reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Grupa Polsat Plus podsumowuje 2021 rok

dodano: 2022-03-24 10:18 | aktualizacja: 2022-03-24 16:30
autor: Anita Kaźmierska | źródło: Grupa Polsat Plus/satkurier.pl

Grupa Polsat Plus Grupa Polsat Plus podsumowała 2021 rok. Świadczy łącznie ponad 20 mln usług, a w zasięgu sieci 5G Plusa jest już ponad 19 mln osób w całej Polsce. Ponadto Grupa konsekwentnie rozbudowuje segment Telekomunikacji i Kontentu oraz inwestuje w produkcję czystej, zielonej energii – pochodzącej m.in. ze słońca, wiatru czy biomasy – i przygotowuje się do rozpoczęcia produkcji zielonego wodoru (pierwszy elektrolizer 2,5 MW, w Koninie, w trzecim kwartale 2022 roku), jego dystrybucji (pierwsze stacje tankowania są w fazie pozwoleń na budowę), a także produkcji autobusów wodorowych (prototyp jest już gotowy).

Grupa Polsat Plus
Grupa Polsat Plus


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Liczba usług RGU (telewizja, telefonia, Internet)

Grupa Polsat Plus zakończyła 2021 rok z 13,465 mln RGU dla usług kontraktowych B2C (business-to-consumer - segment klientów indywidualnych; 30.09.2021: 13,494 mln; spadek w czwartym kwartale o 29 tys.). Odnotowała również 2,667 mln usług przedpłaconych (30.09.2021: 2,773 mln; spadek o 106 tys.).

Liczba RGU dla usług kontraktowych B2C telewizji Grupy Polsat Plus wyniosła 5,264 mln (30.09.2021: 5,306 mln), a dla usług przedpłaconych telewizji 0,09 mln (30.09.2021: 0,145 mln). W czwartym kwartale 2021 roku liczba RGU dla usług kontraktowych telewizji B2C Grupy Polsat Plus spadła o 42 tys., a dla usług przedpłaconych telewizji spadła o 55 tys.
 

Jak informuje Grupa Polsat Plus, spadek liczby usług telewizji był głównie związany z mniejszą liczbą świadczonych usług telewizji satelitarnej oraz podjętą decyzją o repozycjonowaniu cenowym i zmianie strategii oferowania serwisów online. Jednocześnie Grupa odnotowuje rosnącą liczbę świadczonych usług telewizji internetowej (IPTV/OTT).

Liczba klientów usług multiplay (pakietowych) wzrosła w czwartym kwartale 2021 roku o 12 tys. do 2,457 mln. Odsetek klientów korzystających z pakietów multiplay osiągnął poziom 40,6 proc.

W raporcie nie podano liczby usług kontraktowanych B2B (business-to-business - w tej relacji klientami są podmioty gospodarcze). W związku z tym nie jest znana dokładna liczba wszystkich usług RGU świadczonych przez Grupę Polsat Plus. W oficjalnym komunikacie pada jedynie stwierdzenie „ponad 20 mln usług”. Oznacza to, że liczba usług kontraktowanych B2B wynosi około 4 mln.

Liczba klientów

Grupa miała na koniec 2021 roku 6,047 mln klientów kontraktowych B2C (30.09.2021: 6,069 mln, co oznacza spadek o 22 tys.) oraz 68,9 tys. klientów kontraktowych B2B (30.09.2021: 68,8 tys.; spadek o 0,1 tys.). Sumarycznie miała 6,116 mln klientów kontraktowych B2C i B2B (30.09.2021: 6,138 mln).

Wybrane inne wskaźniki B2C

ARPU na klienta B2C wzrosło w czwartym kwartale o 0,50 zł do 69,10 zł. Wskaźnik odejść churn utrzymał się na takim samym poziomie 6,9 proc. Średnio jeden klient B2C posiadał 2,23 usługi RGU.
 

