reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

NesoBus - polski autobus wodorowy [wideo]

dodano: 2022-05-30 15:38 | aktualizacja: 2022-05-30 16:00
autor: Jerzy Kruczek | źródło: Grupa Polsat Plus

NesoBus NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce, zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Zasilany zielonym wodorem jest najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących, jego zasięg to około 450 km, nie emituje spalin, oczyszcza powietrze, a jedyne co emituje to para wodna. Konstrukcja NesoBus - polskiego autobusu wodorowego jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 roku w powstającej w Świdniku fabryce.

www.nesobus.pl
NesoBus


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Najbardziej ekologiczny autobus na wodór

Komunikacja miejska ekstremalnie zanieczyszcza powietrze w miastach. Każde zanieczyszczenie powietrza może być przyczyną chorób – nie tylko układu oddechowego, ale też udarów, nowotworów, zawałów serca, alergii, itp. Grupa Polsat Plus i ZE PAK stworzyli autobus wodorowy, który napędzany zielonym wodorem nie emituje spalin, a dodatkowo oczyszcza powietrze.

NesoBus jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast – likwiduje emisję trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM2,5.

Jak działa autobus na wodór?

NesoBus, polski autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana.
 
NesoBus

Jak autobus na wodór oczyszcza powietrze?

NesoBus wytwarza na bieżąco energię elektryczną pobierając tlen z powietrza i łącząc go z wodorem ze zbiorników przy użyciu ogniwa paliwowego. Nie ma żadnego procesu spalania. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. Nesobus użytkowany na zielony wodór nie emituje spalin i oczyszcza powietrze.

Dlaczego NesoBus?

Marka autobusu „Neso” wodorowego to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa tylko 15 minut. Dzięki temu w pełni ekologiczny NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć. NesoBus jest bardzo efektywny – zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.

NesoBus ma również świetne parametry fizyczne – ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących.

Konstrukcja stworzona od podstaw dla autobusu wodorowego i opcje dopasowane do potrzeb poszczególnych miast i przewoźników

Konstrukcja NesoBus jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Autobus jest zbudowany od podstaw z myślą o technologii wodorowej – dzięki czemu bardzo łatwo jest np. zamienić zbiorniki na wodór o wyższym ciśnieniu i zwiększyć zasięg.

Autobus jest zbudowany modułowo, więc można go dopasować do potrzeb konkretnych miast. Zatrudnionych jest 25 konstruktorów, którzy dostosują autobus do potrzeb poszczególnych miast i przewoźników.

NesoBus to model opracowany przez najlepszych i najbardziej doświadczonych inżynierów z Polski we współpracy z partnerami z Europy i świat

Autobus jest zbudowany z bardzo wysokiej jakości komponentów. Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, specjalizującą się w branży automotive, ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór.

Nowoczesny design połączony z najnowszymi technologiami pozwala uzyskać maksymalne parametry techniczne przy zachowaniu komfortu podróżujących.

Homologacja

Po 65 dniach intensywnych badań „poligonowych” i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju jak i za granicą, NesoBus autobus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu.

Produkcja seryjna w Polsce – na potrzeby rynku polskiego i na eksport do innych krajów
 

- Jesteśmy dumni, że budujemy w Polsce fabrykę w Świdniku - regionie z tradycjami motoryzacyjnymi i bardzo doświadczonym, profesjonalnym zespołem. Będziemy mogli produkować tam ponad 100 autobusów rocznie. Fabryka zostanie oddana do użytkowania już w przyszłym roku - czytamy w komunikacie Grupy Polsat Plus i ZE PAK. 

 
NesoBus

Specyfikacja techniczna:

Technologia

Zastosowane najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne
• wymiary są odpowiedzią na potrzeby transportu miejskiego – 12 metrów długości, 2,55 m szerokości i 3,4 m wysokości – typowe wymiary autobusu dla miast.
• nowoczesny napęd elektryczny z ogniwem wodorowym – rozwiązania najlepszych światowych producentów instalacji wodorowych
• ogniwa paliwowe z najtrwalszych materiałów wykonane w nowoczesnych technologiach zamontowane na dachu
• silniki elektryczne jako jednostki napędowe od sprawdzonego producenta – w piastach osi tylnej
• zbiorniki z wodorem zapewniające zasięg do 450 km
• szybkie i krótkie tankowanie – do 15 minut, dzięki czemu autobus nie traci czasu na długie ładowanie i przestoje w pracy

Komfort i bezpieczeństwo dla pasażera

• do 93 miejsc, w tym do 37 siedzących
• 3 pary szerokich drzwi
• panoramiczne okna
• wydajne ogrzewanie i klimatyzacja
• instalacja WiFi i dostęp do 5G
• 3 porty podwójne USB oraz 3 miejsca ładowania indukcyjnego do ładowania smartfonów czy laptopów
• 5 wyświetlaczy wewnątrz przestrzeni pasażerskiej pokazujące informacje dla pasażerów
• 6 wyświetlaczy zewnętrznych bocznych plus po jednym z przodu i tyłu
• przystosowany dla osób niepełnosprawnych
• system nagłaśniający
• monitoring autobusu 360˚
• maksymalne wyciszenie autobusu

Bezpieczeństwo

Jeden z najbezpieczniejszych pojazdów (nie tylko autobusów) na rynku poprzez zastosowanie wieloetapowych zabezpieczeń dla kierowcy i pasażerów:
• zwiększenie pola widzenia kierowcy począwszy od zastosowania modułowych świateł ledowych z doświetleniem zakrętów czy czujników zmierzchu i padającego deszczu po monitoring 360 °
• zastosowanie systemów bezpieczeństwa dla czynnej poprawy toru jazdy typu EBS 3-ciej generacji, ABS, ASR, ESC, czujników ciśnienia w kołach
• połączenie czujników zderzeniowych oraz czujników szczelności butli wodoru.

System informacji dla pasażerów

• informacje o trasie
• bieżące informacje pogodowe
• informacje lokalne, z kraju, ze świata
• informacje o konkretnych lokalizacjach, przez które przejeżdża autobus – np. zabytki, centra usług, handlu, szkoły, kina, teatry
• dodatkowo reklamy

Pełen komfort dla kierowcy

• komfortowy i w pełni wyposażony fotel kierowcy
• przestronna kabina
• komputer pokładowy
• niezależny system klimatyzacji i ogrzewania
• wyposażona w dwie rolety przeciwsłoneczne (boczna z lewej strony i przednia)
• okno kierowcy przesuwne, szyba z lewej strony ogrzewana
• regulowany pulpit

Zasięg

Ok. 450 km - autobus posiada większy zasięg w stosunku do konstrukcji konkurencyjnych, dzięki zastosowaniu rozwiązań umożliwiających modułową zabudowę zbiorników o ciśnieniu 350 lub 700 bar.

Konstrukcja

Konstrukcja w pełni dostosowana do potrzeb eksploatacyjnych pojazdów wodorowych, możliwa dzięki założeniu wykorzystania wodorowych ogniw paliwowych wraz z urządzeniami towarzyszącymi na etapie projektowania konstrukcji.



Źródło: nesobus.pl 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Zielona motoryzacja


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Mini PC Homatics Dongle G Google TV

Homatics Dongle G to odtwarzacz multimedialny 4K o kompaktowej konstrukcji...

269 zł Więcej...

Miernik SatLink WS-6933 dla DVB-S/S2

Miernik, do pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S z pomiarem PWR,...

239 zł Więcej...

Odbiornik PULSe 4K Mini

PULSe 4K Mini - najnowszy odbiornik Ultra HD od słowackiej...

449 zł Więcej...