reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Globalne trendy w streamingu

dodano: 2022-04-29 14:30 | aktualizacja: 2022-05-04 13:40
autor: Anita Kaźmierska | źródło: SAT Kurier 11-12/2021

Globalne trendy w streamingu Biorąc pod uwagę, że w ciągu ostatnich trzech lat czas oglądania treści w streamingu wzrósł o 266 proc., a wiele osób przewidywało, iż okres lockdownu będzie punktem szczytowym, trudno jest uwierzyć, że wzrost nadal występuje. W trzecim kwartale 2021 roku wyniósł on 21 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku. Dodatkowo platformy streamingowe intensywnie inwestują w treści wideo. Wygląda więc na to, że streaming nadal będzie cieszył się dużą popularnością na całym świecie. Przedstawione w niniejszym artykule dane i grafiki pochodzą z raportu Conviva pt. „State of Streaming” za trzeci kwartał 2021 roku.

trendy w streamingu


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

Rośnie czas oglądania na smart TV

W kategorii dużych ekranów pojawiły się wyraźne trendy, które ilustrują, jakie urządzenia przyczyniły się do wzrostu czasu oglądania. Smart TV odpowiadały za prawie cały wzrost wśród dużych ekranów w trzecim kwartale 2021 roku, aż o 64 proc., podczas gdy pozostałe telewizory podłączone do Internetu i konsole do gier były w tyle.

W przypadku telewizorów podłączonych do Internetu wzrost był mniejszy niż u większości innych urządzeń, tylko o 5 proc. rok do roku, podczas gdy dla konsoli do gier czas oglądania spadł o 1 proc. Na wszystkich urządzeniach czas oglądania wzrósł o 21 proc. Mniejsze ekrany odnotowały duży wzrost – urządzenia mobilne i komputery stacjonarne odpowiednio o 32 proc. i 30 proc., podczas gdy wzrost dla tabletów był mniejszy, tylko o 14 proc.
 

Dominacja dużych ekranów

Duże ekrany, w tym telewizory podłączone do Internetu, smart TV i konsole do gier, nadal dominują w prawie każdym regionie na świecie i ponownie odpowiadają za większość globalnego czasu oglądania (73 proc.) w trzecim kwartale 2021 roku.

W każdym zakątku świata, z wyjątkiem Azji, duże ekrany dominowały wśród widzów, zwłaszcza w Ameryce Północnej – udział wyniósł aż 82 proc. Smartfony, komputery stacjonarne i tablety ledwo notowano w Ameryce Północnej, na poziomie odpowiednio 8 proc., 6 proc. i 4 proc.

W Afryce duże ekrany zdobyły 57 proc. udziału, podczas gdy w przypadku komputerów stacjonarnych i smartfonów było to odpowiednio 19 proc. i 18 proc. Tablety odpowiadały tylko za 6 proc. udziału w czasie oglądania. Duże ekrany stanowiły 66 proc. udziału w Europie, podczas gdy reszta urządzeń była dość równomiernie rozłożona. Komputery stacjonarne i smartfony odnotowały poziom po 12 proc., a tablety, podobnie jak w każdym regionie, uplasowały się na ostatnim miejscu z 10 proc. udziałem. Podobny podział odnotowała Oceania z dużymi ekranami na szczycie (68 proc.), następnie komputerami z 14 proc., smartfonami z 10 proc. i tabletami z zaledwie 8 proc. Ameryka Południowa również preferowała duże ekrany, z 67 proc. w czasie oglądania. Smartfony wyprzedziły komputery stacjonarne, ale tylko o 4 p.p., a tablety miały najmniejszy udział w całym regionie – 2 proc. Udział Azji w czasie oglądania na dużym ekranie był niski w porównaniu z resztą świata i wynosił zaledwie 14 proc. Komputery stacjonarne zdobyły największy udział (49 proc.), a tuż za nimi znalazły się smartfony (33 proc.). Tablety odpowiadały za 4 proc. udziału.
 

Na jakich dużych ekranach oglądamy treści?

Roku, Amazon Fire TV i Samsung TV odpowiadają za większość czasu oglądania na dużych ekranach na całym świecie, a Roku ponownie znalazł się na szczycie z 31,1 proc. udziałem. Udział Amazon Fire TV spadł z 20 proc. w zeszłym roku do 16,8 proc., co wciąż wystarczyło, aby utrzymać drugą pozycję przed Samsung TV, mimo że Samsung zyskał prawie 3 p.p. w porównaniu z trzecim kwartałem ubiegłego roku (z 9,4 proc. do 12,2 proc. udziału w globalnym czasie oglądania). Telewizory LG również odnotowały wzrost udziału – o 2 p.p. do 6,4 proc., Android TV o 0,5 p.p. do 5,9 proc., a Chromecast o 0,4 p.p. do 5,1 proc. Biorąc pod uwagę spadek w przypadku konsol do gier, nie jest niespodzianką, że PlayStation i Xbox straciły część udziału, odpowiednio o 0,7 p.p. i 1,3 p.p. w stosunku do stanu w zeszłym roku.
 