– ARPU naszego segmentu B2C wzrosło aż o 4,4 proc., a churn utrzymuje się na bardzo niskim poziomie 6,9 proc. rocznie. To pokazuje sukces naszej strategii multiplay. Nasi klienci korzystają z coraz większej liczby usług kontraktowych, a wraz z rozbudową zasięgu naszej sieci 5G rośnie zainteresowanie urządzeniami i taryfami 5G. Zapewniają one jeszcze więcej możliwości, m.in. w dostępie do cyfrowej rozrywki, w tym naszych treści TV i serwisów online – mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.

Wszystkie powyższe dane obejmują wyniki Netii oraz Premium Mobile.

Strategia 2023+ z nowym filarem Czystej Energii

Od wielu lat Grupa Polsat Plus skutecznie rozwija obszar Telekomunikacji oraz Kontentu. W grudniu ub.r. ogłosiła Strategię 2023+, która usystematyzowała dalsze kierunki jej rozwoju oraz rozszerzyła dotychczasową działalność operacyjną o nowy obszar – Czystą Energię. Nowy filar ma otworzyć możliwości generowania dodatkowego strumienia przychodów oraz przynieść realne społeczne korzyści, m.in. dzięki istotnej redukcji emisji gazów cieplarnianych.
 

– Polska stoi przed gigantycznym wyzwaniem transformacji energetycznej. Wciąż około 70 proc. energii w naszym kraju produkowane jest z węgla, co niesie ze sobą ogromne koszty społeczne. W związku z tym stawiamy sobie ambitne wyzwanie – obok takich usług codziennego użytku jak telefon, Internet czy telewizja chcemy dostarczać Polakom tanią i czystą energię. Dlatego została ona jednym z trzech filarów ogłoszonej przez nas Strategii 2023+ – mówi Mirosław Błaszczyk, prezes zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.

Tania i czysta energia jest kolejnym produktem, który wpisuje się w strategię multiplay Grupy Polsat Plus. Jej założeniem jest dostarczanie wszystkich niezbędnych usług dla domu – Internetu stacjonarnego w technologiach światłowodowych, Internetu domowego LTE, Internetu mobilnego 5G i LTE, telewizji satelitarnej, kablowej IPTV i internetowej OTT z dekoderem, telefonii mobilnej i stacjonarnej, a wkrótce także zielonej energii.
 

– Rozwinięciem naszej strategii multiplay są inwestycje w czystą energię i zielony wodór. Postawiliśmy sobie ambitny cel zbudowania 1000 MW mocy produkcyjnej czystej nisko- i zeroemisyjnej energii. Będziemy ją w szczególności produkować ze słońca, wiatru, biomasy, jak również z termicznej obróbki odpadów. Jednocześnie zaczynamy rozwijać pełny łańcuch wartości zielonego wodoru. Będziemy produkować wodór z czystej energii, przewozić go, magazynować, dystrybuować, a jednocześnie tworzyć produkty dla użytkownika końcowego. Zbudowaliśmy już prototyp autobusu wodorowego, który jest w trakcie homologacji, i przygotowujemy budowę fabryki autobusów. W efekcie tych działań przyczynimy się do obniżenia emisji CO2 w polskiej gospodarce aż o ponad 2 mln ton rocznie – mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.


Założenia Strategii 2023+:
  • Kontynuacja budowy sieci 5G wspólnie z Cellnex.
  • Oferowanie usług 5G do 600 Mb/s i poszerzanie dostępności oferty światłowodowej. Dla każdego. Wszędzie.
  • Konsekwentne skupianie się na budowie wartości klienta (ARPU).
  • Inwestowanie w atrakcyjny kontent na potrzeby oferty IPTV/DTH oraz rozwijanie oferty Polsat Box Go.
  • Przejęcie aktywów PAK PCE celem możliwie szybkiej budowy aktywów produkujących czystą energię i zielony wodór.
  • Wypracowanie i przedstawienie koncepcji rozwoju w kolejnych latach projektu Port Praski.
  • Zaaranżowanie umowy finansowania celem realizacji założeń Strategii 2023+.
  • Dążenie do utrzymania wysokich marż i wysokiego poziomu FCF z działalności TMT, celem kontynuacji wypłaty atrakcyjnej dywidendy dla akcjonariuszy.

