia
15.
GP Włoch / Monza / 3 września
16.
GP Singapuru / Marina Bay / 17 września
17.
GP Japonii / Suzuka / 24 września
18.
GP Kataru / Losail / 8 października
19.
GP Stanów Zjednoczonych / Circuit of The Americas / 22 października
20.
GP Meksyku / Autodromo Hermanos Rodriguez / 29 października
21.
GP Brazylii / Interlagos / 5 listopada
22.
GP Las Vegas / Las Vegas / 18 listopada
23.
GP Abu Zabi / Yas Marina / 26 listopada
Plan transmisji - Formula 1® STC Saudi Arabian Grand Prix 2023:
17 marca (piątek)
12:00-13:15
Trening F2, Viaplay
Komentarz: Jan Olejniczak, Paweł Baran
14:30-17:00
Pierwszy trening F1 (studio od 14:00), Viaplay
Komentarz: Michał Gąsiorowski, Bartosz Budnik, studio: Aldona Marciniak, Maciej Jermakow, Bartosz Pokrzywiński, Patryk Sokołowski
16:00-17:35
Kwalifikacje F2, Viaplay
Komentarz: Jan Olejniczak, Paweł Baran
18:00-20:05
Drugi trening F1 (studio od 17:30), Viaplay
Komentarz: Bartosz Pokrzywiński, Bartosz Budnik, studio: Aldona Marciniak, Maciej Jermakow, Michał Gąsiorowski, Patryk Sokołowski
18 marca (sobota)
14:30-16:35
Trzeci trening F1, Viaplay
Komentarz: Michał Gąsiorowski, Bartosz Budnik
16:05-17:30
Pierwszy wyścig F2, Viaplay
Komentarz: do potwierdzenia
18:00-20:10
Kwalifikacje F1, Viaplay
Komentarz: Michał Gąsiorowski, Bartosz Budnik
19 marca (niedziela)
14:30-16:15
Drugi wyścig F2, Viaplay
Komentarz: do potwierdzenia
18:00-21:45
Wyścig F1 (studio od 16:20), Viaplay
Komentarz: Michał Gąsiorowski, Bartosz Budnik
20 marca (poniedziałek)
17:30-19:00
Magazyn F1, Viaplay
Prowadzenie: Michał Gąsiorowski, Bartosz Budnik, Bartosz Pokrzywiński, Patryk Sokołowski
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.