dodano: 2022-12-28 16:31 | aktualizacja:
2022-12-28 21:58
autor: Anita Kaźmierska |
źródło: EBU/KRRiT/satkurier.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
9 grudnia br. unijna
Grupa ds. Polityki Widma Radiowego wydała swoją nową opinię w sprawie
WRC-23. Konferencja ta, zaplanowana na przełom listopada i grudnia 2023 roku, może przynieść przełomową decyzję w sposobie wykorzystania
pasma UHF, biorąc pod uwagę, że operatorzy sieci mobilnych mają nadzieję na jego szersze użycie.
Jednakże, podobnie jak w przypadku poprzednich opinii, najnowsza opinia RSPG wskazuje, że społeczno-gospodarcze korzyści płynące z
powszechnego dostępu do bezpłatnej telewizji oraz możliwości korzystania z mikrofonów bezprzewodowych dla obsługi koncertów, konferencji czy wydarzeń sportowych przeważają nad korzyściami wynikającymi z alternatywnych zastosowań dla pasma UHF.
W opinii RSPG zwrócono uwagę, że w niektórych państwach członkowskich UE istnieją rozbieżne zdania:
„wielu [...] nie widzi obecnie potrzeby podejmowania działań regulacyjnych (brak zmian na WRC-23, z możliwym punktem porządku obrad dla WRC-27 lub WRC-31), ale kilka państw członkowskich uważa za konieczne przyjęcie działań regulacyjnych (przydział równorzędny dla radiodyfuzji i służby ruchomej, z wyjątkiem obsługi lotniczej, co mogłoby wejść w życie na późniejszym etapie (np. 31.12.2030))”.
Jest to zgodne z wynikami Grupy Zadaniowej 6/1 ITU-R, gdzie zdecydowana większość administracji w Regionie 1 ITU wskazała na potrzebę
zachowania pasma poniżej 700 MHz na potrzeby nadawania i PMSE, a tylko niewielka ich liczba opowiedziała się za przydziałem dla łączności mobilnej.
Niedawno opublikowane
„Badanie dotyczące wykorzystania pasma poniżej 700 MHz (470-694)”, przeprowadzone przez LS telcom i VVA dla Komisji Europejskiej, dostarczyło dalszych dowodów na to, że to pasmo częstotliwości pozostanie kluczowe dla usług telewizji naziemnej i bezprzewodowych systemów produkcyjnych w najbliższej przyszłości.
W opinii Europejskiej Unii Nadawców (EBU), przedstawione w wyżej wymienionych badaniach dowody i stanowisko państw członkowskich UE odzwierciedlone w opinii RSPG zasługują na stanowisko UE popierające zasadę „Bez zmian” na WRC-23.
Jednak RSPG określiła jako
„potencjalne rozwiązanie kompromisowe, które należy zalecić jako stanowisko UE”,
drugorzędny przydział dla usług mobilnych na WRC-23, z punktem porządku obrad na WRC-31 „w celu rozważenia możliwej zmiany drugorzędnej alokacji dla usług mobilnych”.
Należy jednak zbadać pełny wpływ takiego rozwiązania na NTC i PMSE. Wstępna ocena wskazuje, że niepriorytetowy przydział dla usług mobilnych utrzymałby pierwszeństwo dla nadawania i PMSE w paśmie poniżej 700 MHz oraz dałby tym usługom
szansę na dalszy rozwój i innowacje.
Jednocześnie takie rozwiązanie regulacyjne umożliwiłoby tym administracjom, które nie potrzebują całego zakresu 470-694 MHz dla NTC i PMSE, wykorzystanie części tego pasma do innych celów na poziomie krajowym, mając na uwadze, że współistnienie usług mobilnych i radiodyfuzji pozostaje wyzwaniem.
Uwalnianie dywidendy 700 MHz niedawno się w Polsce zakończyło i zostało zsynchronizowane ze zmianą standardu nadawania z DVB-T na DVB-T2/HEVC dla części multipleksów. Sieci usług mobilnych w Polsce w technologii LTE działają w paśmie 800 MHz, 900 MHz, 1,8 GHz, 2,1 GHz oraz 2,6 GHz. Jest więc to zasób pozwalający na rozwój tego typu usług. Częstotliwości z drugiej dywidendy cyfrowej 700 MHz nadal oczekują na wykorzystanie.
Dodajmy, że w wydanym w sierpniu br. stanowisku polska
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT), opowiedziała się za zachowaniem dotychczasowego wykorzystania pasma 470-694 MHz i poparła w pełni zasadę „Bez zmian” w stosunku do pasma radiodyfuzyjnego podczas konferencji WRC-23. KRRiT argumentowała to tym, że
w Polsce prawie jedna trzecia gospodarstw domowych odbiera telewizję wyłącznie z nadajników naziemnych, a sytuacja ta nie ulega zmianie od wielu lat.
WRC-31 może być właściwym momentem na przyszły przegląd rozwoju technologicznego i rynkowego w paśmie poniżej 700 MHz. Jednakże ewentualny punkt porządku obrad WRC-31 zostałby sformułowany w taki sposób, aby umożliwić kontynuację NTC i PMSE w paśmie poniżej 700 MHz po 2030 roku w tych krajach, w których jest to wymagane.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.