Plus 5G

W lipcu 2021 roku Grupa Polsat Plus sfinalizowała strategiczną współpracę z Cellnex Telecom. W zasięgu sieci 5G Plusa mieszka już ponad 19 mln osób, czyli więcej niż połowa mieszkańców Polski. Liczba stacji 5G Plusa wzrosła do 3 tys., zapewniając zasięg 5G w 800 miejscowościach w całej Polsce. Sieć 5G Plusa, jako jedyna w kraju, działa w paśmie 2600 MHz TDD, wydzielonym tylko na potrzeby tej technologii. Rozwiązanie to sprawia, że Plus oferuje maksymalną szybkość technologiczną do 600 Mb/s.

Rebranding kluczowych marek

2021 rok to czas zmian wizerunkowych Grupy Polsat Plus, która wprowadziła nową identyfikację wizualną najważniejszych marek i strategiczne zmiany w komunikacji marketingowej. Nowe, spójne graficznie logotypy otrzymały marki Plus i Polsat, marka Polsat Box zastąpiła markę Cyfrowy Polsat, a serwisy Ipla i Cyfrowy Polsat Go zostały połączone w jeden serwis o nowej nazwie Polsat Box Go. Powstał nowy, bezpłatny (z reklamami) serwis Polsat Go z treściami Telewizji Polsat. Grupa zyskała nową nazwę – Grupa Polsat Plus i swoje logo. Wprowadzono wspólne i spójne hasło „Ty rządzisz. Wybierz swoje wszystko.” i charakterystyczne motywy graficzne nowych marek.

Rynek TV i wydawców internetowych

Grupa Polsat Plus, tworząca unikalne polskie treści, ma silną pozycję na rynku nadawców telewizyjnych i wydawców internetowych. Telewizja Polsat, która dostarcza 39 kanałów telewizyjnych, jest w gronie najchętniej oglądanych stacji i – zgodnie ze swoimi założeniami strategicznymi – utrzymuje udziały w rynku na poziomie 23-25 proc. Z kolei Grupa Polsat-Interia zajmuje silną pozycję w gronie trzech największych krajowych graczy w obszarze serwisów internetowych.
 

– Nasze kanały pozostają w czołówce oglądalności w grupie komercyjnej z udziałem na poziomie 24 proc. w skali roku. Nasze przychody z reklamy TV i sponsoringu rosły w zeszłym roku szybciej niż cały rynek reklamy TV, w efekcie czego nasz udział w rynku wzrósł do poziomu 28,6 proc. – mówi Stanisław Janowski, prezes zarządu Telewizji Polsat, Grupa Polsat Plus.

– Jesteśmy również wiodącym graczem na rynku mediów internetowych. Efektywnie wykorzystujemy synergie kontentowe, dzięki czemu portale naszej Grupy odwiedza co miesiąc 20,5 mln użytkowników, którzy generują 2 mld odsłon. Grupa Polsat-Interia zajmuje silne miejsce w trójce największych polskich portali horyzontalnych – dodaje.

Przychody i wynik EBITDA

Przychody Grupy Polsat Plus za 2021 wzrosły o 5 proc., osiągając wynik blisko 12,5 mld zł. Skorygowany wynik EBITDA1) wyniósł 3,65 mld zł, a wolne przepływy pieniężne rosną, osiągając wysoki poziom ponad 1,44 mld zł w ujęciu 12-miesięcznym. Wskaźnik całkowitego zadłużenia zmniejszył się do poziomu 1,01x (dług netto/EBITDA LTM).
 

