reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Z historii kanałów TV o modzie

dodano: 2022-10-17 12:57
autor: Rafał Olchowik | źródło: SAT Kurier 7-8/2022

moda kanały o modzie Wszystko zaczęło się w 1997 roku. W tamtym czasie mało kto wierzył, że to może się udać – całodobowy kanał o tematyce modowej. Ścisłe profilowanie stacji tematycznych zwykle dotyczyło gatunków film, muzyka, sport, informacje, dokument czy bajki, a zasięg był tylko w sieciach kablowych i drogą satelitarną.

FTV UHD
FTV UHD


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Ówcześnie rozwinięta technika analogowa nie dawała tyle miejsca nadawcom, a system cyfrowy dopiero raczkował na satelicie. Jednak kanał o modzie był czymś nowym i chętnie go włączano w sklepach ze sprzedażą telewizorów (wtedy jeszcze kineskopowych).

Późniejsza rzeczywistość wraz z pełnym nastaniem ery telewizji cyfrowej pokazała, jak ogromna jest społeczność fanów mody, urody i elegancji. Do gry weszło wielu nowych nadawców spragnionych sukcesu.

Zna ją każdy, kto choć trochę interesuje się modą. Fashion TV to jedna z najlepiej rozpoznawanych marek telewizyjnych, która powstała w 1997 roku we Francji. Założycielem i właścicielem jest urodzony w 1950 roku w Warszawie Michel Adam Lisowski. Na ten pomysł wpadł, gdy prowadził knajpę Fashion Café dla klientów ze środowiska modowego w Paryżu. Jako że często wyświetlał w swoim klubie filmy z pokazów mody, które goście sami mu przynosili, doszedł do wniosku, że istnieje duży popyt restauracji i klubów na efektowne programy wideo. Wraz z nastaniem telewizji cyfrowej postanowił założyć Fashion TV. Lisowski wiedział, że wyspecjalizowana telewizja nie tylko poprawi komunikację między projektantami, połączy Nowy Jork z Mediolanem, ale również przyniesie mu duże pieniądze. Twórca czuł wyjątkowość swojego pomysłu zarówno wśród specjalistów z branży, jak i zwykłych laików, którzy mogli poznać tajniki mody, a przy okazji „żeby mężczyźni lubiący piękne kobiety mieli na co popatrzeć”.

Fashion TV na satelicie

Nieszyfrowany, cyfrowy przekaz satelitarny MPEG-2 rozpoczął w pierwszym kwartale 1997 roku. Była to emisja całodobowa z satelity Hot Bird 1 (13°E) przez transponder 11,304H (DVB-S) we francuskim pakiecie z kanałami CFI Europe, MCM Europe i Muzzik.
 
Logo Fashion TV w 1997 roku

Wczesną jesienią 1997 roku wystartował analogowo (PAL) na tp. 11,055H Eutelsata II-F1 (13°E). Początkowo był nadawany w godz. 21-10, zastępując w tym czasie Animal Planet. Transmisję rozszerzył do pełnej doby w 1998 roku, ale nie trwało to długo, bo jeszcze w tym samym roku zrezygnował z niej na zawsze. Był to czas, kiedy nadawcy stopniowo odchodzili od nadawania analogowego, a krótki debiut Fashion TV w systemie PAL miał na celu wypromowanie kanału i zalet telewizji cyfrowej wśród gospodarstw domowych odbierających analogową telewizję satelitarną. Dla gospodarstw domowych we Francji i Hiszpanii nadawał cyfrowo MPEG-2 z satelitów Astra 19,2°E.
 
Fashion TV - początek nadawania w 1997 roku

Twórca projektu od lat 1999-2001 zaczął tworzyć strategię globalnej dominacji w sektorze mody. Pomysł z początku był banalny – nadawanie w dole ekranu paska tekstowego z informacjami w kilku językach. Do angielskiego doszedł francuski, hiszpański, a nawet polski. Na efekty nie trzeba było czekać w Polsce, bo operatorzy sieci kablowych szybko włączali kanał do swoich ofert.

W ciągu pierwszych 10 lat istnienia Fashion TV rozszerzył się na zachód i wschód, docierając do najbardziej zaludnionych krajów świata, takich jak Chiny i Indie. Punktem odniesienia dla mody w telewizji stały się odległe rynki w Australii, Afryce i Ameryce Południowej. Zasięg objął ponad 190 krajów na pięciu kontynentach. Na niektórych rynkach powstały lokalne wersje, takie jak Fashion TV Eastern Europe, Fashion TV Russia, Fashion TV UK, Fashion TV Arabiya, Fashion TV Czech + Slovak, Fashion TV SEE i Fashion TV Türkiye.
 
Fashion TV w 2010 roku

Udany start Fashion TV przyniósł eksperyment z drugim kanałem F Men jeszcze w 1998 roku. Wówczas tylko przez 3 miesiące, ale do pomysłu Lisowski powrócił w 2003, a następnie w 2006 roku. Trzecia próba była bardziej udana i potrwała nieco ponad 3 lata. F Men kładł nacisk na modę i styl życia mężczyzn. Na antenie można było zobaczyć pokazy międzynarodowych modeli, programy projektantów mody i fotografów. Wiele programów było realizowanych na żywo ze studia w Mediolanie.

Fashion TV to międzynarodowy kanał telewizyjny w 100% poświęcony modzie, nadający transmisję 24 godziny na dobę na całym świecie. Oferuje widzom przegląd światowej mody i najnowsze trendy, informacje, znaczące wydarzenia, a także historię projektantów, kulisy happeningów, portfolio modelek i modeli, życie celebrytów i ich styl. Przez całą dobę prezentuje kilkuminutowe klipy z pokazów mody, często ujęcia z różnych pokazów łączy w jeden tematyczny klip. To jeden z pierwszych kanałów udostępnionych do darmowej dystrybucji FTA w drugiej generacji telewizji cyfrowej.
 
Fashion TV w 2008 roku
Inne logo Fashion TV w 2008 roku

Emisja w wysokiej rozdzielczości Fashion TV HD ruszyła w 2008 roku i stopniowo obejmowała rynki na kilku kontynentach. Rok później była już w polskich sieciach kablowych.

Fani mody mogli mieć szczególne powody do zadowolenia, bo przed świętami Bożego Narodzenia w 2016 roku nadawca zaimponował transmisją w kolejnej generacji – w kompresji wideo HEVC z 10-bitową głębią kolorów.
 
Fashion TV HD
Fashion TV HD
Fashion TV HD

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Telewizja


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Miernik Satlink ST-5150 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem

Miernik Satlink ST-5150 do pomiarów zarówno cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2,...

690 zł Więcej...

SAT Kurier - 3-4/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 3-4/2023

12 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ UNO 4K SE S2X FBC Multistream

Vu+ UNO 4K SE - najnowsza wersja tunera 4K od...

1 230 zł Więcej...