reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Telewizory 8K mogą zniknąć z rynku - alarmuje branża

dodano: 2022-09-19 12:15 | aktualizacja: 2022-09-21 10:48
autor: Jerzy Kruczek | źródło: Związek Cyfrowa Polska

8K-znak-rozdzielczosc-360px.jpg Polska to jeden z najsilniejszych ośrodków produkcji odbiorników RTV w Europie. Jednak już niedługo producenci będą musieli zmierzyć się z dużym problemem – jeden zapis w rozporządzeniu Komisji Europejskiej dotyczący ekoprojektowania dla wyświetlaczy elektronicznych spowoduje, że zatrzymany zostanie rozwój nowoczesnej technologii 8K. Związek Cyfrowa Polska apeluje do ministra o podjęcie działań na poziomie europejskim.

Samsung
Samsung 8K


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
5 głównych zakładów produkcyjnych, liczni podwykonawcy, 30 tys. pracowników oraz wartość produkcji na poziomie aż 36 mld zł rocznie – to liczby opisujące kondycję polskiej branży RTV. Jesteśmy jednym z europejskich liderów produkcji nowoczesnych technologii audiowizualnych.

Jednak, jak alarmują eksperci Związku Cyfrowa Polska, już wkrótce branża RTV może otrzymać bolesny cios.

– Sprawa dotyczy wymogów tzw. ekoprojektu dla wyświetlaczy elektronicznych – wyjaśnia Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska. ­– Prezentowane w rozporządzeniu Komisji Europejskiej limity zużycia energii dla wyświetlaczy elektronicznych o rozdzielczości 8K i MicroLED są nieadekwatne do sytuacji rynkowej. Producenci telewizorów tego typu nie będą w stanie dostosować się do ustalonych limitów.

Problemy z obecnymi zapisami prawnymi wiążą się między innymi z faktem, że unijne wymogi dla wyświetlaczy 8K opierają się na ambitnych założeniach z lat 2014-2017, kiedy ta technologia dopiero powstawała. Tymczasem wyświetlacze 8K weszły na rynek wewnętrzny UE pod koniec 2018 roku, a MicroLED - dopiero w 2022 roku. Innymi słowy – jak podkreśla Związek Cyfrowa Polska – unijne wymagania są niedostosowane do faktycznego poziomu rozwoju technologii.

Konieczna interwencja na poziomie europejskim

Regulacje mają obowiązywać już od 1 marca 2023 roku. To oznacza, że wiosną przyszłego roku najnowocześniejsze telewizory 8K znikną ze sklepowych półek. Ale trzęsienie ziemi przeżyje również cały rynek telewizorów. Branża szacuje, że ze sklepów będzie trzeba wycofać dodatkowo nawet 70 proc. modeli 4K oraz 50 proc. HD. W odniesieniu do tych rozdzielczości przepisy głównie wpłyną na podstawowe najtańsze modele, które zużywają więcej energii.*

Aby temu zapobiec, eksperci Związku Cyfrowa Polska wystosowali pismo do ministra rozwoju i technologii Waldemara Budy.

– Zwracamy się z prośbą o interwencję Pana Ministra w tej sprawie na forum europejskim w celu przeprowadzenia przez Komisję Europejską rzetelnego przeglądu rynku oraz urealnienia limitów EEI dla wyświetlaczy 8K i MicroLED – czytamy w branżowym liście.

Związek apeluje o odroczenie wejścia w życie nowych regulacje do czasu zakończenia wymaganego przeglądu i rewizji przepisów.

Jak przekonuje Michał Kanownik, sprawa jest istotna, bo dotyczy dwóch ważnych obszarów:

– Pierwszy z nich to rozwój nowoczesnych technologii, będących szansą dla biznesu, ale też dających konsumentom sprzęt o zupełnie nowych możliwościach. Drugi obszar to konkurencyjność polskiej gospodarki w obszarze świata cyfrowego. Dlatego uważamy, że polityczna interwencja jest w tym wypadku niezwykle istotna – podsumowuje prezes Cyfrowej Polski.

*Analiza danych branżowych
W ramach DIGITALEUROPE liderzy rynku telewizorów przeprowadzili analizę danych 1281 modeli telewizorów wprowadzonych na rynek w ramach linii produktowej z 2021, pod kątem spełniania wymagań ekoprojektu wchodzący w życie 1 marca 2023 roku.
Poniższy wykres pokazuje wskaźniki spełniania/ niespełniania wymagań według rozdzielczości:

 

Związek Cyfrowa Polska to branżowa organizacja pracodawców o charakterze non-profit, zrzeszająca największe firm z branży sektora cyfrowego i nowych technologii – producentów, dystrybutorów i importerów działających na polskim rynku. Członkami Związku Cyfrowa Polska są: AB S.A., Action. S.A., Amazon Development Center Poland Sp. z o.o., Amazon Web Services, Asseco Poland S.A., Canon Polska Sp. z o.o., Cisco Systems Poland Sp. z o.o., Ericsson Sp. z o.o., Google Commerce ltd., Hewlett Packard Enterprise (HPE), HP Inc. Polska Sp. z o.o., IBM, IS-Wireless, Komputronik S.A., Lenovo Technology B.V. Sp. z o.o., Lexmark International Polska Sp. z o.o., LG Electronics Polska Sp. z o.o, Nokia Solutions and Networks Sp. z o.o., Panasonic Marketing Europe GmbH Oddział w Polsce Sp. z o.o., Samsung Electronics Polska Sp. z o.o., Sony Europe B.V. (Sp. z o.o.), Tech Data Sp. z o.o., TP Vision Europe B.V. Sp. z o.o. Oddział w Polsce, Zalando.

Zobacz tekst rozporządzenia.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii 8K + 4K


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Antena Olympia BX 1000+LTE Combo V/H

Nowoczesna antena szerokopasmowa BX 1000+ Olympia Combo. Zaprojektowana do w...

130 zł Więcej...

SAT Kurier - 9-10/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 9-10/2022

12 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2/C Opticum AX LION NS H.265 HEVC

Najnowszy hybrydowy odbiornik DVB-T/T2/C z HEVC/H.265 marki Opticum firmy AX...

99 zł Więcej...