– To był bardzo udany rok pod względem wyników finansowych. Szczególnie cieszy mnie wzrost naszych przychodów detalicznych o niemal 300 mln zł, co najdobitniej obrazuje sukces naszej strategii multiplay. Jednocześnie segment mediowy uzyskał historycznie rekordowy wynik EBITDA, wyraźnie przekraczający pułap 600 mln zł – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.

– Zgodnie z naszą obietnicą utrzymaliśmy wysokie marże oraz wysoki poziom generowanej gotówki. Wraz z wpływami ze zbycia Polkomtelu Infrastruktura pozwoliło nam to na realizację wszystkich ubiegłorocznych planów. Przeprowadziliśmy kolejne projekty akwizycyjne, wypłaciliśmy rekordową dywidendę w wysokości 767 mln zł oraz istotnie zredukowaliśmy zadłużenie. Jednocześnie zyskaliśmy przestrzeń do realizacji ambitnych założeń Strategii 2023+ – dodaje.

Najważniejsze dane operacyjne za 2021 rok dla segmentu usług B2C i B2B:
  • Łącznie Grupa Polsat Plus świadczy ponad 20 mln usług telewizji, Internetu i telefonii.
  • Liczba klientów usług multiplay wzrosła o 88 tys. r/r (4 proc.) do 2,46 mln.
  • Liczba usług kontraktowych u klientów B2C wzrosła o 296 tys. (2 proc.) r/r do 13,47 mln.
  • Średniomiesięczny przychód od klienta kontraktowego (ARPU) dla usług B2C wzrósł do 69,1 zł (+4,4 proc. r/r).
  • Wskaźnik odejść klientów B2C (churn) jest na niezmiennie niskim poziomie 6,9 proc. w skali roku.
  • Liczba usług prepaid wyniosła 2,67 mln, a ich ARPU wzrosło o 5,1 proc. r/r, do poziomu 16,6 zł.
  • Klienci Cyfrowego Polsatu i Plusa przetransferowali w 2021 roku ok. 1,8 EB danych (wzrost o 17 proc. r/r).
  • Łączna liczba klientów B2B wynosi ok. 70 tys., a każdy z nich generuje średniomiesięcznie 1,4 tys. zł przychodu.

Najważniejsze dane operacyjne dla segmentu mediowego:
  • Kanały Grupy Telewizji Polsat były w czołówce rynku oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając wynik 23,2 proc. w IV kw. (9 proc. kanału głównego oraz 14,2 proc. kanałów tematycznych) i 24 proc. w całym 2021 roku (9 proc. kanału głównego oraz 15 proc. kanałów tematycznych).
  • Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu rosły w całym roku szybciej niż rynek reklamy TV. W IV kw. zwiększyły się do 402 mln zł (o 1,6 proc. r/r), a udział Grupy w rynku reklamy TV wzrósł do 28 proc. W całym 2021 roku wzrosły o 13,2 proc. do 1,272 mld zł, a udział w rynku reklamy telewizyjnej zwiększył się do 28,6 proc.
  • Wiodąca pozycja Grupy Polsat-Interia na rynku wydawców internetowych – 20,5 mln realnych użytkowników oraz ponad 2 mld odsłon serwisów internetowych Grupy miesięcznie.


1) EBITDA z pominięciem EBITDA NetCo, jednorazowych kosztów związanych z COVID-19 (w tym darowizn) oraz jednorazowego zysku ze sprzedaży NetCo.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polsat Box


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Mini PC Homatics Dongle G Google TV

Homatics Dongle G to odtwarzacz multimedialny 4K o kompaktowej konstrukcji...

269 zł Więcej...

Miernik SatLink WS-6933 dla DVB-S/S2

Miernik, do pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S z pomiarem PWR,...

239 zł Więcej...

SAT Kurier - 3-4/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 3-4/2022

12 zł Więcej...