Oglądanie na urządzeniach z podziałem na regiony

W zależności od regionu preferencje dotyczące dużych ekranów były bardzo zróżnicowane. Na przykład w Ameryce Północnej Roku stanowiło aż 39 proc. czasu oglądania, podczas gdy w Europie i Oceanii jego udział był niewielki (6 proc.), w Ameryce Południowej 5 proc., a w Afryce zaledwie 1 proc. W Europie dominował Samsung TV (19 proc.), a następne były: Amazon Fire TV, odbiorniki Linux, Chromecast (po 12 proc.), Android TV (11 proc.) i telewizory LG (10 proc.). W Oceanii wyglądało to następująco: Chromecast z 21 proc., Samsung TV i Android TV po 17 proc., PlayStation z 11 proc. i Apple TV z 10 proc. Afryka miała dość ciekawy podział: odbiorniki Linux osiągnęły największy udział (29 proc.) w czasie oglądania, podczas gdy Chromecast, Android TV i Samsung TV znalazły się na drugim miejscu z około 15 proc. udziałem. LG TV z 8 proc. oraz PlayStation i Apple TV, po 7 proc., znalazły się w czołówce urządzeń w Afryce. Podczas gdy czas oglądania na dużym ekranie w Azji stanowił tylko 12 proc. udziału w całkowitym czasie oglądania w regionie, Android TV z udziałem 52 proc. był liderem. Dość daleko za nim uplasował się Amazon Fire TV z 22 proc., a potem Samsung TV z zaledwie 8 proc. i telewizory LG z zaledwie 6 proc. Reszta urządzeń miała marginalne znaczenie. Czterema najczęściej wybieranymi dużymi ekranami w Ameryce Południowej były: Samsung TV (28 proc. udziału w czasie oglądania), LG TV (21 proc.), Android TV (17 proc.) i Chromecast (14 proc.). Pozostałe urządzenia miały jednocyfrowy udział. Stanowiło to ostry kontrast z Ameryką Północną, gdzie Roku i Amazon Fire TV znalazły się na szczycie listy (Roku z 39 proc. i Amazon Fire TV z 19 proc.). Samsung zamknął pierwszą trójkę z 10 proc. udziałem i ponownie, każde inne urządzenie miało jednocyfrowy udział.
 

Streaming – najważniejsze wydarzenia w trzecim kwartale 2021 roku:
  • Streaming nadal w górę: W skali globalnej czas oglądania treści w streamingu wzrósł o 21 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku, na czele z Afryką, która odnotowała wzrost na poziomie 273 proc.
  • Więcej reklamy w streamingu: W ciągu kwartału liczba wyświetleń reklam wzrosła o ponad 30 proc., co jest dobrym znakiem zarówno dla wydawców, jak i reklamodawców.
  • Utrzymała się dominacja dużych ekranów: Pomimo niewielkiego spadku udziału w porównaniu z trzecim kwartałem ubiegłego roku, telewizory nadal odpowiadały za prawie trzy czwarte czasu oglądania na całym świecie.
  • Jakość wpływa na ilość: Zaangażowanie i jakość doświadczanych przez widzów wrażeń są silnie ze sobą skorelowane – widzowie wyłączają daną transmisję strumieniową, gdy tylko występuje w niej buforowanie lub spada jakość obrazu.
  • Schyłek buforowania: Trzeci kwartał 2021 roku to pierwszy kwartał, w którym we wszystkich sześciu regionach objętych badaniem (Afryka, Ameryka Południowa, Ameryka Północna, Azja, Europa, Oceania) wskaźnik buforowania spadł poniżej 1 proc., po znacznej poprawie w ostatnich kwartałach.
  • Platformy streamingowe nie zapominają o mediach społecznościowych: Przeciętna platforma streamingowa zwiększyła ilość treści zamieszczanych na YouTubie o 97 proc., co skutkowało 8,4 proc. wzrostem średniej liczby wyświetleń na konto i wzrostem zaangażowania o 24 proc.

Metodologia

Dane Conviva są gromadzone przede wszystkim przy użyciu zastrzeżonej technologii czujników, która ma globalny zasięg wynoszący ponad 500 mln unikalnych widzów oglądających 180 mld transmisji strumieniowych rocznie w prawie 4 mld aplikacji streamingowych na swoich urządzeniach. Czujniki osadzone bezpośrednio w aplikacjach dokonują pomiarów związanych z treściami i reklamami, analizując prawie 3 bln transakcji w czasie rzeczywistym dziennie dla swoich klientów. W niniejszym raporcie dane rok do roku z trzeciego kwartału 2021 roku w porównaniu z trzecim kwartałem 2020 roku zostały znormalizowane w oparciu o bazę klientów Conviva.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Raporty


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Miernik SatLink WS-6933 dla DVB-S/S2

Miernik, do pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S z pomiarem PWR,...

309 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2 Wiwa H.265 Mini HEVC

Cyfrowy odbiornik DVB-T/T2 z HEVC/H.265 marki Wiwa dla Naziemnej Telewizji...

119 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2 GIP Box Mini HEVC

Cyfrowy odbiornik DVB-T/T2 z HEVC/H.265 marki GIP dla Naziemnej Telewizji...

119 zł Więcej...